Aviseringar
Rensa alla

kan man byta namn?


Ämnesstartare

kan man byta namn till sitt mellannamn?

om jag heter Stina Petra Olga Hansson, och altid haft Stina som tilltalsnamn, kan jag börja kalla mig för Petra då?

hur vedertaget blir detta nman
bara i pratiken?

signaturen är ju stina hansson


   
Citera
Ämnesstartare

Ja, det ska vara lugnt. Är väl Patent- och registreringsverket man vänder sig till om jag inte minns fel.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rymdpirat:

Ja, det ska vara lugnt. Är väl Patent- och registreringsverket man vänder sig till om jag inte minns fel.

utan detta


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

patentverket haha


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mopsen:

utan detta

Vadå utan.

trubbig:

patentverket haha

Haha ja? [crazy] Nu gjorde du mig osäker nog att kolla, men det stämmer fortfarande. http://www.prv.se/Personnamn/


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rymdpirat:

Haha ja? Nu gjorde du mig osäker nog att kolla, men det stämmer fortfarande.

jag tycker det är lite lustigt att det lämpas ihop med produktpatent och sånt


   
SvaraCitera

trubbig:

jag tycker det är lite lustigt att det lämpas ihop med produktpatent och sånt


   
SvaraCitera
Exner

Tråden flyttad från Forum PLUS/Datorer och IT


   
SvaraCitera

Rymdpirat:

Ja, det ska vara lugnt. Är väl Patent- och registreringsverket man vänder sig till om jag inte minns fel.

mopsen:

om jag heter Stina Petra Olga Hansson, och altid haft Stina som tilltalsnamn, kan jag börja kalla mig för Petra då?

haha den här frågan fundeade jag ju över typ igår! Säg att Stina Petra Olga Hansson hetat Olga hela sitt liv, men vill byta till att heta stina istället. Kan hon bara börja presentera sig som stina hansson eller krävs nån omregistrering och grejer?


   
SvaraCitera

stina står ju först, tänker jag.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

elverpigen:

Kan hon bara börja presentera sig som stina hansson eller krävs nån omregistrering och grejer?

Du får presentera dig som vad du vill, men i alla offentliga dokument och registreringar och bankärenden och sjukhus och allt vad det är så är det förnamn efternamn som gäller. Men att byta förnamn är rätt enkelt, det är mest för efternamn som kräver motivering och lite högre krav tror jag.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Med förnamn menar jag tilltalsnamn i det fallet då.


   
SvaraCitera

Rymdpirat:

men i alla offentliga dokument och registreringar

Gäller detta även typ klasslistor?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Borde gå bra, min pappa bytte efternamn utan problem.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

elverpigen:

Gäller detta även typ klasslistor?

Menar du hos nationella betygsdatabasen eller listan läraren ropar upp elever från varje morgon? [crazy][crazy]


   
SvaraCitera