Aviseringar
Rensa alla

Kan man förfrysa sig?


Smilen
Ämnesstartare

Av nyfikenhet ställer jag frågan, kan man frysa in sig för att sedan uppväckas om isen tinar?


   
Citera
Ämnesetiketter

Ja sä länge man fryser in sig vid en temperatur av -273 grader Celsius. Source: dude trust me


   
SvaraCitera

Först trodde jag du menade om men blev förfrusen en kall vinterdag. Men sedan fattade jag att du menar att man blir nerfryst idag 2021 och blir upptinad om 100 eller 1000 år. 

Nej, jag tror inte på nedfrysning och upptining. Oavsett nedrysningstemperatur. Det finns väl inget som visar på att inte materian ökar i storlek vis minus 273 grader. Eller? Likaså finns det väl inget som visar vad som händer med kroppens 70% vatten under denna långa tidsperiod?

Ska man frysa ner en dödssjuk människa eller en helt frisk människa? I det senare fallet klassas det väl med nuvarande lagstiftning som mord eller i vart fall som vållande till annans död.


   
SvaraCitera

Ska vi frysas ned så liknar det nog mer koma med minimal förbrukning än en nedfrysning. I framtiden kommer det säkert någon galning som kommer på hur människor ska kunna leva 100 år efter den tid då de egentligen borde vara döda.


   
SvaraCitera

Alltså om du menar att frysa en människa tills han eller hon dött så går det ju inte att uppleva de igen om det var så du menade,


   
SvaraCitera

agnesberg:
Alltså om du menar att frysa en människa tills han eller hon dött så går det ju inte att uppleva de igen om det var så du menade,

Att man kan frysa ner mannens spermier och kvinnans ägg känner du kanske till. Och sedan tina upp dom och använda dom i framtiden med gott resultat. Vad tråden handlar om är om en person drabbas av en obotlig sjukdom, går det då att frysa ner den sjuka personen idag och tina upp personen igen om kanske 100 år, 500 år eller 1000 år när vi lyckats bota denna sjukdom och göra personen frisk igen och låta denna person leva vidare frisk i framtiden.

Låter det som en framtidsvision?

Det fryses ständigt ner människor idag men jag är väldigt tveksam till att få liv i denna människa i framtiden med tanke på den expansion som sker iom infrysningen. Läs mer på:

Tonårig cancerpatient vann i domstolen – kroppen fryses ner

Kryonik - Ett hopp om en resa i tiden: Att frysa ned kroppen för framtiden


   
SvaraCitera

Omöjligt. En människa klarar sig tre minuter utan kläder i minus 40 grader. Vid minus 60 grader däremot har kroppen ingen chans. Cellerna fryser omedelbart och man dör direkt.

https://illvet.se/manniskan/kold-hur-manga-minusgrader-kan-en-manniska-overleva


   
SvaraCitera

widediaper:
Omöjligt. En människa klarar sig tre minuter utan kläder i minus 40 grader. Vid minus 60 grader däremot har kroppen ingen chans. Cellerna fryser omedelbart och man dör direkt.

https://illvet.se/manniskan/kold-hur-manga-minusgrader-kan-en-manniska-overleva

Jag är fortfarande lite osäker på om TS bara syftar på en "vanlig" förfrysning ELLER på om han syftar på att frysa ner en levande människa med ex en svår sjukdom ner till den fysiska nollpunkten dvs till dryga minus 273 grader (även kallad 0 Kelvin) för att någon gång i framtiden när vi botat alla sjukdomar och även har lyckats skapa "evigt liv" dvs att förhindra åldrandet, tina upp människan igen. Att människan någon gång i framtiden lyckas knäcka den nöten är väl inte helt osannolikt. Men om det sker om 100 år eller 1000 år är det ju ingen som vet.

Men just för dagen har vi väl betydligt större och alvarligare problem att lösa. Tänker mest på miljöförstöring och att vi håller på att förgifta vår planet och håller på att göra den obeboelig för kommande generationer.

Men om frågan gäller i DAGSLÄGET så är svaret NEJ!


   
SvaraCitera

Make Sweden Great Again:

Jag är fortfarande lite osäker på om TS bara syftar på en "vanlig" förfrysning ELLER på om han syftar på att frysa ner en levande människa med ex en svår sjukdom ner till den fysiska nollpunkten dvs till dryga minus 273 grader (även kallad 0 Kelvin) för att någon gång i framtiden när vi botat alla sjukdomar och även har lyckats skapa "evigt liv" dvs att förhindra åldrandet, tina upp människan igen. Att människan någon gång i framtiden lyckas knäcka den nöten är väl inte helt osannolikt. Men om det sker om 100 år eller 1000 år är det ju ingen som vet.

Men just för dagen har vi väl betydligt större och alvarligare problem att lösa. Tänker mest på miljöförstöring och att vi håller på att förgifta vår planet och håller på att göra den obeboelig för kommande generationer.

Men om frågan gäller i DAGSLÄGET så är svaret NEJ!

Ja om du lyckas förändra gener ja absolut men du behöver inte ens nå 0 Kelvin innan människan är död.


   
SvaraCitera

widediaper:

Ja om du lyckas förändra gener ja absolut men du behöver inte ens nå 0 Kelvin innan människan är död.

Det fryses ju ner människor idag ner till 0 Kelvin. Vet faktiskt inte hur de gör med de 70% vätska som kroppen består av men först måste de väl antagligen tömma kroppen på all vätska. Men det kostar ju en slant.

Klicka på den undre länken jag lade upp. Där finns ett PDF-dok till företaget som utför nedfrysningen för de som är intresserade.

Men eftersom vi redan idag kan frysa ner mannens sperma och kvinnans ägg för att användas i framtiden så har vi väl kommit en bit på väg i vart fall.
Vad beträffar nedfrysning av sperma och ägg görs den väl nästan enbart på människor som fått en cancerdiagnos INNAN de får strålning och/eller cellgifter som dödar både sperman och äggen för att de även i framtiden ska kunna skaffa barn. Tumme upp


   
SvaraCitera

När ens kroppstemperatur når under 24 grader så stänger kroppen sakta av och man dör. Men riktigt så enkelt är det inte heller, för inga regler utan undantag. Läste nyligen om svenskan Anna Bågenholm som 1999 låg under is i omkring 80 minuter. Hennes kroppstemperatur var på 13,7 grader när hon räddades, och när hon kom till sjukhuset hade hon hjärtstillestånd i två timmar, vilket i sig är galet. Summa summarum så överlevde hon, hon lever nog än idag. Finns mer att läsa på wikipedia 

Så svaret beror väl på hur länge man är nedfrusen. Man kan inte göra en Captain America och vakna 70 år senare och slåss mot nazister och aliens, riktigt så funkar det inte. Tyvärr 🙁 


   
SvaraCitera

Jag har aldrig påstått att det fungerar att "djupfrysa" en människa för att om 100 år, 500 år, 1000 år eller om 10.000 år tina upp människan igen och "återuppväcka" människan från "det döda". Men det finns forskning i ämnet och redan idag finns det många nedfrysta. Man kan ju kanske se det hela som en RESA IN I FRAMTIDEN - OM DET FUNGERAR!

Kolla in följande tre länkar till forskare som erbjuder "nedfrysning".

https://www.alcor.org/

https://www.cryonics.org/

https://kriorus.ru/en

Wkipedia: https://sv.wikipedia.org/wiki/Kryonik

Har man pengar och vill chansa på att "vakna" upp i framtiden så kan det ju vara en vild chansning. Frågan är väl om hjärnan är i så fräscht skick så alla minnen finns kvar?

Frågan är om jag inte tror mer på den här tekniken än rent fysiska resor in i framtiden eller tom mänskliga resor till Mars!??


   
SvaraCitera

Jag glömde bilden från av sajterna som visar hur tekniken går till.  Mycket glad

a_0.gif


   
SvaraCitera