Aviseringar
Rensa alla

Kan man överhuvudtaget tycka, tänka eller leva


Ämnesstartare

när nihilismen är gällande? Jag menar, det blir ju ganska trivialt eftersom allt är så subjektivt, har stora problem med det.
Jag kan ha åsikter men vad är poängen med att ha det? De flesta andra människor tycker också saker, men det är deras tankar och de passar inte ihop med mina, eller för den delen varandras (inom den stora gruppen "människor som inte är jag", det vill säga), det blir alldeles för individuellt för att kunna fungera kollektivt.

Att ta ställning är meningslöst. Att låta andra ta ställning åt mig (diktatur/demokrati, eller kanske allt mänskligt överhuvudtaget) är lika meningslöst det. Vad återstår?

(Ja, jag är medveten om att jag skriver lite osammanhängande)


   
Citera
Ämnesstartare

Viljans Triumf:

Vad återstår?

dock borde väl känslorna vara det som styr mest under nihilism då det mest logiska hade varit att komma överens om ett gemensam levnadssätt?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

iosib:

det mest logiska hade varit att komma överens om ett gemensam levnadssätt?

Jag är ganska säker på att det inte är möjligt


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Viljans Triumf:

Jag är ganska säker på att det inte är möjligt

tänkte direkt på vulcans. [crazy]

men annars så; utan känslor borde det väl inte vara något problem?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

iosib:

utan känslor borde det väl inte vara något problem?

Vad menar du?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Viljans Triumf:

Vad menar du?

ifall man inte kan känna utan moral, och inte har några principer (räknar detta till moral), borde inte logiken styra? och ifall logiken styr så borde det väl vara värt att ge upp sitt tidigare levnadssätt för att uppnå det optimala?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

iosib:

ifall man inte kan känna utan moral, och inte har några principer (räknar detta till moral)

Man kan ha principer trots att det inte existerar någon objektiv moral, samtliga människor jag känner har känslor och principer, annars skulle det inte vara något problem nej.


   
SvaraCitera

Att inte ta ställning är väl att ta ställning... eller? Om allt är meningslöst finns det ingen mening med att inte göra något. Inte heller någon mening med att säga att allt är meningslöst. Man får väl bara leva helt enkelt och det tror jag man kan.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Viljans Triumf:

Man kan ha principer trots att det inte existerar någon objektiv moral

men den subjektiva moral som existerar borde väl vara nog för att upprätthålla vissa sociala konstruktioner? att genom moralen ha upplevda skyldigheter.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera