Aviseringar
Rensa alla

Kan man själv utveckla psykopati?


Ämnesstartare

Kan man påverka utvecklingen av ett rubbat psyke? T.ex. bestämma att man successivt ska förvandlas till psykopat, eller bli mer känslokall?

Varför får jag obetydliga motargument när jag påstår att man medvetet kan utveckla fula egenskaper...?


   
Citera
Ämnesstartare

De flesta psykopater har väl haft någon form av dålig uppväxt och då tror jag snarare att detta har påverkat detta än att den föddes som psykopat.

Dberorpå:

bestämma att man successivt ska förvandlas till psykopat

Va? Varför?


   
SvaraCitera

JejeX:

dålig uppväxt

Sedan kanske viljan att vilja bli ett psykfall, psykopatiskt i sig? [wink]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Dberorpå:

?

Vad jag vet, nej
Psykopati är en grav personlighetsstörning och det har en hel del med ens uppväxt att göra, men behöver inte alltid vara det.

Skulle kunna ge ännu mer info men har såklart min bok om psykopater nere i Småland ;P


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Att utveckla personlighetsstörningar på egen hand bara för att man vill är förmodligen inte särskilt genomförbart. De är lite mer omfattande än att man enbart är känslokall. Att utveckla egenskaper som ses som negativa är långt ifrån omöjligt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

FreeWay89:

Sedan kanske viljan att vilja bli ett psykfall, psykopatiskt i sig? [wink]

Vem vill det?


   
SvaraCitera
Zsasz

Dberorpå:

T.ex. bestämma att man successivt ska förvandlas till psykopat, eller bli mer känslokall?

Man kan altid försöka bli mer känslokall, men det är allt som man hade gjort, personen i fråga hade fortfarande haft sina känslor kvar men bara inte visat dem, att bli psykopat för att man vill är helt omöjligt, samma sak med övriga personlighetsstörningar..

Dberorpå:

Varför får jag obetydliga motargument när jag påstår att man medvetet kan utveckla fula egenskaper...?

"Fula egenskaper", det är lite skillnad på fula egenskaper och personlighetsstörningar du vet, att fisa vid matbordet, det är en ful egenskap, total avsaknad av känslor är något helt annat, och inget man kan göra något åt eller bli för att man vill det..


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

det tror jag men om du verkligen vill veta bör du kanske inte fråga på nåt random tardforum för ungjäflar


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Zsasz:

total avsaknad av känslor

*Empati.


   
SvaraCitera

JejeX:

Vem vill det?

Nej men frågeställningen är ju sådan. Jag menar att om man vill frambringa psykopati så kanske den viljan är psykotisk i sig?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Förutom teoretiserar de lärde om att psykopati kan tänkas bygga på ett biologiskt problem, i form av en förbindelse i hjärnan som saknas.


   
SvaraCitera
Zsasz

Nachac:

*Empati.

Så klart [blush]


   
SvaraCitera

Dberorpå:

ingen aning (Du röstade på detta alternativ)

Om du menar att man själv kan välja att bli psykopat så kanske...man påverkas ju av sin miljö och man skulle ju kunna välja att isolera sig från verkligheten och bara göra konstiga saker utan kontakt med andra människor. Men jag tror i grunden att vissa människor har anlag för att lättare få psykiska problem vara sig man vill eller inte och oberoende av uppväxt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

FreeWay89:

Nej men frågeställningen är ju sådan. Jag menar att om man vill frambringa psykopati så kanske den viljan är psykotisk i sig?

Jo, det kan nog stämma.


   
SvaraCitera

Om du utsätter dig själv för grejer som rubbar ditt känslomässiga spektrum, möjligtvis. Men psykopat är nog mer än så, läs på lite så får du se. Känslokall är en annan sak.


   
SvaraCitera