Aviseringar
Rensa alla

Kan man smita från ett jobb?


Ämnesstartare

Hej alla!

Jag frilansar med olika saker inom webben och har råkat ta på mig ett jobb som både är tråkigt och dåligt betalt. Jag har inte skrivit under någonting men skickat en offert till kunden som den accepterat. Men jag ångrar mig, däremot verkar det som att kunden vill stämma mig om jag ångrar mig och inte fullbordar jobbet?

Jag vill bara bli av med det och undrar om det är någon som vet om det är möjligt att bara säga nej, för det låter konstigt att bli stämd när jag inte skrivit under något?

Eller om någon har ett tips på hur jag kan undvika de på de smidigaste sättet?


   
Citera

paparappa:

Jag har skickat en offert till kunden som den accepterat.

Då har ni ett avtal, bryter du det har kunden rätt till kompensation.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

paparappa:

Jag har inte skrivit under någonting men skickat en offert till kunden som den accepterat

Precis som ovanstående påstod så har ni med största sannolikhet ett avtal som inte får brytas. Läs igenom din offert om det på något sätt kan framgå att du har rätt att bryta avtalet inom en viss tid eller av någon anledning.

Annars är det nog tyvärr bara till att göra klart jobbet om du vill undvika problem.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ni resonerar förmodligen rätt. Men vad för slags kompensation kan den personen tänkas vilja ha?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

paparappa:

Ni resonerar förmodligen rätt. Men vad för slags kompensation kan den personen tänkas vilja ha?

Väldigt svårt att säga utan att veta hur kontraktet är utformat. Men det beror ju såklart på hur stort jobb det är tänkt att du ska utföra och hur mycket tid/kraft det tar att hitta en ny person som kan utföra uppgiften.

Ju mer pengar du skulle fått, desto mer vill han nog ha av dig om du bryter kontraktet kan man sammanfatta det med. Bästa är nog att försöka komma överens med personen i fråga om hur ni ska lösa situationen bäst, samt ta kontakt med en jurist.


   
SvaraCitera
Åtta

Om ni inte lyckas lösa det på ett sådant sätt att båda parter kan bli nöjda så kanske du kan anställa någon att göra jobbet åt dig. Du lär gå med förlust, men det kanske är billigare i slutändan.


   
SvaraCitera

gör ditt jobb, lär dig och begå inte samma misstag igen.


   
SvaraCitera

Gör ett skitjobb och när de klagar så säg bara "jaja, men skit i att betala då så nöjer vi oss med det".


   
SvaraCitera