Aviseringar
Rensa alla

Kan man snacka med underbett?


Ämnesstartare

Hej! Jag är en kille på 13 år som troligtvis kommer få underbett i framtiden! Jag kommer kanske få tandställning men om detta inte blir fallet så undrar jag?
1. Kommer jag fortfarande kunna snacka normalt med underbett eller kommer det låta konstigt eller så?
2. Jag har väldigt bra engelskt uttal men jag undrar kommer underbettet förändra på uttalet i engelskan och svenskan? Kort sagt kommer jag kunna snacka engelska lika bra som nu och kommer min svenska låta normal?

Tack på förhand!


   
Citera
Ämnesetiketter
Ämnesstartare

tror det beror på hur kraftigt underbettet blir. vet en med underbett och han läspar en del pga tungan är för långt fram hela tiden liksom... men det kommer ju inte ske på en natt så tror du/din mun kommer vänja sig


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

obs detta är bara gissningar.

förstår för övrigt inte varför du inte skulle få tandställning för det??


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

enhimmelskdrog:

förstår för övrigt inte varför du inte skulle få tandställning för det??

undrar jag också men tandläkarna är inte helt 100 på att jag kommer få underbett


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

enhimmelskdrog:

men det kommer ju inte ske på en natt så tror du/din mun kommer vänja sig

va?!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

pilen3:

va?!

jaa, alltså talet. du kommer ju vänja dig vid att munnen ändras för den ändras rätt långsamt, så tror inte talet kommer påverkas jttemycket om du inte får kraftigt underbett


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

om du kan fixa det med tandställning så vad är problemet?


   
SvaraCitera

Åk ut på landet och prata med folk så kan du på ett ungefär höra hur det kommer låta.


   
SvaraCitera
bejs94

Jag pratar normalt även fast jag inte kan öppna munnen, så du behöver nog inte vara orolig!


   
SvaraCitera