Aviseringar
Rensa alla

kan man träna magen varje dag?


Ämnesstartare

eller måste man även ge den en vilodag? jag har nu börjat gymma 6 dar i veckan, jag avslutar varje pass med sit ups, benlyft och annat

ska ha en vilodag imorgon för varje söndag har jag det men det är att jag vilar alla kroppsdelar utom magen, så skulle det göra nåt om jag gjorde några sit ups imorgon eller ska även magen få en vilodag? med tanke på att många kör ju typ alltid mage på slutet av varje gympass

vad tror ni är bäst?


   
Citera
Ämnesetiketter

Magen återhämtar ju sig snabbt så egentligen borde du la kunna träna den, men jag ä ju ingen 'expert' i ämnet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Vila.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Beror väl lite på hur mycket du vanligen tränar magmusklerna, men det är förmodligen bättre att vila dem också.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ja, det är klart att du KAN träna magen varje dag. Sen om det är bra eller inte är en helt annan femma.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Vad som helst:

Ja, det är klart att du KAN träna magen varje dag. Sen om det är bra eller inte är en helt annan femma.

var under ett pass den här veckan som jag sket i att träna magen dock, kanske ska kompensera imorgon?


   
SvaraCitera
r4ll3

Magen är som vilken muskel som helst, den behöver alltså lika mycket vila. Som föregående skrev, det är klart du KAN, men om du tränar magen varje dag kommer magen aldrig få chansen att vila upp sig, därmed får du sämre resultat än vad du hade fått om du inte hade tränat varje dag.

En muskel brukar ha återhämtat sig efter ca 48 timmar har jag hört. Jag skulle därför inte rekommendera att träna mage varje dag, ha en dag uppehåll minst iaf.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

svettsvenne:

var under ett pass den här veckan som jag sket i att träna magen dock, kanske ska kompensera imorgon?

Vi fattar, du är ett kasst troll.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Folk som inte vet utan bara hört eller sett något nånstans, säger alltid att "magmusklerna är som alla andra muskler". Det är de INTE!
De består till större delen av en annan sorts fibrer, som är mycket mer "stryktåliga" än de flesta andra muskler.
De tål l-å-n-g-a sets med många reps, och de återhämtar sig m-y-c-k-e-t snabbt.
Så du kan i princip träna magmuskslerna varje dag, när kroppen efter mycket kort tid (4-5 dagar) ställt in sig på det. Jag vet flera som gjort detta med stor framgång, bl.a. jag själv!
Men en och annan vilodag är inte fel och behövs om inte annat mentalt. Om du kör ex. 6 dagar i följd, så vila den 7:e. Det blir ändå bättre om du den 6:e dagen dubblar eller tripplar jobbet. Makes wonders - - -
Så kör hårt kompis, lycka till ! (och drick inte för mycket öl så att du blir fet och fettet skymmer dina magrutor...)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nå, hur går det med träna-magen-varje-dag-köret?
Fast resultatet beror ju också på vad för SORTS övningar du gör och hur MYCKET av varje, antal "reps" i varje set och antal sets!


   
SvaraCitera
Papper

r4ll3:

En muskel brukar ha återhämtat sig efter ca 48 timmar har jag hört.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

48 timmar stämmer med de flersta muskler. Men - som sagt - magmusklerna har annorlunda fibrer och återhämtar sig snabb - m-y-c-k-e-t snabbt när dom tränats ett tag!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Äsch, kör på.


   
SvaraCitera

håller med absolutabs [y]


   
SvaraCitera

Har hört att när du tränar så får du igång blodet i musklerna
Det är först när du sover som musklerna byggs upp. Alltså borde du kunna träna magen varje dag , OM !. du sover tillräckligt mycket på nätterna.


   
SvaraCitera