Aviseringar
Rensa alla

Kan man vara utbytesstudent fast man har rullstol??


Ämnesstartare

Hej, jag är en 18-årig tjej som går på ett gymnasium i Stockholm, och jag sitter även i rullstol eftersom jag har en sjukdom som bl a gör att mina underben är svaga. Jag kan gå lite grann. Jag har alltid velat åka till USA, och jag har alltid velat plugga där. Så småningom vill jag läsa på amerikanskt college, men jag skulle först gärna vilja spendera en termin eller ett läsår som utbytesstudent på high school i USA, gärna i Kalifornien.
Vet nån hur detta kan vara möjligt trots att jag behöver ha rullstol med mig? Har nån erfarenhet, gissningar eller tips???


   
Citera

De lär väl inte vara helt främmande inför rullstolsbundna personer i skolan, tänker jag mig. Problemet som skulle kunna uppstå är nog om du ska bo hos en familj där. Där beror det nog främst på hur mycket specialutrustning du behöver i hemmet.


   
SvaraCitera

Skolmiljön är det aldrig något problem med utifrån mina erfarenheter.

Det som återstår är en värdfamilj med handikappanpassat hus.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det bör ju inte vara några problem, men det blir ju säkert till att göra mer efterforskning osv innan du åker över. här kanske du kan hitta något:

http://www.miusa.org/


   
SvaraCitera

Sök genom någon handikappförening eller LSS.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tack så mycket för alla svar. Jag ska fortsätta söka och se om jag hittar något.

Eftersom jag inte behöver assistent och är väldigt självständig så länge omgivningen är anpassad, så anses mitt rörelsehinder inte vara allvarligt nog för att omfattas av LSS-lagen, så det kan jag tyvärr inte använda mig av.

Men de andra förslagen ska jag undersöka!


   
SvaraCitera