Aviseringar
Rensa alla

KAN NÅGON DIAGNOTISERA MIG NÅGON GÅNG?


Ämnesstartare

Moffin:

Alltså jag har diagnos, och aktivitetsersättningen var i början 5000. Men det skulle ju räcka till hyra, mat, allt.

Att bo hemma och få 5000 i månadspeng låter typ för bra för att vara sant.

Trueeee. Skulle vara hur nice som helst!


   
SvaraCitera

mopsen:

dessutom så får alla med diagnoser ett månadsbidrag på 5 tusen under förutsättningen att du går i skolan.

Eh, nej.

isola:

Kan man ha downs i olika grader?

Nej. Eller ja, du kan väl ha symptom som upplevs olika, men det är lite av en antingen eller grej hurvida man har har en extra kromosom eller inte.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

rebeca:

min bror får 6något & han har adhd, eller ja, snarare add nu, vet ej hur hans diagnoser ser ut osv. men ja, det är ju aktivitetsersättning från försäkringskassan för att han presterar något :s men det är när man är 19+, men han går fortf i gymnasiet.

Jag är 19 och går ut gymnasiet nu. Men lär ju inte hinna få diagnos. Inte för att jag bryr mig så mycket om pengarna, fast lite extra cash sitter ju inte helt fel!
Så man får alltså inga pengar om man inte går i gymnasie/högskola?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mediakatt:

Eh, nej.

Hm, så inga bidrag.
Well, well [cute]


   
SvaraCitera

Im fancy:

Hm, så inga bidrag. Well, well

Inte bara för att du råkar ha en ADHD-diagnos och gå i skolan, nej.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mediakatt:

Inte bara för att du råkar ha en ADHD-diagnos och gå i skolan, nej.

Så.. är nyfiken. Vad "krävs" det?


   
SvaraCitera

Im fancy:

Så.. är nyfiken. Vad "krävs" det?

Det hon snackade om var aktivitetsersättning vid förlängd skolgång. För det krävs att du är 19-30, har en funktionsnedsättning, att du blivit tvungen att gå i grundskolan/gymnasiet längre tid än det vanliga på grund av den funktionsnedsättningen och att du studerar på heltid.

Om du sedan skulle ha nedsatt arbetsförmåga eller bli sjukskriven så gäller andra grejer, men det lär du upptäcka om det blir aktuellt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mediakatt:

Det hon snackade om var aktivitetsersättning vid förlängd skolgång. För det krävs att du är 19-30, har en funktionsnedsättning, att du blivit tvungen att gå i grundskolan/gymnasiet längre tid än det vanliga på grund av den funktionsnedsättningen och att du studerar på heltid.

Okay. Det lär bli aktuellt.. Tack för infon!


   
SvaraCitera

Im fancy:

Okay. Det lär bli aktuellt.. Tack för infon!

Hur blir det aktuellt om du går ut gymnasiet nu?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mediakatt:

Hur blir det aktuellt om du går ut gymnasiet nu?

Eftersom att det går åt heeelvete med alla kurser [smile][smile][smile][smile][smile]


   
SvaraCitera

Im fancy:

Eftersom att det går åt heeelvete med alla kurser

Att få G låter inte som om det går nog mycket åt helvete för att du ska behöva studera längre, men jag antar att du har bäst koll på det där själv.

Fast du vet att du inte behöver ha någon slags diagnos för att kunna få extra hjälp från skolan om du behöver det, va?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mediakatt:

Att få G låter inte som om det går nog mycket åt helvete för att du ska behöva studera längre, men jag antar att du har bäst koll på det där själv.

Fast du vet att du inte behöver ha någon slags diagnos för att kunna få extra hjälp från skolan om du behöver det, va?

I dom ämnena jag har lite intresse för så har jag G. Resten, ja du kan ju gissa.

Jag vet. Och jag får hjälp. Men inte tillräckligt antagligen.


   
SvaraCitera

Im fancy:

Jag vet. Och jag får hjälp. Men inte tillräckligt antagligen.

Det låter jättejobbigt. Hoppas det löser sig så småningom!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mediakatt:

Det låter jättejobbigt. Hoppas det löser sig så småningom!

Tack så mycket! Det hoppas jag med 🙂


   
SvaraCitera
ickus

Im fancy:

FAN vad jobbigt livet är. Jag försöker, till 110% men får ändå bara G. Jag hatar G. Fan för den bokstaven.

Jag blir så jävla frustrerad på hur otacksam du är. Många som har ADHD får knappt det och behöver kämpa jävligt hårt för att klara av skolan. Visst, du har koncentrationsproblem, men det kommer inte göra någon jävla skillnad om du får en diagnos eller inte om du inte bryr dig om pengarna. Du kan få EXAKT samma hjälp på dig skola om du berättar allt för din retkor och att du håller på bli bedömd för ADHD.

Varför så besatt av att få en diagnos och varför sura och grina som du gör? Ta det lugnt! Det är inte bara du som behöver hjälp. En diagnos är bara en stämpel, det är symtomen som är problemet och det är dem du ska fokusera på. Inte en jävla diagnos.

mopsen:

dessutom så får alla med diagnoser ett månadsbidrag på 5 tusen under förutsättningen att du går i skolan.

Man behöver inte gå i skolan. Eller. Nu kanske jag har missförstått dig, men jag blev diagnostiserad med anorexi och diabulimi och behöver inte gå skola för att få pengarna. Är det sjukersättning du menar?


   
SvaraCitera