Aviseringar
Rensa alla

Kan någon rekomendera ett musikkonverteringsprogram?


Ämnesstartare

Jag vill konvertera väldigt många FLAC filer till MP3 samt behålla en hyffsad kvalite. Kan någon rekomendera ett program som är någolunda lättförstått och som bevarar mappstrukturen?


   
Citera
Ämnesstartare

Varför gå från flac till mp3!? [cry]
(Klarar inte portabla att spela flac kanske?)

Att göra konverteringen och behålla kvaliteten tror jag alla program klarar av - det är ju bara en algoritm, antagligen samma för alla. Sedan beror det ju på vilken bitrate man ställer in på.
Jag har inte konverterat så det där med mappstruktur vet jag inte något program som klarar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag tänker behålla FLAC filerna men ha kopior i mp3 som alla program och ipodar mm. kan hantera.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Stinky_alex:

Jag tänker behålla FLAC filerna men ha kopior i mp3 som alla program och ipodar mm. kan hantera.

Bra det!
En taktik jag brukar använda mig av är exempelvis, i det här fallet, söka på "mp3 converter" på http://www.torrenz.com. Då ser man vilket som är populärast och däför antagligen bäst. [y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

vad är meningen med FLAC filer egentligen? :O


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Okej, jag googlade runt innan men blev förvirrad och tyckte alla länkar såg oproffesionella ut och ville därför ha råd så jag kunde hitta något gediget. Ska kolla på Torrentsidor också. [smile]


   
SvaraCitera

Stinky_alex:

Kan någon rekomendera ett program

Personligen gillar jag Dbpoweramp. Det är även möjligt att konvertera till Apple lossless därigenom, ifall du vill behålla den förlustfria kvaliteten och ändå använda musiken med en Ipod. Programmet är utvecklat för Windows, men fungerar fint även i Linux-baserade system genom kompabilitetslagret Wine.


   
SvaraCitera

Lack of Colour:

vad är meningen med FLAC filer egentligen?

Bevara all kvalitet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

alter ego:

Bevara all kvalitet.

så stor skillnad är det väl ändå inte? eller?


   
SvaraCitera

Lack of Colour:

så stor skillnad är det väl ändå inte? eller?

Nej, man märker ingen skillnad så länge det inte är en väldigt hård mp3-komprimering.

Skillnaden är att när mp3 är ett utdött format och ogg (eller något annat) är det som gäller, kan man konvertera till det utan att förlora märkbar kvalitet, vilket skulle hända om man konverterade direkt från mp3.

Alltså är FLAC bra främst om man, som stinky_alex, rippar ett helt bibliotek och vill slippa göra om det när nya format kommer.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

alter ego:

Alltså är FLAC bra främst om man, som stinky_alex, rippar ett helt bibliotek och vill slippa göra om det när nya format kommer.

aha, nu förstår jag. tackartackar


   
SvaraCitera

Lack of Colour:

aha, nu förstår jag. tackartackar

Free Lossless Audio Codec 😀


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Alizée:

Free Lossless Audio Codec 😀

[cute]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Stinky_alex:

konvertera

Finns online, ​Googla, jag har provat media-convert.com men det verkar finnas rätt mycket.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera