Aviseringar
Rensa alla

Kan soc betala boende?


Ämnesstartare

Hej! Jag är 16 år och ska fylla 17 iår alltså är född (99). Just nu bor jag i en stad där jag inte känner mig trygg, jag och mina kompisar har gått på ett gymnasium och blivit illa behandlade alla vi 3. Vi är alltså tre tjejer. Och vi trivs inte alls i denna staden. ( vill inte säga vilken stad) Vi hoppa av gymasneit nu i april för vi inte trivs vi blir kränkta med mera fast vi inte gör nått fel. Nu denna månaden har vi sökt till ett gymnasium i Stockholm och vi trivs väldigt bra i Stockholm och skulle vilja flytta till Stockholm.vi har vänner där osv. Och nu till frågan kan socialtjänsten betala en lägenhet för ungdomar som vill studera alltså gå i gymnasie där,  vi bor flera km bort från Stockholm. Och vi vill verkligen inte bo kvar  i våran hemort. Vad ska man kontakta isåfall och hur går man till väga, för de är ganska stressigt nu.Tacksam för svar!


   
Citera

Nej.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

SvenskWithAttitude:
Nej.

Vadå nej ?


   
SvaraCitera

Feliciasx:

Vadå nej ?

Troligtvis svar på din rubrik 


   
SvaraCitera

Man kan få inackorderingsbidrag iaf. Men soc är främst till för folk som inte har ngt annat val. Kontakta dem och se vad de säger. Om inte annat kan de väl råda er till ngt i alla fall. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

rogernw:

Troligtvis svar på din rubrik 

Ja pesonen kan väll utveckla sitt svar 


   
SvaraCitera
23an
 23an

Har jag svårt att tro. Det har ni CSN till med inackorderingstillägg och så. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

23an:
Har jag svårt att tro. Det har ni CSN till med inackorderingstillägg och så. 

Kan man inte både få hjälp av CSN alltså få inackorderingsbidrag och få hjälp av socialtjänsten ?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Vad behöver man för anledningar då? För att få hjälp utan soc?


   
SvaraCitera

Feliciasx:

Vadå nej ?

Enligt komsumentverket skulle ni kosta 1900kr per person på hemförsäkringar och annat sen är det hyra vilket kommer kosta mycket eftersom det är runt Stockholm + att ni inte har någon fast inkomst så är det omöjligt att få en lägenhet. Sen är det mat och mycket annat skit.

Ni kan få hamna på ett fosterhem om ni inte känner er trygga.


   
SvaraCitera

Feliciasx:

Kan man inte både få hjälp av CSN alltså få inackorderingsbidrag och få hjälp av socialtjänsten ?

varför kollar ni ej med csn??? det vore väl bättre än detta. ni är ju ej i behov av sochjälp, direkt. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

SvenskWithAttitude:

Enligt komsumentverket skulle ni kosta 1900kr per person på hemförsäkringar och annat sen är det hyra vilket kommer kosta mycket eftersom det är runt Stockholm + att ni inte har någon fast inkomst så är det omöjligt att få en lägenhet. Sen är det mat och mycket annat skit.

Ni kan få hamna på ett fosterhem om ni inte känner er trygga.

Vi är inte kräsna med boende vi kan bo överallt i Stockholm. Vad menar du med fosterhem? Det är inte så att vi har de dåligt hemma utan vi trivs inte i våran stad.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

vonKissekatt:

varför kollar ni ej med csn??? det vore väl bättre än detta. ni är ju ej i behov av sochjälp, direkt. 

Jo? För vi måste få boende och socialtjänsten kan hjälpa till med boende 


   
SvaraCitera

Feliciasx:

Vi är inte kräsna med boende vi kan bo överallt i Stockholm. Vad menar du med fosterhem? Det är inte så att vi har de dåligt hemma utan vi trivs inte i våran stad.

Vi har extremt hög bostadsbrist, inga av er har en fast inkomst, ingen hyresvärd tar emot tre tonåringar som inte har gått klart gymnasiet och ni har föräldrar.

Socialen kommer inte hjälpa er om ni inte är i direkt fara, ni får fråga era föräldrar om ni kan flytta.

Medelklassungar som inte vet hur världen fungerar..


   
SvaraCitera

jo man kan ju själv anse att man "måste" men soc är ju till för dem som verkligen måste. 
http://www.csn.se/komv-folkh-gymn/studiehjalp/hur-mycket-kan-du-fa/inackorderingstillagg/1.2847

Feliciasx:

Jo? För vi måste få boende och socialtjänsten kan hjälpa till med boende 


   
SvaraCitera