Aviseringar
Rensa alla

kan socker, salt och andra kryddor bli dåliga?


Ämnesstartare

Samt soppor i förpackningar och såser? efter att utgångsdatum gått ut...


   
Citera
Ämnesstartare

jag menar det är ju torrvaror... eller?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

japp hehe men tror inte det är så farligt att äta dem :p


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

salt, socker och kryddor ska hållas torrt, svalt, lufttätt och mörkt, då överlever de rätt länge. påssoppa innehåller i regel mer än "kryddor", så där gäller inte samma sak, riktigt.


   
SvaraCitera
kachin

tar ett tag.
tror risken är större att nån liten mask borrar sig in i förpackningen och gosar till sig lite därinne först, än att innehållet börjar bli dåligt [cute] (om du förvarat det à la Leijonsparf's vis)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kachin:

tror risken är större att nån liten mask borrar sig in i förpackningen och gosar till sig lite därinne först, än att innehållet börjar bli dåligt [cute] (om du förvarat det à la Leijonsparf's vis)

om inte luft kommer in så tror jag inte heller att maskar kommer in. faktiskt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

åt varma koppen som gick ut 2002 för nån månad sen [smile] den var god


   
SvaraCitera
kachin

Leijonsparf:

om inte luft kommer in så tror jag inte heller att maskar kommer in. faktiskt.

joohoo. om det är en tunn förpackning. men du kanske har pansarförpackningar, lägger ner dem i ett hål och gjuter betong över varje gång du använt dem. [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Beror som sagt på förvaring. Kryddor kan tappa en del smak om de inte förvaras bra, men så länge det inte kommer i kontakt med fukt så är det okej att äta.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kachin:

joohoo. om det är en tunn förpackning. men du kanske har pansarförpackningar, lägger ner dem i ett hål och gjuter betong över varje gång du använt dem. [smile]

i regel inte, men glas- eller metallburkar är rätt inbrottssäkra när hotbilden består främst av skadedjur.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

enhimmelskdrog:

åt varma koppen som gick ut 2002 för nån månad sen [smile] den var god

Det var väl inget, jag åt den för en vecka sedan.


   
SvaraCitera
kachin

Leijonsparf:

i regel inte, men glas- eller metallburkar är rätt inbrottssäkra när hotbilden består främst av skadedjur.

okej. det är sant i och för sig. men jag kan tänka mig att små kryp kan bita sig igenom exempelvis påsarna man köper socker i.


   
SvaraCitera