Aviseringar
Rensa alla

Kanin hjälp!


Ämnesstartare

Min kanin är 3 år gammal och har alltid varit väldigt pigg.
Men nu i typ en vecka har hon rasat i vikt fast att jag ökat hennes hö och mat ranzon. Hon är även slöare och hennes reflexer är nedsatta.

Jag tyckte att detta började efter att jag för första gången badade henne. Men det kan ju inte bro på det?

Hon äter dock och rör på sig, men eftersom att hon bor i mitt rum och är väldigt nära mig så märker jag ju direkt när hon inte är som vanligt..

Kom då på att det kanske kan vara mask? Om kaniner kan få det? För dom utmärkande teckena för mask har hon ju typ?

HJÄLP [sad]


   
Citera
Ämnesetiketter

Alltså varför kontaktar du inte veterinär på en gång?
Förstår inte. Hade du låtit ditt barn gå runt och vara sjuk såhär också?
Skärpning. Du har ansvar för denna varelse.


   
SvaraCitera

Geigerzähler:


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Vet ju inte om hon är sjuk, eller om det bara är att hon är nere för hon är brunstig. Och man brukar inte kontakta vetrinärer så ofta med kaniner om det inte är allvarligt.
Hon har inga av teckena som tyder på någon allvarligare sjukdom.


   
SvaraCitera

Kaniner är bytesdjur. De döljer hur de mår för att de inte ska bli uppätna. Det är en överlevnadsinstinkt. När du ser att en kanin är sjuk, så är den troligast döende.


   
SvaraCitera

Eller så blandar jag ihop det med fåglar igen. Det kan hända, faktiskt.


   
SvaraCitera

Ja, det kan vara mask. Man avmaskar kaniner med flytande Axilur som finns på apoteket. 0,1 ml per kg (går ej att överdosera dock, så hellre liiite för mycket än lite för lite) direkt i munnen i 5 dagar, sedan samma sak igen efter 10 dagar.


   
SvaraCitera

Skulle dock inte tippa på mask om hon inte har svullen mage. Finns nämligen en annan sjukdom som gör att de magrar, denna behandlar man med sulfa om jag inte minns helt fel. Har dock glömt vad sjukdomen heter.


   
SvaraCitera

Coccidios! De får dock lite svullen mage på det också, men de kaniner jag har sett med coccidios har inte varit lika svullna som de med mask.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Min kanin ligger inlagd hos vetrinären nu, hon kommer nog få stanna där ett tag, då vetrinären inte hade någon aning om vad det kunde va.
Håller tummarna för min bebis!


   
SvaraCitera

enrosahelikopter:

Min kanin ligger inlagd hos vetrinären nu, hon kommer nog få stanna där ett tag, då vetrinären inte hade någon aning om vad det kunde va.
Håller tummarna för min bebis!

Posta gärna hur mycket du får betala för "sjukhusvistelsen" då jag förutsätter att hon inte är försäkrad! Kan vara bra att veta.


   
SvaraCitera