Aviseringar
Rensa alla

Kannibalism - möjligt?


Ämnesstartare

DeathByLawnmower:

Kan du utveckla de första två meningarna?

att använda någons kropp för föda är ju utnyttjande. kan ju inte få det till något annat, i synnerhet om personen i fråga dödas för ändamålet, eller att man avlägsnar någon del av kroppen för ändamålet (typ, som min idé om att göra blodpudding på människoblod). men överlag, att nyttja en annan person (dess kropp, i detta sammanhang) för sina egna syften är ju utnyttjande.
men, utnyttjande behöver inte vara moraliskt felaktigt, överlag kan man ju samtycka till utnyttjande. då är det ju plötsligt helt okej. det är viktigt att skilja mellan utnyttjande och otillbörligt utnyttjande.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

patrick bateman:

Dödshjälp är väl inte ens lagligt? Är väl i Schweiz de typ har det men vet inte hur det ser ut överallt i världen. Men det känns som det krockar med att vi människor alltid strävar efter att leva så långt som möjligt. Sen vet jag inte hur det skulle kännas att äta utav en person som dött. Visst vi äter djur men det känns fel, eller skulle du inte ha något emot om någon åt dig efter du dog?

Nej, men kanske borde vara.  Att äta eller låta sig ätas skulle ju kunna vara ett val. Jag gillar inte tanken på att äta döda djur pga bristen på samtycke, därför avstår jag. Skulle jag känna mig bekväm med att donera delar av min kropp efter dödsfall skulle jag göra det. Frågeställningen i tråden är ju delvis om det går att vara samtyckande till köttproduktion av sig själv, likt samma diskussion kring ex. surrogatmoderskap.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blivande_japan:

Känner avsky inför tanken, det känns moraliskt fel.

Som mynona säger är det dessutom tveksamt om det är bra. Vet att det finns sjukdomar som spridits då människor ätit andra människors hjärnor, skulle inte förvåna mig om likartade sjukdomar kan spridas genom att äta andra vävnader från människor.

Varför upplever du det som moraliskt fel? 


   
SvaraCitera

DeathByLawnmower:

Varför upplever du det som moraliskt fel? 

Dels har det väl med uppfostran att göra, dels vore jag inte förvånad om det är lite instinkt också då jag som sagt inte tror det är särskilt nyttigt att äta kött av den egna arten som människa.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

nej, tror man måste lura människor för att dom ska gå med på det


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blivande_japan:

Dels har det väl med uppfostran att göra, dels vore jag inte förvånad om det är lite instinkt också då jag som sagt inte tror det är särskilt nyttigt att äta kött av den egna arten som människa.

Är det mer en upplevelse av att det är fel eller har du även ett moraliskt resonemang?


   
SvaraCitera

Makabert.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

My dreams are her:
Makabert.

Varför?


   
SvaraCitera

DeathByLawnmower: Varför?

Bara tycker de, obehagligt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

snoret:
tänk om det visade sig att det är människokött i felix lasagne

haha Censur 🙁


   
SvaraCitera

DeathByLawnmower:

Är det mer en upplevelse av att det är fel eller har du även ett moraliskt resonemang?

Det är väl mest en upplevelse. Men det moraliska resonemanget är väl att det är fel att "äta upp" sin egna art. När man som tänkande varelse äter en annan varelse är det som att man ställer sig över den varelsen, och ser sig som mer värd (och därmed har man rätt att äta upp denne), vilket gör det lite vidrigt att äta en annan människa då man på ett väldigt konkret sätt höjer sitt värde över den andra personen så mycket att man kan äta denne. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nej, inte om de är frivilliga


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blivande_japan:

Det är väl mest en upplevelse. Men det moraliska resonemanget är väl att det är fel att "äta upp" sin egna art. När man som tänkande varelse äter en annan varelse är det som att man ställer sig över den varelsen, och ser sig som mer värd (och därmed har man rätt att äta upp denne), vilket gör det lite vidrigt att äta en annan människa då man på ett väldigt konkret sätt höjer sitt värde över den andra personen så mycket att man kan äta denne. 

Jag resonerar så att man ställer sig över någon annan när man äter/dödar utan dennes samtycke. Vi är vana att ställa oss över/döda djur och därmed blir kopplingen kött=makt då de inte kan samtycka.


   
SvaraCitera

DeathByLawnmower:

Jag resonerar så att man ställer sig över någon annan när man äter/dödar utan dennes samtycke. Vi är vana att ställa oss över/döda djur och därmed blir kopplingen kött=makt då de inte kan samtycka.

Tycker nog det kan ses som att ställa sig över en annan varelse oavsett om man har dennes medgivande eller ej, typ "du är bara värd att bli energi åt mig, och sen kan jag bajsa ut resterna av dig."


   
SvaraCitera