Aviseringar
Rensa alla

Kaos!


Ämnesstartare

Wow, klockan är fem över åtta en fredagkväll och jag sitter nu och lipar.
Jag har tre prov nästa vecka, varav jag inte pluggat alls till det ena (Kemi B...).
Okej, tänker ni, det är bara att börja plugga då?

Nej, det är det inte. Jag har ADD (uppmärksamhetsstörning) och har precis fått medicin (medikinet om någon skulle få för sig att undra). När jag tar den blir jag som en "vanlig människa", jag kan plugga, städa, gå i skolan, vara med kompisar..
Problemet är bara att efter 10 timmar (jag tar den klockan 6 på morgonen för att ens kunna gå upp på morgonen) är medicinen ute ur kroppen, vilket betyder att efter 16 är jag "omänsklig", dvs kan inte göra någonting som jag kan göra när medicinen är igång. Har vetat om proven i några veckor men sedan jag började ta medicinen har jag inte kunnat plugga alls efter 16.

Imorgon jobbar jag mellan 9 och 12, vilket betyder att jag sedan har 3 timmar (mellan 13 och 16) på mig att plugga. Jag brukar försöka "sprida ut" kapslarna så att jag tar 20 mg klockan 6 och 20 mg runt 10, så att effekten håller i sig lite längre, så på sin höjd kan jag skapa mig en eller två timmar extra.
Sen har vi söndagen, då kan jag plugga mellan 10-16, alltså har jag sammanlagt max 10 timmar på mig att plugga till 3 prov.

Jag vet inte vad jag ska göra, känner mig helt förstörd. Jag fungerar jättebra när jag tar medicinen, har lätt för att ta in saker, pluggar effektivt. Sen så fort den går ur kan jag inte göra någonting.
Nästa torsdag har jag telefontid med läkare, då ska jag få (kräva, jag brukar få som jag vill av läkare) snabbverkande tabletter som jag kan ta vid 16 så att jag kan vara normal till 19-20, men då har alla prov redan varit.

Hjälp. Vet inte med vad. Hjälp mig bara. Kom med tips och råd eller skicka snabbverkande tabletter eller för över lite kunskap i Kemi B, Svenska B eller aktiekunskap, vet inte. Vad som helst egentligen.


   
Citera

klockan är faktiskt 20:17


   
SvaraCitera

mitt tips: ta det lugnt med tabletterna. försök plugga ändå


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

patrick bateman:

mitt tips: ta det lugnt med tabletterna. försök plugga ändå

Grejen är att tar jag inte medicinen (är kapslar, inga tabletter) är jag bara snäppet bättre än när medicinen gått ur kroppen, dvs allting tar jättelång tid att "uppfatta", så det är liksom. Antingen medicinen och vara normal 10 timmar och sedan vara avstängd, eller inte medicin och vara nästan avstängd dygnet runt... Annars är det en fin tanke som jag önskar hade funkat...


   
SvaraCitera

Johemo:

Annars är det en fin tanke som jag önskar hade funkat...

okok, ja du då vet jag inte faktiskt. jag har ingen erfarnhet av sådant. kan du inte få medicin på nåt sätt tidigare då? eller kan du inte få in informationen på nåt annat sätt, man behöver ju inte bara att plugga som i läsa info, kan plugga på fler sätt. göra det roligt eller så


   
SvaraCitera

Prata med in läkare och lärare om detta.


   
SvaraCitera

din


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

lärare

Wow... Där sa du något. Har seriöst inte ens tänkt på att jag kan prata med lärarna om det. De vet ju om att det händer jättemycket i mitt liv just nu. Jag är bara rädd att jag ska skjuta upp allting så att jag till slut får ett berg som jag inte ens kan se toppen på...


   
SvaraCitera

Johemo:

Wow... Där sa du något. Har seriöst inte ens tänkt på att jag kan prata med lärarna om det. De vet ju om att det händer jättemycket i mitt liv just nu. Jag är bara rädd att jag ska skjuta upp allting så att jag till slut får ett berg som jag inte ens kan se toppen på...

Precis. Bättre att ta allt i små portioner! Om du berättar för dem så förstår de att du verkligen försöker och inte är lat eller struntar i skolan.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Update: Är så lycklig över att jag har världens bästa och mest förstående mamma. Låg i soffan och bara stirrade ut, så sa hon bara "jag ringer till läkaren på måndag morgon". Tack tack tack mamma. Hon är apotekare och har koll på allt om alla mediciner, så hon har också lagt upp ett medicinschema för mig nu så att jag får mesta möjliga tiden utan att det påverkar sömnen (rent teoretiskt).
Under tiden jag deppade färdigt städade mamma mitt rum [love]


   
SvaraCitera

Johemo:

(jag tar den klockan 6 på morgonen för att ens kunna gå upp på morgonen)

Tar du den tillsammans med mat då? Din läkare har förhoppningsvis sagt åt dig att göra det, för det är väldigt viktigt. Kapslarna du tar består till 50% av snabbverkande substans som tas upp nästan omedelbart efter intag, och 50% av modifierad substans som frisätts i tunntarmen några timmar senare. Studier har visat att födointag i samband med att du tar medicinen ger en signifikant fördröjning av effekten - du tappar alltså effekt av medicinen märkbart snabbare om du tagit den på tom mage.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

annoyed:

du tappar alltså effekt av medicinen märkbart snabbare om du tagit den på tom mage.

Oj!! Det här visste jag inte. Synd att ingen sagt detta tidigare. Är inte särskilt hungrig längre så brukar bara ta några bett på en macka.


   
SvaraCitera

Johemo:

Oj!! Det här visste jag inte. Synd att ingen sagt detta tidigare. Är inte särskilt hungrig längre så brukar bara ta några bett på en macka.

ADD-medicin gör också att du blir mindre hungrig överlag, desto viktigare är det att du ser till att du äter riktigt ordentligt, särskilt i samband med medicinintag.


   
SvaraCitera

gullig mamma du har[love]


   
SvaraCitera

Johemo:

Synd att ingen sagt detta tidigare.

Ja, det är synd. Har själv haft otrevliga läkemedelsinteraktioner (från andra mediciner dårå) för att läkare inte berättat allt som finns att berätta. Kan vara bra att själv läsa på om sina mediciner faktiskt!


   
SvaraCitera