Aviseringar
Rensa alla

Karma... Något att tro på?


Ämnesstartare

Hejsan!
Jag har funderat mer och mer på hur ens handlingar påverkar andra människor runt omkring en. Hur man själv blir påverkad av sina handlingar och hur andras handlingar senare reflekterar hur deras liv blir.

Jag börjar tro mer och mer på karma, jag är icke-religös, det finns ingen specifik tro jag är fast vid. Jag förnekar inte att det kan finnas någon högre makt, men jag tror heller inte på det. Jag existerar bara. 

Men iallfall... vad tror ni? Finns karma? Är det bara hittepå? Skriv gärna era tankar kring karma. 


   
Citera

Jag tror att karma är ett fint och religiöst ord för Newtons : "all actions have an equal and opposite reaction". 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

widediaper:
Jag tror att karma är ett fint och religiöst ord för Newtons : "all actions have an equal and opposite reaction". 

Karma låter som något logiskt; "dåliga handlingar leder till dåliga konsekvenser." Tänker att det inte handlar mycket om religion utan mer om logik. 


   
SvaraCitera

Jag tror som dig, att det inte finns en högre makt samtidigt som jag inte förnekar den. Jag tror inte att det är någon magiker som belönar mig med godhetspoäng när jag gjort någonting bra, men jag tänker att om man är en bra människa så tjänar man på det i slutändan.
Om du är personen som alltid talar gott om andra, även bakom deras ryggar, den som kan ställa upp för dina medmänniskor och finnas som hjälp- så kommer likadan hjälp att komma tillbaka på ett sätt eller annat. Om annat så får du väl ett gott "rykte" och ett bra ord om dig 🙂


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

spearmint:
Jag tror som dig, att det inte finns en högre makt samtidigt som jag inte förnekar den. Jag tror inte att det är någon magiker som belönar mig med godhetspoäng när jag gjort någonting bra, men jag tänker att om man är en bra människa så tjänar man på det i slutändan.
Om du är personen som alltid talar gott om andra, även bakom deras ryggar, den som kan ställa upp för dina medmänniskor och finnas som hjälp- så kommer likadan hjälp att komma tillbaka på ett sätt eller annat. Om annat så får du väl ett gott "rykte" och ett bra ord om dig 🙂

Det tankesättet känner jag är ett jättebra tankesätt. Va en god människa, då får du gott tillbaka.


   
SvaraCitera

Nej, knappast.

Ens handlingar leder bara till kortvariga konsekvenser som i slutändan planar ut i ett enda stort ingenting, och man har ytterst lite kontroll över detta förlopp.

Karma är en bekväm illusion.


   
SvaraCitera

Mild ja


   
SvaraCitera

stanislavdenstore:
Nej, knappast.

Ens handlingar leder bara till kortvariga konsekvenser som i slutändan planar ut i ett enda stort ingenting, och man har ytterst lite kontroll över detta förlopp.

Karma är en bekväm illusion.

Om man under en arbetsintervju ger ett positivt intryck kontra ett negativt uttryck, så tror jag att den goda gärningen leder till någonting bättre än den negativa.


   
SvaraCitera

spearmint:

Om man under en arbetsintervju ger ett positivt intryck kontra ett negativt uttryck, så tror jag att den goda gärningen leder till någonting bättre än den negativa.

Att ge ett positivt intryck under en arbetsintervju är inte en god gärning.
Det gynnar enbart dig själv.


   
SvaraCitera

stanislavdenstore:

Att ge ett positivt intryck under en arbetsintervju är inte en god gärning.
Det gynnar enbart dig själv.

Det gynnar väl hela företaget om man kan bidra med sina extraordinära arbetsinsatser?


   
SvaraCitera

spearmint:

Det gynnar väl hela företaget om man kan bidra med sina extraordinära arbetsinsatser?

Släpper det här. Jag argumenterar inte med kapitalister Tardig


   
SvaraCitera

Nej karma finns inte. Även ”goda” gärningar leder till oförutsägbara konsekvenser


   
SvaraCitera

lite kanske, för oftast om man gör något gott så leder det till positiva grejer oftast


   
SvaraCitera