Aviseringar
Rensa alla

Karriären eller Vännerna/Partnern/Landet?


Ämnesstartare

Det här kommer låta skruvat, och det kanske borde ligga i Skola/Arbete istället, men då det har med mina känslor att göra så väljer jag att placera det här.

Det har råkat bli så att jag, under tiden jag sökt jobb, fått en telefonintervju från ett ganska välkänt företag. De är stora, riktigt stora, i min bransch, och har hög profil. Karriärmöjligheterna, och markeringen i CVt, om jag skulle gå vidare från intervjun till "You're hired!" skulle vara oändligt tacksamma att ha, för att inte tala om erfarenheterna och det personliga utvecklingsvärdet.

MEN, ack detta men.

Arbetsplatsen är Tromsø, i norra Norge. Jag bor för närvarande i Göteborg, och här har jag vänner och flickvän (familjen bor i en annan del av Sverige). Kommunikationerna mellan Tromsø och Göteborg är minst sagt besvärliga. Det är alltså inte tal om att veckopendla. Jag skulle behöva flytta totalt, och bosätta mig där.

På så sätt skulle jag då förlora allt. Vänner, min underbara partner och den någorlunda närheten till min familj. Samtidigt är, som tidigare nämnts, meriten inte alls att leka med. Företaget är inte av den typ som ringer varje dag, direkt.

Valet är alltså; relationerna eller karriären? Vad hade andra valt?


   
Citera

Hur ställer sig din flickvän? Skulle hon vilja flytta?

Jag hade lätt flyttat men helst då med min partner. Det andra skulle försöka lösa så smidigt som möjligt genom att hälsa på. Men det är ju sånt du redan har tänkt på, säkert.

Men jag hade gett karriären en chans iallafall. Kärlek i alla former bör överleva om alla partnerna vill.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

overthetop:

Hur ställer sig din flickvän? Skulle hon vilja flytta?

Hon går fortfarande på gymnasiet och kan inte flytta. Tror inte att hon vill flytta till Norge heller.

overthetop:

Men jag hade gett karriären en chans iallafall. Kärlek i alla former bör överleva om alla partnerna vill.

Har haft distansförhållanden förr, och det är tyvärr inget jag trivs med.


   
SvaraCitera

Vad säger din magkänsla? Det verkar vara det bästa du kan känna efter just nu.


   
SvaraCitera

Lambda89:

Vad hade andra valt?

Lambda89:

relationerna


   
SvaraCitera

Jag hade gett mitt dröm jobb en chans. Kärlek i alla sorts former håller om det är menningen.


   
SvaraCitera

Som det ser ut nu hade jag valt karriären, samtidigt.. vad är ett liv utan vänner? Fast det kan du förhoppningsvis skaffa nya där du kommer bo


   
SvaraCitera

Jag endast kan ge en helt hypotetisk åsikt så skulle jag

Ett, skita i vännerna.
Två, Inleda omfattande samtal med partnern.
Tre, Om partnern tycker att karriärvalet är fel och försök till medgörlighet är uteslutet satsa på karriären (förutsatt att det är bergsäkert att arbetet ifråga är något som är att likna vid en passion och något som kommer kunna fylla hela arbetslivet)


   
SvaraCitera

Det känns nog inte så roligt om du skulle tacka nej till detta erbjudande för att sedan månaden efter börja bråka om nån små grej som leder till att ni gör slut. då sitter du dära utan drömjobb och utan flickvän.

varför vill hon inte följa med till norge? (efter gymnasiet dvs). överväger hon sina kompisar över dig? dra i sådana fall illa kvickt. RUUUUUN!!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nehas:

varför vill hon inte följa med till norge? (efter gymnasiet dvs). överväger hon sina kompisar över dig? dra i sådana fall illa kvickt. RUUUUUN!!

Det sa jag aldrig. Hon vill/kan inte flytta till Norge nu, och hon har två år på gymnasiet kvar. Jag vet inte om hon skulle vilja flytta efter det.

overthetop:

Vad säger din magkänsla? Det verkar vara det bästa du kan känna efter just nu.

Magkänslan säger båda ... Det är därför jag frågar andra.

Zapetta:

Som det ser ut nu hade jag valt karriären, samtidigt.. vad är ett liv utan vänner? Fast det kan du förhoppningsvis skaffa nya där du kommer bo

Fast det blir nog svårt att komma in i nya grupper utan att kunna norska.


   
SvaraCitera

Hur ser din tjej på saken?


   
SvaraCitera

Lambda89:

Fast det blir nog svårt att komma in i nya grupper utan att kunna norska.

Du får plugga norska samtidigt som du arbetar


   
SvaraCitera

sen är norska ganska enkelt att förstå med tiden. bropå vars i norge o hur mkt dialekt dom har.


   
SvaraCitera