Aviseringar
Rensa alla

Kartellen - Svensk gangstarap


Ämnesstartare

Image

http://www.rodeo.net/nu/2008/09/08/en-studie-i-brott/
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article3268596.ab
http://www.myspace.com/kartellen

Tunga grejer! [cool]

"När man var 15 så var det många som pumpade N.W.A. Kommer aldrig glömma ICE CUBES line "life ain't nothing but bitches and money" och den klassiska "fuck the police". N.W.A gjorde inte mig till kriminell, det var min omgivning. Vem ansvarar för min omgivning ute i programmen? POLITIKER.

Kartellen talar om mentaliteten som flödar ute i programmen idag. Sverige har förändrats dom senaste 10 åren. Istället för att kasta skit på oss (som återspeglar en del av samhället) borde folk fråga sig själva:

Varför finns den attityden därute? Och vad ska vi göra för att bekämpa den?

Att kasta skit på oss och tro att saker och ting ska ordna sig, är ungefär som att tvätta sina händer. Våran låt "Hårda vägen" handlar om klimatet i miljonprogrammen, det ser ut så när man växer upp i Rinkeby, Rosengård, Bergsjön,Jordbro osv. Tyvärr folk, det är ingen fiktion och definitivt inga överdrifter.

Kartellen gör inte det här för pengarna, det finns inga pengar att hämta i musiksverige. Vi har lagt ut från egen ficka och vi räknar inte med att sälja mer än ett par tusen ex. Vi vill nå ut med vårt budskap, och den är att programmen är knas. Väldigt enkelt, och vi gör det med vår egen touch. Jag menar, vi är inga duvungar.

Våra texter är många ggr avskräckande, lyssna på låten "Programrebeller" första versen. Jag vet inte, men jag skulle inte bli så sugen på att bli en gangster efter jag har hört den versen.

"Wannabeegangster" andra versen, där varnar vi folk för att leka gangsters (tyvärr finns det mycket ungdomar som strävar efter att gå med i gäng idag.

Kartellen är inget kriminellt gäng, det görs inga brott i Kartellens namn. Alla medlemmar i Kartellen är frilansare. Kartellen är enbart ett musikprojekt. Vi tar inte parti för någon specifik färg på gatan, vår musik är för alla. Vi gör det här för kärleken till musiken och för kärleken till programmen. Vi skulle vilja att folk i programmen studerade istället för att knarka. Vi skulle vilja se ungdomarna göra något produktivt, istället för att göra brott.

Men verkligheten är att programmen är bortglömda, och det blir bara värre, smutsigare och råare. Svenska folket måste ta detta problem på allvar. 10 av mina gamla vänner jag växt upp med har dött, alla av heroinöverdoser. 10 stycken! Folk dör som flugor därute. Kartellen är beredda att ta smällen för programmens skull, vi är extrema fall i programmen. Vi är dom värsta, men ni ska veta att det finns en stor skara "medelkriminella" därute. Dom ser ingen annan utväg, finns liksom ingen hopp.

Folk snackar om VAL, att man har ett val. Ute i programmen har man inte så mycket att välja mellan, jovisst man kan studera. Men hur fan ska man klara av det med den omgivningen? Programmen älskar Kartellen, därför att dom kan relatera till låtar som "Hårda vägen".

40 000 lyssningar på 5 mån med knappt 200 vänner, utan att ens ha släppt en skiva!? Kartellen är här för att stanna.

Vi hetsar inte folk, vi bara berättar om våra liv. "Fuck socialen, behåll era smulor" Det är så vi tänker, försöker inte spela något. Ska man få skulden för att man visar folk tankesättet och attityden, som många har därute, i musikform? Det är endå musik vi pratar om. Killen som lyssnar på vår musik, när han lämnar sin port i programmen...
Den killen måste handskas med knarkare, tjuvar, pundare, alkisar, dåliga skolor,nergångna fastigheter, dåligt umgänge osv. Musiken är en väldigt liten del i hans vardag, musiken kan knappt påverka killen. Det är bara MUSIK. Hans omgivning formar han. Den personen som säger något annat är EFTERBLIVEN.

Har bara en sak att säga till dom människorna som tror det: Rikta eran ilska och besvikelse mot makthavarna, inte mot några gaturappare.

Och situationen kommer knappast förbättras med fler poliser. "Hårdare tag" säger Beatrice Ask, kolla på USA. Titta vad "hårdare tag" har fått för konsekvenser...

Vi är gatans CNN, och det ska ni vara glada för. Kartellen tackar alla fansen som backar oss, och dom som hatar oss kan suga fansens kukar. Helt enkelt. Folk som aldrig satt en fot i programmen...ska tycka och tänka...hehe,vi bara garvar åt er. Inget annat.

Dom säger: Vet inte dom kriminella svinen vad sunt förnuft är??
Kartellen svarar: Det är lätt att prata om "sunt förnuft" när man aldrig upplevt misär. Det är ungefär som att vara EFTERKLOK.

Nisse från Täby, byt plats med oss...Väx upp i våra skor därute i programmen. Låt mig växa upp i din Täbyvilla, så ska vi se vem som blir vad. Allt är inte bara svart el vitt gott folk."


   
Citera
Ämnesstartare

men dom e inte så överdrivet så bra [confused]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

o där ångra jag mig.. en låt var bra faktist ^^


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Vi har ett bidragssystem i Sverige.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

fan va gay


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

wiggas [mad][mad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dubbel


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

post


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Gaah, mina nya idoler. [love]

Dold text: Det är sant!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Grymma


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Old news


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Haha fyfan så dåliga, och allmänt töntiga texter.

Men verkar ju ganska vettiga i intervjuer.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

[n]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

BreakTheAuthority:

Haha fyfan så dåliga, och allmänt töntiga texter.

Ha? Har du sett deras bilar. Tunga ju.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mr Hands:

Ha? Har du sett deras bilar. Tunga ju.

xD

"De har snygga bilar så jag gillar deras musik"


   
SvaraCitera