Aviseringar
Rensa alla

Kartläggning av yrkeskriminella får skarp kritik


Ämnesstartare

"Irrelevant och tanklös - den kritiken riktas idag mot Skånepolisens kartläggning av yrkeskriminellas etnicitet.

- Det är mycket allvarligt. Det är omdömeslöst, eller snarare tanklöst, säger Jerzy Sarnecki, professor i allmän kriminologi vid Stockholms Universitet.

Länskriminalen presenterade igår sin kartläggning av yrkeskriminella personer i södra Sverige. Av de 100 personer som är finns på den så kallade y-listan, har 77 invandrarbakgrund. Helt irrelevant information, enligt kriminologprofessorn.

- Det här är ett information som vi behöver för att se vilka som ingår i de olika kriminella nätverken. Det är vår underrättelsemässiga uppgift att presentera underlag för operativa insatser, säger Göran Landvall, operativ chef på länskriminalens underrättelsetjänst.

I rapporten presenteras endast information om ålder och etnicitet. Men inte socio-ekonomska faktorer, som enligt professor Jerzy Sarnecki är minst lika intressanta i sammanhanget.

- Familjeförhållanden är ett exempel. Men också annat som enligt mitt förmenande är mer relevant för polisens arbete, säger Jerzy Sarnecki."

​Länk.

Är brottslingars etnicitet irrelevant?


   
Citera

Observator:

Är brottslingars etnicitet irrelevant?

det är klart då blir dom ju svårare att identifiera

Dold text: viss ironi i inlägget


   
SvaraCitera

Observator:

Är brottslingars etnicitet irrelevant?

Ja, om man istället hänvisar till det som gör att deras etnicitet gör dom till brottslingar. Det är inte turkar som begår brott, det är personer som inte är en del av samhället som gör det. Och du är en person som inte är en del av samhället just för att du är en turk, ryss eller annan invandrare. Sen om det är svenskar i USA, armenier i italien eller turkar i sverige, det är mindre relevant. Integrationen i Sverige är inte den bästa, vi släpper in allt och alla, ger dom mat (Bidrag) varje månad och sen skiter vi fullständigt i vad som händer.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jobbar dom svart lr?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tacoz:

Jobbar dom svart lr?

Jag tror inte att svartjobb räknas till yrkeskriminalitet, men jag kan ha fel.


   
SvaraCitera

Tacoz:

Jobbar dom svart lr?

är snarare så att en del av dom har legitima bolag i olika branscher.. för att tvätta pengar


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

LitenPenis:

Ja, om man istället hänvisar till det som gör att deras etnicitet gör dom till brottslingar. Det är inte turkar som begår brott, det är personer som inte är en del av samhället som gör det. Och du är en person som inte är en del av samhället just för att du är en turk, ryss eller annan invandrare.

Men kan det inte vara viktigt att kartlägga vilka grupper i samhället som har en större tendens att begå brott när det handlar om brottsförebyggande åtgärder?


   
SvaraCitera

Observator:

Men kan det inte vara viktigt att kartlägga vilka grupper i samhället som har en större tendens att begå brott när det handlar om brottsförebyggande åtgärder?

Grupper? Jo.
Etnicitet? Njae.
Det är tydligt nog när man delar in det i "Invandrare" och "Icke-invandrare", visst kan man väl gå ännu längre eftersom det finns kulturella skillnader mellan olika invandrargrupper. Tvivlar dock på att det lär vara värt det, ineffektivt och dyrt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

LitenPenis:

Grupper? Jo.
Etnicitet? Njae.

Definiera grupp. Enligt mig är nationalitet en slags grupp, även invandrare är en slags grupp.


   
SvaraCitera

Observator:

Enligt mig är nationalitet en slags grupp, även invandrare är en slags grupp.

Absolut, poängen var att man inte behöver gå så långt att man kartlägger nationalitet. Precis som man inte kartlägger vilka brottslingar som läser Aftonbladet och vilka som läser Expressen.


   
SvaraCitera

ja...

borde införaa s särskilt straff för hur äcklig etnicitet man har

där svartskallar ligger på dödsstraff


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

LitenPenis:

Absolut, poängen var att man inte behöver gå så långt att man kartlägger nationalitet. Precis som man inte kartlägger vilka brottslingar som läser Aftonbladet och vilka som läser Expressen.

Om jag istället frågar så här: är det en slump att 77% av dessa personer är invandrare? Eller kan det finnas ett slags mönster?


   
SvaraCitera

Observator:

Är brottslingars etnicitet irrelevant?

Nej, det är det inte.

Dock skulle jag vilja hålla med Sarnecki om att det är en ganska liten del av identiteten hos dem. Saker som torde vara bra mycket mer relevanta är ekonomisk situation, utbildningsnivå, och kön, då dessa är långt mer avgörande.


   
SvaraCitera

Observator:

Om jag istället frågar så här: är det en slump att 77% av dessa personer är invandrare? Eller kan det finnas ett slags mönster?

Nej det är ingen slump, läste du mitt första svar alls? Nationalitet och "Invandrare" är dock inte samma sak.


   
SvaraCitera

Observator:

Om jag istället frågar så här: är det en slump att 77% av dessa personer är invandrare? Eller kan det finnas ett slags mönster?

Naturligtvis är det inte en slump, dock är frågan om det är identiteten som "invandrare" eller identiteten som "lågutbildad fattig man" (där invandrare är VÄLDIGT överrepresenterade) som är avgörande.

Min undran är inte varför de tog med nationalitet, utan varför de valde att ta med nationalitet snarare än socioekonomisk bakgrund och kön.


   
SvaraCitera