Aviseringar
Rensa alla

Kartläggning av yrkeskriminella får skarp kritik


Ämnesstartare

LitenPenis:

Nej det är ingen slump, läste du mitt första svar alls? Nationalitet och "Invandrare" är dock inte samma sak.

Nej, det är jag väl medveten om. Gränsen borde alltså dras vid om man är invandrare eller inte? Rätta mig gärna om jag missuppfattat dig.


   
SvaraCitera

Observator:

Gränsen borde alltså dras vid om man är invandrare eller inte?

Inte nödvändigtvis, dock är nationalitet ganska irrelevant. Skillnaden kan ju vara att man får med sig vissa kulturella problem från sina föräldrar, men då finns det endå många andra faktorer som spelar bra mycket större roll. Alltså är det onödigt att kartlägga nationalitet eftersom att det kostar pengar och ger väldigt lite tillbaks.

Egentligen diskuterar vi ju bara ordvalet, då artikeln menar att det är irrelevant att undersöka om brottslingarna är invandrare eller inte, där håller jag absolut inte med. Det är dock onödigt att ta reda på vart invandrarna kommer ifrån.

Jag tycker att "Invandrare" är en bra plats att dra strecket på, eftersom man där ser tydliga skillnader mellan en vanlig medborgare och en som har flyttat hit, lever segregerat, outbildat, fattigt och allmänt dåligt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Stringburka:

Naturligtvis är det inte en slump, dock är frågan om det är identiteten som "invandrare" eller identiteten som "lågutbildad fattig man" (där invandrare är VÄLDIGT överrepresenterade) som är avgörande.

Men om nu rapporten visar att invandrare, oavsett kön eller socioekonomisk bakgrund, är överrepresenterade när det gäller yrkeskriminella, kan den väl ge en fingervisning om vilka som begår brott i samhället. Med det i åtanke kan man titta mer specifikt på gruppen och se om det finns speciella faktorer som kännetecknar just den, så som fattigdom/arbetslöshet.


   
SvaraCitera

Observator:

Är brottslingars etnicitet irrelevant?

Nej.


   
SvaraCitera

Observator:

Men om nu rapporten visar att invandrare, oavsett kön eller socioekonomisk bakgrund, är överrepresenterade när det gäller yrkeskriminella, kan den väl ge en fingervisning om vilka som begår brott i samhället. Med det i åtanke kan man titta mer specifikt på gruppen och se om det finns speciella faktorer som kännetecknar just den, så som fattigdom/arbetslöshet.

Visst, men det förändrar inte min poäng: Varför inte snarare undersöka och rapportera om de med svag socioekonomisk bakgrunds överrepresentation i yrkeskriminalitet, oavsett etnicitet?

Jag skulle vilja påstå att det borde vara ganska mycket lättare att hitta lösningar som gäller för "de allra flesta lågutbildade låginkomsttagare" än som gäller för "de allra flesta invandrare", då invandrare på det stora hela har mindre likheter med varandra än vad trasproletariatet har.

EDIT: Det känns lite som CMR's idiotiska kampanjer om att förbjuda glassar som heter Nogger; man tar bort fokus från de verkliga problemen genom att sätta sned belysning på dem så att de framstår som annat än de är. Invandrares överrepresentation är ett problem, absolut, men den allra största delen av detta beror på deras överrepresentation i trasproletariatet (använder den termen lite löst här, helt enkelt för de allra svagaste i samhället, för att det är så jobbigt att skriva "de med dålig socioekonomisk bakgrund" hela tiden).


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

LitenPenis:

Inte nödvändigtvis, dock är nationalitet ganska irrelevant.

Nu gör du mig faktiskt förvirrad. Att du anser att nationalitet inte spelar någon roll har jag förstått, men borde man föra statistik över om brottslingen är invandrare: ja eller nej?

LitenPenis:

Skillnaden kan ju vara att man får med sig vissa kulturella problem från sina föräldrar, men då finns det endå många andra faktorer som spelar bra mycket större roll.

Ja, andra faktorer finns, men kultur kan spela stor roll. Om en majoritet av en grupp brottslingar har en viss nationalitet kan man ju få ett hum om att det här existerar ett problem, och sedan gå in och undersöka närmare om det finns kulturella skillnader som kan vara en anledning till att brott begås.


   
SvaraCitera

Observator:

ja eller nej?

Ja, la till lite mer i mitt svar. Läste inte artikeln först, bara din fråga.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Stringburka:

Visst, men det förändrar inte min poäng: Varför inte snarare undersöka och rapportera om de med svag socioekonomisk bakgrunds överrepresentation i yrkeskriminalitet, oavsett etnicitet?

En nationalitet kan visa att det finns kulturella skillnader. Om vi har en grupp i samhället med hög arbetslöshet med låg brottslighet jämfört med en grupp som också har hög arbetslöshet men en högre brottslighet, kan nationalitet vara en sak som skiljer dem åt?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

LitenPenis:

Jag tycker att "Invandrare" är en bra plats att dra strecket på, eftersom man där ser tydliga skillnader mellan en vanlig medborgare och en som har flyttat hit, lever segregerat, outbildat, fattigt och allmänt dåligt.

Men samtidigt finns det ju invandrare som inte lever enligt de villkor du radar upp. Det borde väl kunna bero på vilket land du kommer ifrån?


   
SvaraCitera

Observator:

Det borde väl kunna bero på vilket land du kommer ifrån?

Tvivlar starkt på det. En turk har inte större chans att lyckas än en syrian, det skulle vara i enskilda fall då man som exempel kanske hittar en turk i ett område där alla hatar turkar men älskar syrianer. Eller där man som turk blir tvungen att hedersmörda sin syster för att det är kulturellt betingat.

Men då är det som sagt, ineffektivt att kartlägga detta. Då kan vi lika gärna kartlägga vilka som läser Aftonbladet och vilka som läser Expressen, dom som läser Aftonbladet kanske börjar råna värdetransporter för att den tidningen hade en artikel om hur enkelt det var, medans Expressen hade en artikel som handlade om att vakterna beväpnade sig med machetes.

Då är det bättre att fokusera på dom större faktorerna.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

LitenPenis:

Tvivlar starkt på det.

(Hypotetiskt) Om 50% av alla Sveriges brott begicks av invandrare som kom från Finland, skulle man då kunna ana att det beror på att de kommer från just Finland? Kunde det vara en rimlig förklaring?

LitenPenis:

Men då är det som sagt, ineffektivt att kartlägga detta.

Varför det? Vem skadas av det? Om det nu kan visa att personer från ett visst land har en större benägenhet att begå brott, varför inte undersöka det? Det grundar jag på att olika länder har olika kulturer, olika sätt att ser på saker och ting. Om du vill veta vilken tidning en brottsling läser får det stå för dig, personligen tycker jag att det är ganska irrelevant då en tidning inte formar en människa på samma sätt som kulturen.


   
SvaraCitera

kk oops


   
SvaraCitera

Observator:

(Hypotetiskt) Om 50% av alla Sveriges brott begicks av invandrare som kom från Finland, skulle man då kunna ana att det beror på att de kommer från just Finland? Kunde det vara en rimlig förklaring?

Ja, men nu är det ju inte så. X% av brotten begås inte av syrianer, utan av invandrare. Det är inte kulturskillnaderna som skapar störst problem, det ser man redan på andra generationens invandrare. Redan där har man anpassat sig till den kulturen som existerar inom det område där man bor.

Observator:

Varför det? Vem skadas av det?

När polisen lägger ner tid och resurser på saker som inte ger bra resultat så förlorar folket, skattebetalarna och därför också landet.

Observator:

Om du vill veta vilken tidning en brottsling läser får det stå för dig, personligen tycker jag att det är ganska irrelevant då en tidning inte formar en människa på samma sätt som kulturen.

Och på samma sätt anser jag att kulturen är mindre relevant än andra faktorer.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

LitenPenis:

Ja, men nu är det ju inte så. X% av brotten begås inte av syrianer, utan av invandrare.

Nej, därav mitt val att skriva (Hypotetiskt) framför påståendet. Du svarade inte på frågan, om det var så att finnar stod för 50% av brottsligheten, kan en rimlig anledning vara att de kommer från just Finland? Eller är det helt irrelevant?

LitenPenis:

När polisen lägger ner tid och resurser på saker som inte ger bra resultat så förlorar folket, skattebetalarna och därför också landet.

Tid och resurser? Jag tror att etnicitet går lika snabbt att kolla upp som socioekonomisk bakgrund, och förmodligen kommer kostnaden inte att vara högre. När det handlar om att förebygga brott kan samhället tjäna på det i längden.

LitenPenis:

Och på samma sätt anser jag att kulturen är mindre relevant än andra faktorer.

Som t ex?


   
SvaraCitera

Observator:

En nationalitet kan visa att det finns kulturella skillnader. Om vi har en grupp i samhället med hög arbetslöshet med låg brottslighet jämfört med en grupp som också har hög arbetslöshet men en högre brottslighet, kan nationalitet vara en sak som skiljer dem åt?

Naturligtvis, men kultur beror på så otroligt mycket mer än nationalitet. Jag har mycket mer kulturella likheter med ryssen som går samma servitörsutbildning som jag än med nån random backslickare.
Man skulle säkert kunna göra en undersökning som visar på ett samband mellan val av falukorvsmärke och brottsbenägenhet - detta torde ju dock vara en underordnad skillnad jämfört med de flesta andra. Nu tycks ju nationalitet påverka mer än falukorv, men du förstår vad jag menar? Om de nu bara ska göra en rapport, varför inte undersöka det mest relevanta, det som gör störst skillnad utan lägga tid på något som är underordnat?


   
SvaraCitera