Aviseringar
Rensa alla

Kasta bort tiden


Ämnesstartare

Någon mer än jag som våldtar sin fritid brutalt? Måste bara veta...

Jag har nog tagit ledigt i över 6 månader och i princip slappat med skolan bara för att sitta och göra bäst fan som jag vill. I slutändan så går det ett halvår och jag ser tillbaka på vad jag gjorde och det visar sig vara absolut ingenting förutom att sitta hemma och i princip slösurfa vid datorn eller psykotiskt stirra upp i taket.

Det är inte heller så att man har lite att göra. Har faktiskt en jädrans massa saker jag vill prova. Allt från nya TV-serier till en massa gamla spel som jag alltid velat lira. I slutändan så blir det att saker läggs in på en lista som växer och blir större och större. Sedan när man minnsan har tentor och jobb att göra, då växer begäret fram att göra dessa saker som man med god marginal kunnat dragit under slöperioderna.

Fastän man kanske inte är så extrem som jag är, så går livet mycket ut på att slösa tid på skitsaker. Tänk om man förvaltat 2 timmar per dag åt att exempelvis läsa en bok eller vara ute och motionera. Två timmar på en dag är ingenting och man märker egentligen ingen skillnad. Sover man så mycket som 10 timmar per dygn så har man 24-10 = 14 timmar per dag (4dvanced maths!!1). På 1000 dagar hade två timmar blivit 2000 timmar, great [cool]

Långsiktigt sätt kan man alltså bli expert på något utan att behöva anstränga sig överhuvudtaget. Detta implicerar att om man inte gör så, så slösar man bort sitt liv istället [shake]

Vad används 15-16 timmar per dag till egentligen. Tiden används knappast effektivt av någon. Är det något man ens borde tänka på? Jag tycker att det är tänkvärt då 15 timmar per dag ofta används till mycket onödigt: Förberedelser, mat, dusch, ringa, snacka med folk.
"Wowow, jag har förberett mig hela dagen på att förbereda mig, nu ska jag gå och lägga mig [y][y]"

Ja, jag är galen, men har rätt. kthxreply.


   
Citera
Ämnesetiketter

sylar:

På 1000 dagar hade två timmar blivit 2000 timmar, great

[crazy]


   
SvaraCitera

Tack. Nu mår jag ju mycket bättre.


   
SvaraCitera

Mitt liv har sett ut så där sen jag fick tillgång till Internet. Nu i sommar har jag ... slösurfat? Bara att dra upp persiennerna och se det där som kallas "utomhus" har blivit värsta grejen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ricochet:

Mitt liv har sett ut så där sen jag fick tillgång till Internet. Nu i sommar har jag ... slösurfat? Bara att dra upp persiennerna och se det där som kallas "utomhus" har blivit värsta grejen.

Fast å andra sidan, vad ska man göra utomhus? Går väl bra om man ska ut och göra något, men det händer väl sådär max en gång per vecka och tar upp 1/4 av dagen.

edit:
Fan vad sorgligt ändå. Jag brukar åka på affären för att jag har så lite att göra ute [rolleyes]


   
SvaraCitera

sylar:

vad ska man göra utomhus?

Dold text: Jag har inte varit på fest sen klassfesten i femman. Apropå inget. [bigsmile]

Utomhus ... sport, typ jogga, promenera ... spela fotboll. Stalka igelkottar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ricochet:

Dold text: Jag har inte varit på fest sen klassfesten i femman. Apropå inget. [bigsmile]

Är väl lungan, fester brukar det finnas gott om att gå på.

Ricochet:

Utomhus ... sport, typ jogga, promenera ... spela fotboll. Stalka igelkottar.

Well, fotboll måste man vara några stycken, Igelkottar är svåra att hitta, promonera vet man aldrig vart (brukar oftast bara vara stressiga bilar och människor i rörelse), jogga är för jobbigt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ja, du har helt rätt ju. Ge fan i att slösa din tid.
Men ja, det är är svårt. Men samtidigt så lätt.
Jag har själv lyckats sådär med detta. Visserligen Har jag läst en hel del böcker nu i lovet, övat på gitarr och hittat på grejjer, och tränat osv. Men det har även varit perioder med "slösurf och ingenting".

Personligen mår jag jävligt bra av att disciplinera mig, följa rutin och se att jag hunnit massvis på "bara en dag".


   
SvaraCitera

Har inte gjort någonting på tre år, och har nu inte heller något att göra överhuvudtaget


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

sylar:

Fast å andra sidan, vad ska man göra utomhus? Går väl bra om man ska ut och göra något, men det händer väl sådär max en gång per vecka och tar upp 1/4 av dagen.

Flanera i stan är ju grymt. Både ensam eller med en nära vän.


   
SvaraCitera

Skaffa en hobby.


   
SvaraCitera

My dreams are her:

Skaffa en hobby.

Om han är som jag så har han hobbys bara att lusten till dem sällan finns, särskilt inte när den bör finnas - vid ledigheter.


   
SvaraCitera

sylar:

Är det något man ens borde tänka på? Jag tycker att det är tänkvärt då 15 timmar per dag ofta används till mycket onödigt: Förberedelser, mat, dusch, ringa, snacka med folk.

Ricochet:

Nu i sommar har jag ... slösurfat?

shajjn:

Men det har även varit perioder med "slösurf och ingenting".

Det man bör tänka på är:
- Vilka är mina drömmar och hur uppnår jag dom på bästa sätt, kan jag göra något redan nu för att nå dom?
- Om jag hade ett halvår kvar att leva, skulle jag göra det jag gör idag då?
- Vilka personer älskar jag och hur tar jag vara på min tid med dom?
- Vad finns det jag kan göra för mig själv, miljön och för andra för att skapa en bättre värld?
- Vad vill jag tjäna, och hur lyckas jag med det samt vad ska pengarna gå till?
- Vill jag ha (inga/fler) barn/ och varför?
- Vad är meningen med livet för mig?
- Vad vill jag hinna göra innan jag blir gammal? Efter det: vad vill jag hinna innan jag dör?

Ad_Hoc:

Har inte gjort någonting på tre år, och har nu inte heller något att göra överhuvudtaget

Det måste kännas tungt... och vara ett grymt meningslöst liv. HITTA DIG EN TJEJ!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ricochet:

Om han är som jag så har han hobbys bara att lusten till dem sällan finns, särskilt inte när den bör finnas - vid ledigheter.

Precis. Snarare så att jag har för många hobbys.

shajjn:

Personligen mår jag jävligt bra av att disciplinera mig, följa rutin och se att jag hunnit massvis på "bara en dag".

Känns så skumt att disciplinera sig till att göra roliga saker dock.

diamond_:

- Vad vill jag hinna innan jag dör?

Ganska komplext, inget speciellt utan på något sätt så vill man prova på allting som existerar. Det så vitt alla vet är omöjligt, så det är meningslöst och man får dö i plåga och ånger : )


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

sylar:

Känns så skumt att disciplinera sig till att göra roliga saker dock.

Bara dumt att inte göra vad som krävs för att få en meningsfull vardag.


   
SvaraCitera