Aviseringar
Rensa alla

Katt inomhus?


Ämnesstartare

Lindblom:

Du ser ingen skillnad på en katt och en hund eller?

[rolleyes][zzz]

Lindblom:

Katter är inte alls lika tama som hundar, vi dresserar dem inte utan de har kvar mer av sin "vilda" personlighet.

Men kan du komma med åtminstone rätt ord för saken? Även ett tamt djur kan vara vilt, ett vilt djur kan vara tamt, men ett vilt djur kan inte vara domnesticerat, dock kan ett domnesticerat djur ha en vild personlighet (ex. bengalkatter) och domnesticering finns i flera grader, självfallet. Att tala om tama djur och domnesticerade djur är olika saker. Och visst förstod jag dig, men det blir genast mer seriöst om du väljer rätt ord.

Jämför en siames och en kaukasisk ovtjarka så är ovtjarkan (hunden alltså) väldigt mycket mindre "tam" eller domnesticerad, som det heter. Eller en ragdoll med en alaskan malamute, ska jag fortsätta?

Katter är i allmänhet mindre domnesticerade, ja, men det innebär inte att hundar har mindre jaktinstinkt eller nyfikenhet för det var ju det du hade som argument FÖR utekatt.

Lindblom:

Promenader i koppel ingår inte i ett naturligt kattliv iaf.

Nähä, men det är naturligt i ett hundliv då eller?
Siameser, javaneser, tokoneser, egyptisk mau and so on går som hundar i koppel/sele.

Och om hund/katt jämförelsen är så svår för dig så försök med illern, som inte är domnesticerad ett dugg i jämförelse med de allra flesta kattraserna.

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Och ang. att katter vill jaga: det är inte svårt alls att aktivera jakten hos katten på ett positivt sätt (ex. "linbana" med kött, kötthängande från träd/liknande som de får kämpa för att få ner, ställa matskålar/mat på olika platser höga som låga, svåråtkomliga som lättåtkomliga, dragkamp och så vidare). Jakt är knappast heller bara själva kampen utan minst lika mycket sökandet. Så det är knappast det stora problemet i frågan...


   
SvaraCitera
blum
 blum

Imoon:

Men kan du komma med åtminstone rätt ord för saken?

Som du sade - du förstod mig. Jag har inte pluggat nån djurlinje men jag har common sense.

Imoon:

Jämför en siames och en kaukasisk ovtjarka så är ovtjarkan (hunden alltså) väldigt mycket mindre "tam" eller domnesticerad, som det heter. Eller en ragdoll med en alaskan malamute, ska jag fortsätta?

För det första har jag ingen aning om vad kaukasisk ovtjarka är för ras, du tog den säkert som exempel bara för att låta överlägsen :< Menar du att det är lättare att lära dessa katter att göra saker på kommando än hundarna?
Och även om det gäller just de där raserna speglar det inte hela katt- och hundsläktena.

Imoon:

har mindre jaktinstinkt eller nyfikenhet för det var ju det du hade som argument FÖR utekatt.

Alla hundar har inte sån jaktinstinkt nej, och de som är jakthundar BÖR man använda vid jakt. Annat är taskigt.
Hund som katt, de behöver båda få komma ut och röra på sig

Imoon:

Nähä, men det är naturligt i ett hundliv då eller?

Mja, hundar tämjdes för länge länge sen och har sedan dess levt sida vid sida med människan. Klart hundar också mår bäst av att få komma ut och röra sig ordentligt, när vi släppte vår hund lös på tomten sprang hon ju som en kanonkula och busade. Svårt att göra sånt i koppel.
Många släpper ju lös sina hundar just för att de kommer när man ropar osv, vilket är lite knepigare med katter. De kan komma när man ropar, ja, men inte om de inte har lust.

Imoon:

Siameser, javaneser, tokoneser, egyptisk mau

alla har inte råd med raskatter direkt


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lindblom:

För det första har jag ingen aning om vad kaukasisk ovtjarka är för ras, du tog den säkert som exempel bara för att låta överlägsen :<

Haha nej :p
Det är en uråldrig ras som används främst i Ryssland för att vakta får från framförallt vargar och björnar, inte särskilt domnesticerad.

Lindblom:

Menar du att det är lättare att lära dessa katter att göra saker på kommando än hundarna?

Kommando och domnesticering är inte samma sak, elefanter anses i allmänhet inte vara domnesticerade men är mycket lättlärda. Katter är mycket lyhörda och lättlärda, det är mest att människor inte insett det (kan ju nämna att mina kaniner kan ett antal kommandon, det är inte svårt när man väl insett att det går...). Det har en del med kulturen att göra skulle jag vela påstå.

Lindblom:

Och även om det gäller just de där raserna speglar det inte hela katt- och hundsläktena.

Nej, men det finns alltid undantag och det ena utesluter inte det andra. 🙂

Lindblom:

Alla hundar har inte sån jaktinstinkt nej, och de som är jakthundar BÖR man använda vid jakt. Annat är taskigt.

Alla hundar har jaktinstinkt, sen att en sönderavlad mops inte är så pigg på att jaga har egentligen mer att göra med dess defekter än något annat. Det är i princip de raser som har svårt med andningen (påverkat luktsinne kanske? vet ej...) som är ointresserade av jakt.

Lindblom:

Mja, hundar tämjdes för länge länge sen och har sedan dess levt sida vid sida med människan.

Katter i Egypten då! 😉

Lindblom:

Svårt att göra sånt i koppel.

Klart de ska få ränna fritt ibland. Därför finns rastgårdar. För några år sedan fanns en farbror i området där jag bor som hade en iller och han brukade ha typ 10 meter långt koppel så att den fick klättra i träd och springa av sig på ängarna. I like. :p

Lindblom:

vilket är lite knepigare med katter. De kan komma när man ropar, ja, men inte om de inte har lust.

Därför har man egyptisk mau. o.O
Nej, men inget är omöjligt och att katter inte har lika lätt att lära har mycket med att det alltid "varit så". Det är sådan syn vi har på katter (och massor av andra djur), allt är möjligt och det behöver inte vara särskilt svårt om man lär sig någon metod man håller sig till.

Lindblom:

alla har inte råd med raskatter direkt

En vän till mig hade en bondkattsblandning som gick i koppel som en hund. Menar bara att just de raserna har lätt för att lära sig vad ett koppel är.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kallprat:

Får se hur jag gör och om jag över huvud taget skaffar katt i nuläget.[smile]

Rent allmänt är det inga problem med att ha en katt inomhus som innekatt. Jag bor själv på landet o under den varma årstiden... april - oktober... är de utekatter. De kommer bara in o äter o dricker. Men däremot under den kallare årstiden så går de knappt ut alls mer än att för att kissa- o bajsa.

Katter har en förmåga att anpassa sig väldigt bra. Under den varma årstiden har de kanske 20 tunnland (10 hektar) mark som sitt revir men på vintern har de bara huset jag bor i. Inte så att de går o revirkissar inomhus utan de markerar sitt revir på annat sätt mest genom att gå o gnida sig med pälsen mot väggar, stolsben. möbler, sängar osv.

Så till alla er som påstår att inte katter går att ha som innekatter... ni har fel. Katten anpassar sig väldigt bra. Men du får istället satsa på mängder med leksaker o tänk på att en katt tröttnar väldigt snabbt o vill ha nya leksaker!

Lycka Till!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Klart att de inte mår dåligt utav det, de vet ju ingenting annat om de ej varit utomhus.

Har de en bra miljö inomhus så behöver de inte vara ute alls.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

TheSpookyMan:

Själv har jag sex katter

HELST ska man inte ha fler än fem, för då ökar risken för dödliga sjukdomar bland dem. Låter helt stört, men... har hänt mig [sad] så nu harjag bara.. fyra. [sad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Emmelipemmeli:

HELST ska man inte ha fler än fem, för då ökar risken för dödliga sjukdomar bland dem. Låter helt stört, men... har hänt mig

Menar du oavsett om katterna är släkt eller inte? Du menar inte inavel? Mina sex katter är alltså inte släkt på något sätt. Två är raskatter, en har jag fått (bondkatt) o tre har (förbannade) turister lämnat kvar o jag tagit hand om.

Vad var dödsorsaken hos den som du förlorade som dog? [sad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Emmelipemmeli:

HELST ska man inte ha fler än fem, för då ökar risken för dödliga sjukdomar bland dem.

[rolleyes]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

TheSpookyMan:

o tre har (förbannade) turister lämnat kvar o jag tagit hand om.

Åååh, jag blir så arg på folk som tar sig sommarkatter och sedan skiter i dem. Snällt att du tar hand om dem.[smile]


   
SvaraCitera

TheSpookyMan:

Varför inte skaffa lite möss i en bur så kan du ge katten lite möss att både leka med, jaga o äta? Katter älskar att både leka o jaga. Jaktinstinkten, you know!?

[shake]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

[rolleyes]

sluta, har läst det på typ strömsholms hemsida lr något när jag googlade en sjukdom katten fick + veterinären sa så när vi avlivade henne.

TheSpookyMan:

Menar du oavsett om katterna är släkt eller inte? Du menar inte inavel? Mina sex katter är alltså inte släkt på något sätt. Två är raskatter, en har jag fått (bondkatt) o tre har (förbannade) turister lämnat kvar o jag tagit hand om

menar ej inavel, menar kattsamhälle.

TheSpookyMan:

Vad var dödsorsaken hos den som du förlorade som dog?

kommer inte ihåg vad det hette, FIP tror jag, var 3 bokstäver och f var i början om jag minns rätt. katten får små hål i organens väggar och blir vätskefylld. tredje dagen hon verkade ridig åkte vi till veterinär med henne, hon fick stanna kvar 3-4 dagar för observation innan veterinärerna kom p åvad det var och bad oss avliva katten för hennes bästa. Riktigt dåligt av mig att inte komma ihåg sjukdomen, men. Kan tilläggas att alla katter är kastrerade honkatter som går ute hur mkt de vill, de vet var de får mat typ. hon hade inte varit hemma ett tag, och strax efter att hon kom hem blev hon sjuk.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Emmelipemmeli:

har läst det på typ strömsholms hemsida lr något

[tard]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Emmelipemmeli:

Kan tilläggas att alla katter är kastrerade honkatter som går ute hur mkt de vill, de vet var de får mat typ. hon hade inte varit hemma ett tag, och strax efter att hon kom hem blev hon sjuk.

Jag sörjer med dig. [sad] Alltid fruktansvärt när våra husdjur dör. För flera år sedan fick en av mina honkatter cancer... juvercancer. Jag minns så väl den dagen jag skulle avliva henne. Jag var till veterinären o jag tog henne i mina armar när läkaren gav henne den dödande sprutan o hon dog i mina armar. [sad] ... [sad] ... [sad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Min katt är lite både och, på somrarna får hon bo ute på mitt landställe, och där är hon ute hela tiden, men resten av året lever hon som innekatt...
Jag har inte märkt något speciellt med undantaget att hon är ganska tjock, men det har inte bara med att göra att hon för det mesta lever som innekatt..
Och eftersom hon också får vara ute vet jag att hon inte blir speciellt hyper när vi tar hem henne... Fast det gäller säkert inte alla [crazy]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kallprat:

Åååh, jag blir så arg på folk som tar sig sommarkatter och sedan skiter i dem. Snällt att du tar hand om dem.[smile]

Katterna har kommit till mig på senhösten o varit helt utmärglade o varken fått i sig någon vätska eller mat. Så självfallet har jag behållit dem. [love]


   
SvaraCitera