Aviseringar
Rensa alla

Kattproblem


Ämnesstartare

Jag har ett problem med mina katter. De är totalt galna i mat. Normala katter äter litegrann och sedan låter de maten vara tills de blir hungriga igen. Mina äter tills de spyr eller tills maten är slut. I och med detta så har de blivit ganska tjocka, och jag har ställt fram mindre och mindre mat, vilket förstås lett till att de blivit ännu mer matfixerade.

Hur skall jag lösa detta? :/

Just ja. Seriösa svar tack. Inga korkade "öööh, döda doooom"-inlägg, från barn som inte kan stava ordentligt.


   
Citera

Dom kanske har mask.


   
SvaraCitera

Ta fram kökskniven är det mest logiska och ekonomiska.


   
SvaraCitera

Det är väl bara att ge dem mindre mat?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

SUKOF:

Dom kanske har mask.

Nej, jag tror inte det. Jag har inte hittat någon mask i kattlådan, och de är ganska nyligen avmaskade.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nevon:

Det är väl bara att ge dem mindre mat?

misfits:

och jag har ställt fram mindre och mindre mat, vilket förstås lett till att de blivit ännu mer matfixerade.

= problem not solved


   
SvaraCitera

misfits:

Nej, jag tror inte det. Jag har inte hittat någon mask i kattlådan, och de är ganska nyligen avmaskade.

Ge dom mindre mat, fast oftare.


   
SvaraCitera
blum
 blum

Det är väl bara att ge dem mindre mat. Finns det så äter de väl, så ge lite i taget. De lugnar sig säkert efter ett tag.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

SUKOF:

Ge dom mindre mat, fast oftare.

Jag har prövat det också, och då äter de upp allt, sedan skriker de om mer. Och så blev de tjockare =(


   
SvaraCitera

misfits:

Jag har prövat det också, och då äter de upp allt, sedan skriker de om mer. Och så blev de tjockare =(

Ja, men fortsätt så ändå. Så fort matskålen är tom fyller du den. Dom lär ju bli mätta någon gång menar jag. Och vet dom att det alltid finns mat blir dom kanske mindre intresserade.
Eller byt kattmat till något som faller dem mindre i smaken.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lindblom:

Det är väl bara att ge dem mindre mat. Finns det så äter de väl, så ge lite i taget. De lugnar sig säkert efter ett tag.

Nja, det är ju det som gör dem mer och mer matgalna tror jag,. att det inte alltid finns mat.

SUKOF:

Ja, men fortsätt så ändå. Så fort matskålen är tom fyller du den. Dom lär ju bli mätta någon gång menar jag. Och vet dom att det alltid finns mat blir dom kanske mindre intresserade.
Eller byt kattmat till något som faller dem mindre i smaken.

Jo, det skulle jag kunna göra. Jag har gjort så nu på kvällen och nu ligger det faktiskt mat kvar 😀


   
SvaraCitera

Ge dem mer mättande mat, nte Whiskas osv.

Har du torrfoder framme jämt?


   
SvaraCitera
blum
 blum

misfits:

Nja, det är ju det som gör dem mer och mer matgalna tror jag,. att det inte alltid finns mat.

Ja men om det alltid finns mat så kommer de ju bli överviktiga och sjuka[shake]
Låt bli att mata dem så mycket bara, eller ge dem äckligare mat.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lindblom:

Ja men om det alltid finns mat så kommer de ju bli överviktiga och sjuka[shake]
Låt bli att mata dem så mycket bara, eller ge dem äckligare mat.

Jo jag vet! Det är ju det som är problemet. Som de är nu äter de upp mina växter, river ned saker för att leta mat etc. bara för att det inte alltid finns framme.

I love Lucy:

Ge dem mer mättande mat, nte Whiskas osv.

Har du torrfoder framme jämt?

Jag ger dem purina torrfoder. De får aldrig blötmat. De dricker mycket vatten så det är ingen risk för njursten =)


   
SvaraCitera
blum
 blum

misfits:

Jo jag vet! Det är ju det som är problemet. Som de är nu äter de upp mina växter, river ned saker för att leta mat etc. bara för att det inte alltid finns framme.

Oj, okej :/

Men testa med en annan sorts mat och se vad som händer kanske?


   
SvaraCitera