Aviseringar
Rensa alla

KBT på nätet kan hjälpa unga?


b1son

Razor: Vill man dock gräva djupare i sitt psyke är KBT fullständigt värdelöst.

finns det någon metod som är bra för det


   
SvaraCitera

NiklasW: Min bild är att KBT löser vissa mer "lätta" problem, "ta tag i sitt liv"-problem

Nja, KBT löser problem som har med felaktigt inlärt beteende att göra. Man kanske har lärt sig att vara rädd för något och behöver lära sig att arbeta bort rädslan, eller så har man lärt sig att vara elak mot sig själv och trycka ner sig så att man mår dåligt av det och det kan läras om genom reflektion över mekanismerna och beteendeändring genom strukturerat arbetssätt. KBT står för Kognitiv-Beteende-Terapi. Man inriktar sig alltså på kognitioner (tankemönster) och beteendeändring för att "träna bort" dåligt psykiskt mående. 


   
SvaraCitera

böghög: finns det någon metod som är bra för det

Psykoterapi i olika former är bra vad jag vet. Man börjar med att analysera för att hitta bakgrunden och sen försöker man på olika sätt arbeta sig igenom svåra tankar/känslor/upplevelser med stöd från en terapeut.


   
SvaraCitera

Razor:

Nja, KBT löser problem som har med felaktigt inlärt beteende att göra. Man kanske har lärt sig att vara rädd för något och behöver lära sig att arbeta bort rädslan, eller så har man lärt sig att vara elak mot sig själv och trycka ner sig så att man mår dåligt av det och det kan läras om genom reflektion över mekanismerna och beteendeändring genom strukturerat arbetssätt. KBT står för Kognitiv-Beteende-Terapi. Man inriktar sig alltså på kognitioner (tankemönster) och beteendeändring för att "träna bort" dåligt psykiskt mående. 

Ja, jo, det vet jag. Jag har läst grundläggande psykologi. Det är genom detta min bild har varit att KBT snarare handlar om lättare problem, precis som olika fobier eller inlärda tankemönster. Efterfrågade snarare om du genom dina egna erfarenheter tyckte att den bilden stämde överens. 


   
SvaraCitera

böghög:

finns det någon metod som är bra för det

Den psykodynamiska psykoterapin inriktar sig snarare på att gå djupare in i ens medvetande, gå tillbaka i barndomen, hitta trauman och därigenom kunna lösa psykiska problem.  


   
SvaraCitera

NiklasW: Det är genom detta min bild har varit att KBT snarare handlar om lättare problem

Lättare problem ja, men jag tycker inte att det handlar om att "ta tag i sitt liv" mer än något annat man gör för att förbättra sitt liv.


   
SvaraCitera
Draug

För att effektivisera vården behövs det bra mycket större satsningar än så. Allt som rör KBT finns ju i princip redan tillgängligt på nätet.


   
SvaraCitera
b1son

Razor: Psykoterapi i olika former är bra vad jag vet. Man börjar med att analysera för att hitta bakgrunden och sen försöker man på olika sätt arbeta sig igenom svåra tankar/känslor/upplevelser med stöd från en terapeut.

kan det inte hjälpa att först gå kbt isåfall elr e d bara skit typ
(obs har ingen aning, har ej läst psykologi elr något sånt)


   
SvaraCitera

böghög: kan det inte hjälpa att först gå kbt isåfall elr e d bara skit typ(obs har ingen aning, har ej läst psykologi elr något sånt)

Det är nog läkaren som bör göra den bedömningen, men jag tycker att KBT är värt att testa först då man slipper avslöja mycket om sig själv till terapeuten.


   
SvaraCitera
reben

men åhhh beror väl på va man har för problem


   
SvaraCitera
reben

gick i kbt i trean i gymnasiet de funka jättebra för dom sakerna vi jobbade med då
tog bort ambulansskräck
lärde mig gå upp på morgonen
lyckades planera skolarbete litegrann

sen att jag varit tvungen o gå i flera andra terapiformer efter det tkr jag inte är så relevant då dom varit bra för olik problematik o så


   
SvaraCitera
b1son

det finns bara en terapi form
fattar ej va denna diskussion går ut på
d e väl bra om d finns ngt alternativ för folk som inte pallar gå till riktig person


   
SvaraCitera
reben

böghög:
det finns bara en terapi form

vilken då


   
SvaraCitera
b1son

reben:

vilken då

kbt
kbt e den enda som finns


   
SvaraCitera
reben

böghög: d e väl bra om d finns ngt alternativ för folk som inte pallar gå till riktig person

e väl kass om man lägger massa pengar på de här ifall det är mer effektivt att träffa en person irl
vilket jag tror de e men kan inte säga nå fakta


   
SvaraCitera