Aviseringar
Rensa alla

KD - ett skäl att bojkotta Alliansen


Ämnesstartare

Djeydjey:

Men ni håller väl ändå med att högermänniskor inte ska behöva ta ställning i kristdemokratiska frågor? Dold text: Enskilda sakfrågor diskuteras vänligen i Politik och Samhälle/Homo- och bisexualitet.

Ni?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Chryseus:

Ja verkligen[zzz] Vänsterpartiet är ett onödigt ont för Sossarna. De som säger annat är inte insatta i politik.

Bevisa att du själv är det då, genom att motivera dig.

dazed_and_confused:

Ni?

Ja, alla ni tre som jag citerade efter varandra.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Djeydjey:

Bevisa att du själv är det då, genom att motivera dig.

Du menar alltså att Sossarna hade velat ha med Vänsterpartiet även om de hade kunnat bilda en egen majoritetsregering? Om du inte menar det, vad är då Sossarnas intentioner till att samarbeta med Vänsterpartiet om inte för att bilda en "pakt" för att vinna? Exakt som den "pakten" du menar att Alliansen bildar med KD.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Chryseus:

Du menar alltså att Sossarna hade velat ha med Vänsterpartiet även om de hade kunnat bilda en egen majoritetsregering?

Självklart inte, vem hade velat det? Däremot paktar man bara ihop sig med snarlika partier om man är seriös, och så stor skillnad är det inte mellan S och V. Varför tror du att inget block vill ta hjälp av SD? Just därför fattar jag inte hur Alliansen kan acceptera KD, men inte SD.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Djeydjey:

Just därför fattar jag inte hur Alliansen kan acceptera KD

Djeydjey:

Jag kan inte särskilt mycket om KD och kan mycket väl grunda flera anklagelser på fördomar och överdrifter

Du berättar ganska bra själv varför.

Djeydjey:

Däremot paktar man bara ihop sig med snarlika partier om man är seriös

Så om MP paktar ihop sig med Alliansen för att slippa SD så anser du inte att regeringen (Alliansen och MP) är seriösa?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Chryseus:

Du berättar ganska bra själv varför.

Nej, jag kan inte exakt i vilken grad, men förnekar du att KD går på en helt annan linje än övriga Alliansen i alla frågor utanför höger-vänsterskalan?

Chryseus:

Så om MP paktar ihop sig med Alliansen för att slippa SD så anser du inte att regeringen (Alliansen och MP) är seriösa?

Nu är ju SD ett extremfall där båda blocken övervägt att alliera sig mot SD, men låt säga att MP skulle satsa på en mer högerinriktad linje istället...så skulle det fortfarande bli en dubbelmoral eftersom miljön är MP:s hjärtefråga och Alliansen har en helt annan miljöpolitik. Däremot är inte MP förpliktade att vara vänsterinriktade.


   
SvaraCitera

Buddah:

Eller så ser man till vad KD får uträttat rent praktiskt.

Dvs. utgör inget hot alls.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blivande_japan:

Buddah: Eller så ser man till vad KD får uträttat rent praktiskt.

Dvs. utgör inget hot alls.

Sen kan du ju se mitt svar också...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Djeydjey:

Jaså? Varför dröjer det så förbannat länge med lagändringar, då?

Vilka lagändringar?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Buddah:

Vilka lagändringar?

Tvångssterilisering, stamceller etc.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Djeydjey:

Tvångssterilisering

Wut? Är det något som folk vill få igenom?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Djeydjey:

men förnekar du att KD går på en helt annan linje än övriga Alliansen i alla frågor utanför höger-vänsterskalan?

Alla partier har delfrågor som skiljer sig åt. Även partierna inom de olika blocken.

Vidare tycker jag att du ska publicera källor på alla dina påståenden i första posten.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Buddah:

Wut? Är det något som folk vill få igenom?

Nej, det är något folk vill avskaffa. Eller ja, inte KD, då...för indirekt hatar de transpersoner...eller nåt.

Chryseus:

Alla partier har delfrågor som skiljer sig åt. Även partierna inom de olika blocken.

Det är skillnad på att inte hålla med varandra i allt och bygga hela sin väderkvarnspolitik på något som är helt främmande för de andra. Högern är i princip det enda de har gemensamt.

Chryseus:

Vidare tycker jag att du ska publicera källor på alla dina påståenden i första posten.

Jag sa ju att jag inte var någon expert på KD, men du avfärdar väl inte varenda påstående helt och hållet...eller?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Djeydjey:

Jag sa ju att jag inte var någon expert på KD, men du avfärdar väl inte varenda påstående helt och hållet...eller?

Vart har jag skrivit att jag gör det? Det förändrar ändå inte att alla partier har olika åsikter i många frågor. Även i de frågor som du räknar är "inom blocken".

Djeydjey:

Tvångssterilisering

För övrigt är det Sossarna som tvångssteriliserade människor, de samarbetade med nazisterna och utvisade politiska flyktingar till Sovjet där dom blev mördade.

Statens institut för rasbiologi (Rasbiologiska institutet, även förkortat som SIFR) var ett svenskt institut grundat 1922, efter en ursprungligen socialdemokratisk motion, som stöddes av samtliga riksdagspartier. Institutet var det första av det slaget i världen.

Socialdemokraterna grundade och drev Rasbiologiska institutet där bland annat "tattare" och "efterblivna" beskrevs som "den mänskliga slaggen".

Många ledande socialdemokrater predikade för ökad rasmedvetenhet, däribland makarna Alva och Gunnar Myrdal som skrev boken "Kris i befolkningsfrågan" där de förordade tvångssteriliseringar som en lämplig metod för "utsovring av höggradigt livsodugliga individer".

Makarna Myrdal fick senare höga positioner inom Socialdemokratin. Gunnar blev handelsminister och Alva var konsultativt statsråd mellan 1967-1973.

Socialdemokraterna förverkligade senare sina rasidéer genom att man tvångssteriliserade förståndshandikappade ända fram till 1975. 1975!!!!!

Dags att kolla upp lite historia på det blocket och de partierna som du stödjer kanske?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Djeydjey:

Nej, det är något folk vill avskaffa. Eller ja, inte KD, då...för indirekt hatar de transpersoner...eller nåt.

Jahaja. Men alltså, så jävla mycket kan KD inte vara ivägen med sina få mandat. Lagförslag röstar ju hela riksdagen igenom, inte bara alliansen.


   
SvaraCitera