Aviseringar
Rensa alla

Kemi!


Ämnesstartare

Vi hade en kemilabb i skolan som gick ut på att blåsa in kopparpulver i en låga. Pulvret brann då med en grön färg. Kan någon förklara varför det blir så??


   
Citera
Ämnesstartare

Ni exiterade elektorner i kopparn och när de hoppade tillbaka så var avståndet så långt att fotoner med grön våglängd sändes ut...


   
SvaraCitera
edroon

lilla__citronen:

Vi hade en kemilabb i skolan som gick ut på att blåsa in kopparpulver i en låga. Pulvret brann då med en grön färg. Kan någon förklara varför det blir så??

Vill du ha uppmärksamhet så säg det istället för att hitta på detta.
Vi är här för dig.

Du undrar en sån fråga och ställer den här, troligen kommer ingen veta, KANSKE! fråga läraren nästa gång gumman.


   
SvaraCitera

SÖK på nätet vafan.


   
SvaraCitera

folk måste lära sig goggla:

googla på detta fast på engelska så hittar man på en gång:

koppar bränna grön

Ju mer tillgänglig information desto mindre måste man veta, vi blir bara dummare och dummare vi människor. Säjer vi.[bigsmile]


   
SvaraCitera

lilla__citronen:

Kan någon förklara varför det blir så??

När elektronerna blev uppvärmda (fick mer energi) hoppade de ut till ett yttre elektronskal, och när de sen hoppar tillbaka sänder de ut energin igen, i form av en foton (ljus kan man väl säga) med våglängden för grönt ljus. Kemi suger svårt mycket, se till att inte plugga det på gymnasiet om du vill ha ett liv [no-no]

(jag känner dock att livet rinner ur mig meeeer och meeeeeeer eftersom jag just avsatte tid på en lördagkväll till att besvara en kemifråga.... [n])


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera