Aviseringar
Rensa alla

Kemi A - Räkna ut valenselektroner?


Ämnesstartare

Det ska ju tydligen vara så jävla lätt, men får verkligen inte ihop det nu!

Om jag förstått det rätt är gruppen som ämnet är placerat i (i det periodiska systemet) antalet valenselektroner ämnet har. Eller är det den sammanlagda summan elektroner?

Så, till exempel Fosfor (P). Den är i grupp 15, period 3. Svaret är att valenselektronerna är 5. Hur går det ihop?

Har försökt räkna med skalen också. K skalet kan ta 2 elektroner, L skalet tar 8 och M skalet tar 18. 18-15 = 3, så det är fel. 2+8+18 = 28 så det är verkligen också fel.

Atomnummret är 15, så jag vet att ämnet har 15 elektroner sammanlagt.

Hur gör man?


   
Citera
Ämnesstartare

Nu så! Det klickade.

K + L = 10 elektroner. +5 från M skalet. Man ska alltså kolla hur många platser som tas upp i det sista skalet. *sigh*


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nej det stämmer inte alls!

Det fungerar för Fosfor, men om man tar t.ex. Kalcium (Ca) så går det inte.

Kalcium ligger i period 4 och grupp 2. Svaret är att den har 2 valenselektroner. Eftersom den ligger i period 4 så tar den alltså upp fyra skal, upp till N. N skalet kan ta 32 elektroner, och KLM skalen kan sammanlagt ta 28. Atomnummret är 20 vilket innebär att den har 20 protoner, och elektroner. Det går inte ihop om jag använder teorin som fungerar med Fosfor.

Kan någon förklara? [sad]


   
SvaraCitera

Samma period - samma antal skal, valenselektronerna i kanske varierar mellan grundämnena, men de uppnår ändå samma skal.

Samma grupp - liknande egenskaper vid blandning av andra ämnen.

Förstår inte vad du frågar efter riktigt, så hoppas inte mitt svar är helt ute..


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Gabrielle:

Förstår inte vad du frågar efter riktigt, så hoppas inte mitt svar är helt ute..

Nej det är inte helt orelevant. Men det besvarar ändå inte min fråga riktigt; hur får man reda på ett grundämnes antal valenselektroner?


   
SvaraCitera

RadioAktivMakaron:

hur får man reda på ett grundämnes antal valenselektroner?

Kolla periodiska systemet.

Grupp 1-10 har 1-10 valenselektroner, grupp 11-18 har 1-8 valenselektroner. Syre har t ex 6 valenselektroner och behöver 2 elektroner till för att uppnå ädelgasstruktur, och det är därför den binder lätt med grupp 2 (som har 2 valenselektroner) och bildar föreningar med syre i, typ kalciumoxid CaO.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Pickaboo:

Syre har t ex 6 valenselektroner och behöver 2 elektroner till för att uppnå ädelgasstruktur, och det är därför den binder lätt med grupp 2 (som har 2 valenselektroner) och bildar föreningar med syre i, typ kalciumoxid CaO.

Det förstår jag men det är inte helt relevant.

Pickaboo:

Grupp 1-10 har 1-10 valenselektroner, grupp 11-18 har 1-8 valenselektroner.

Innebär det att jag måste använda två olika metoder för att hitta antalet valenselektroner? Under 11 kan jag se det i gruppen, och över det så får jag räkna i skalen helt enkelt?

Fick höra talas som kleshkovsky regeln innan idag, har ni hört talas om den? Ingen aning hur man använder den men den ska tydligen vara rätt enkel att använda.


   
SvaraCitera

RadioAktivMakaron:

Nej det är inte helt orelevant. Men det besvarar ändå inte min fråga riktigt; hur får man reda på ett grundämnes antal valenselektroner?

Du räknar utefter atomnummer och vilka skal som upptas. Det är det enda sättet jag kan komma på. Det finns liksom ingen specifik indelning i det periodiska som berättar om antalet valenselektroner, med vissa få undantag i och för sig - typ ädelgaserna.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Gabrielle:

Du räknar utefter atomnummer och vilka skal som upptas. Det är det enda sättet jag kan komma på. Det finns liksom ingen specifik indelning i det periodiska som berättar om antalet valenselektroner, med vissa få undantag i och för sig - typ ädelgaserna.

Okej! Men om man då tar Kalcium som exempel, hur gör man då? Ligger i grupp 2, period 4 och har 20 elektroner. Jag förstår inte ens hur den kan ligga i period 4 (N skalet) då den bara har 20 elektroner. Det känns som att jag har missat något ganska viktigt.


   
SvaraCitera

RadioAktivMakaron:

Innebär det att jag måste använda två olika metoder för att hitta antalet valenselektroner?

Så ni ska beräkna antalet valenselektroner för övergångsmetallerna också? Det tror jag nämligen inte, eftersom att t ex Kobolt kan ha 2 eller 3 valenselektroner beroende på förhållanden.

Du tog ju upp fosfor som exempel, och du kan ju enkelt se att det är 5 valenselektroner i periodiska systemet.


   
SvaraCitera

RadioAktivMakaron:

Det känns som att jag har missat något ganska viktigt.

Den ligger i grupp 2 och har 2 valenselektroner. Gruppen är det enda du behöver bry dig om, så länge du inte ska sitta med övergångsmetaller.

Grupp 1: 1 st
Grupp 2: 2 st
Grupp 11: 1 st
Grupp 12: 2 st
Grupp 13: 3 st
... upp till 18.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Pickaboo:

Grupp 1: 1 st
Grupp 2: 2 st
Grupp 11: 1 st
Grupp 12: 2 st
Grupp 13: 3 st
... upp till 18.

[love]

Everything makes sense now! [smile] Nej jag ska inte hålla på med övergångsmetaller, glömde skriva det, sorry om jag förvirrade er.


   
SvaraCitera

RadioAktivMakaron:

Jag förstår inte ens hur den kan ligga i period 4 (N skalet) då den bara har 20 elektroner.

Vänta nu, va.. perioderna går ju vågrätt, det stämmer väl in ganska bra då när det gäller antalet skal.


   
SvaraCitera

Om du vill "räkna" antalet valenselektroner och samtidigt göra din kemilärare upphetsad så kan du använda elektronkonfiguration via orbitaler som för kalcium är

1s^2, 2s^2, 2p^6, 3s^2, 3p^6, 4s^2 = [Ar] 4s^2,

där sista 2:an anger antalet valenselektroner i s-orbitalen. Eftersom att det inte är några övergångsmetaller att krångla med så är det väldigt enkelt att lära sig, kolla på youtube.


   
SvaraCitera

Har på min t-shirt med periodiska systemet på mig och var redo att vara hjälpsam men det ser ut som nu rätt ut det!


   
SvaraCitera