Aviseringar
Rensa alla

KEMI-HJÄLP!


Ämnesstartare

Varifrån kommer hydroxidjonerna när man blandar natriumkarbonat med vatten?

Något kemisnille som kan hjälpa mig med det? (Eller bara någon som kan svaret skulle vara bra också..)


   
Citera

eighty:

natriumkarbonat

därifrån


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

eh...Na2CO3+H2O

d säger sig själv ju,natriumvätekarbonaten släpper en väte och med vattnet bildas d två hydroxidjoner,nåt sånt,orkar inte tänka


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Vad är det som bildas?


   
SvaraCitera

Tözen:

d säger sig själv ju,natriumvätekarbonaten släpper en väte och med vattnet bildas d två hydroxidjoner,nåt sånt,orkar inte tänka

Den drar till sig en väte från vattnet, och kvar blir OH- (hydroxidjon)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Teal Crab:

Den har ju inga väten xD Den drar till sig en väte från vattnet, och kvar blir OH- (hydroxidjon)

bla bla,same shit,natriumvätekarbonaten har en syre,vattnet har ett syre och två väte,tadaaah!kvar blir natriumjoner i vattenlösning och koldioxid,därför brustabletter bubblar,gör d är natriumkarbonat och koldioxid skapas i vattnet,läs på lite


   
SvaraCitera

Tözen:

läs på lite

En bas är en protonmottagare.källa
den tar alltså till sig protoner (Vätejoner) från Vattenmolekylerna. Kvar blir Hydroxidjoner.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Teal Crab:

protonmottagare

säger man att natriumkarbonat har större molaritet än vatten? var länge sen jag läste, men tror det är rätt kul. fast då hatade jag det närmast


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Teal Crab:

En bas är en protonmottagare.källa
den tar alltså till sig protoner (Vätejoner) från Vattenmolekylerna. Kvar blir Hydroxidjoner.

en vatten kan både funka som syra oc bas,lilla gubben,jag hade förtenta på detta för två veckor sen.

och exakt vad bildas då?
d ska bildas natriumjoner,koldioxid(som sagt så bubblar brustabletter som består av natriumhydroxid just för att coldioxiden frigörs när d sker en protolys) och hydroxidjoner

Na+,CO2,2OH-


   
SvaraCitera

Tözen:

Na+,CO2,2OH-

Tözen:

natriumvätekarbonaten

du skrev fel namn på formeln, det förvirrade mig 😛 trodde det bara var random bas+vatten. Borde väl bli CO3, kolsyra btw? allt blir väl inte gas dirr?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Teal Crab:

du skrev fel namn på formeln, det förvirrade mig 😛 trodde det bara var random bas+vatten. Borde väl bli CO3, kolsyra btw? allt blir väl inte gas dirr?

en O tas ju från CO3 till vattnet som blir OH,så d blir CO2 kvar=koldioxid


   
SvaraCitera

Tözen:

en O tas ju från CO3 till vattnet som blir OH,så d blir CO2 kvar=koldioxid

såpass[bigcheers]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Teal Crab:

såpass

du ska inte säga emot en kvinna med pms,livets första regel för en man,man säger aldrig emot en kvinna,för hon har alltid rätt.


   
SvaraCitera

Tözen:

du ska inte säga emot en kvinna med pms,livets första regel för en man,man säger aldrig emot en kvinna,för hon har alltid rätt.

Eller så övertygar hon mig om att hon har rätt[rolleyes]
Dold text: fast hon egentligen har fel


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Teal Crab:

fast hon egentligen har fel

jag står fast vid min åsikt även jag kan ha fel för jag tänkte på natriumvätekarbonat först,jag säger att jag har rätt även jag kan ha fel för d är jag som bestämmer.


   
SvaraCitera