Aviseringar
Rensa alla

kemi hjälp


Ämnesstartare

Behöver hjälp med instuderingsfrågor i kemi (mole concept) för att kunna förstå hur jag ska göra på provet sedan.
Nej jag kan inte fråga min lärare för jag har två dagar på mig.
Nej detta med uträkningar finns inte med i boken, där tar de bara upp en massa annat.
nu när jag skrivit det där så orkar jag inte att folk kommenterar något om att jag är lat och inte gör mina läxor själv för 1. det är inte någon läxa 2. jag har svårt för kemi

så hjälp till om du kan, skriv inget om du inte kan, inte så svårt!

1) calculate the massa for CuSO4 * 5H2O to prepare CuSO4 * 5H2O solution with a volume of 3 litre (v= 3l) and a concentration of 1,6 M (c = 1,6 M)

2) 0,729g magnesium reacts with oxygen. write the reaction formula and calculate the amount if magnesium oxide produced.

3) If you mix 400cm^3 400 mol/dm^3 H2SO4 and 400cm^3 400 mol/dm^3 BaCl2, calculate the mass for BaSO4 produced.

4) Calculate the number of glucose molecules and carbon atoms in 720g glucose.

har några fler sen också, någon som ser detta som en utmaning? [smile]


   
Citera
Ämnesetiketter
Ämnesstartare

Läser du på IB eller?

1) Du ska börja med att räkna ut substansmängden. Jag antar att du känner till sambandet mellan koncentrationen,substansmängden och volymen. c=n/V. För att du ska räkna ut substansmängden gör du om formeln till: n= V * c. Jag tror nu att du kan räkna ut massan med hjälp av substansmängden.

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

2) Här börjar du med att skriva reaktionsformeln. Kan hjälpa när du har gjort det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Dream:

Läser du på IB eller?

Nope, INIT 🙂

1) n = V * c = 3 * 1,6 = 4,8 (mol väl?)

2) Mg + O2 -> MgO, borde det vara. Sen? :c


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

010807:

1) n = V * c = 3 * 1,6 = 4,8 (mol väl?)

Yes, och kom ihåg att enheten för molariteten(koncentrationen) är mol/dm^3. Kan du med hjälp av substansmängden beräkna massan?

010807:

Mg + O2 -> MgO

Yes, det är korrekt. Tillämpa formeln: n= m/M


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Dream:

Yes, och kom ihåg att enheten för molariteten(koncentrationen) är mol/dm^3. Kan du med hjälp av substansmängden beräkna massan?

n = m/M -> m = n * M = ?

help! :c

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Dream:

Yes, det är korrekt. Tillämpa formeln: n= m/M

Woho, klarade av den nu! 😀

fast den här då: If you mix 400cm^3 400 mol/dm^3 H2SO4 and 400cm^3 400 mol/dm^3 BaCl2, calculate the mass for BaSO4 produced.

? 😮


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

010807:

help! :c

Ta reda pa Molmassan.


   
SvaraCitera
ziiesh

010807:

Mg + O2 -> MgO, borde det vara.

Dream:

Yes, det är korrekt.

alltså... näej? Formeln är ju inte balanserad alls?

Mg + O2 -> MgO
2 Mg + O2 -> 2 MgO

Sen kan man räkna


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ziiesh:

alltså... näej? Formeln är ju inte balanserad alls?

Mg + O2 -> MgO
2 Mg + O2 -> 2 MgO

Sen kan man räkna

Ledsen, hade bråttom då.[n]


   
SvaraCitera

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera