Aviseringar
Rensa alla

Kemi hjälp!


Ämnesstartare

Jag skulle behöva hjälp med denna uppgift som handlar om pH- beräkningar, och jag förstår verkligen NOLL.

"Man vill bered 0,500 dm³ av en lösning med pH=1,50. TIll förfogande finns svavelsyra med koncentrationen 1,00 mol/dm³. Hur stor volym av denna syra ska man mäta upp och sedan späda med destillerat vatten?

Jag har försökt ta reda på den okända lösningens koncentration genom pH- värdet, och sedan räkna ut svavelsyrans okända volym med hjälp av formeln V1C1=V2C2 men det blir heeelt fel???

Blir väldigt, väldigt tacksam om någon vänlig själ orkar förklara/ lösa uppgiften, eftersom jag har prov på fredag Tumme ned


   
Citera
Ämnesetiketter

Åh älskar sånt här men minns knappt hur man gör... Men hm... skriv först formeln för bufferten och räkna sedan pH med hjälp av logaritmer eller nåt


   
SvaraCitera

Ska svaret vara typ 15,8 ml H2SO4?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sagitta:
Åh älskar sånt här men minns knappt hur man gör... Men hm... skriv först formeln för bufferten och räkna sedan pH med hjälp av logaritmer eller nåt

Vad är bufferten? Läser nämligen kemi 1c och har inte kommit in på det än :/

lakebeach:
Ska svaret vara typ 15,8 ml H2SO4?

Det står visst 7,9 ml i facit


   
SvaraCitera

KitAmetam: Vad är bufferten? Läser nämligen kemi 1c och har inte kommit in på det än :/

Reaktionen mellan svavelsyra och destillerat vatten sker i två steg.
Reaktion 1: H2SO4+H20 -><- H3O+HSO4-
Reaktion 2: HS04- + H20 -><- H3O+SO4 2-

H3O är en hydroxiniumjon och SO4 2- är en sulfatjon.


   
SvaraCitera

Läs på om protolys och hur man räknar ut pH-värde med hjälp av naturliga logaritmer.


   
SvaraCitera

11006195_876868045668622_272067236_n.jpg


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

lakebeach:
11006195_876868045668622_272067236_n.jpg

Tack så hemskt mycket. Det är verkligen otroligt snällt av dig att hjälpa till. Tusen tack <3


   
SvaraCitera

KitAmetam:

Tack så hemskt mycket. Det är verkligen otroligt snällt av dig att hjälpa till. Tusen tack <3

Inga problem! Kemisk räkning är roligt Glad


   
SvaraCitera