Aviseringar
Rensa alla

Keyboard,piano etc...?


Siggeeh:

Bra. Är ett digital piano entonigt eller tvåtonigt (eller vad det nu hette :s)? Hittar inget på wikipedia...

För att få en fullfärdig och realistiskt pianoljud är det polyfoniska alltså fletoniga. Monofoniska keybords, synthar och klaviatur innebär att man kan hålla ner en tangent i taget, man kan alltså inte spela ackord.

Mer info finner du

Här

Ett bra foum för musik och utrustning finner du

Här

De kan besvara ingånde vilken modell som är lämpligast för nybörjare etc.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

My dreams are her:

forum.studio

Alla är jättedryga där [sad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

My dreams are her:

För att få en fullfärdig och realistiskt pianoljud är det polyfoniska alltså fletoniga. Monofoniska keybords, synthar och klaviatur innebär att man kan hålla ner en tangent i taget, man kan alltså inte spela ackord.

VA?! kan man inte spela ackord på ett digital piano eller annat än vanliga pianon? Låter ju helknäppt... Fast jag fattar knappt nåt av vad du säger :S . Kan du förklara satt jag förstår? :p


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Siggeeh:

A?! kan man inte spela ackord på ett digital piano eller annat än vanliga pianon? Låter ju helknäppt... Fast jag fattar knappt nåt av vad du säger :S . Kan du förklara satt jag förstår? :p

Ytterst få digitalpianon är monofoniska.


   
SvaraCitera

Les voleurs:

Alla är jättedryga där

Jag läser mest de olika trådarna där, skriver inte så mycket. De flesta användare är kunniga och kan sina grejor. Vissa debatter(spotify är ett exempel) om olika saker kan myna ut i pajkastning.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Les voleurs:

Ytterst få digitalpianon är monofoniska.

Jaha... Vilken lättnad. Kanske borde kolla upp saker på wikipedia innan jag bli så chockad ;o


   
SvaraCitera

Siggeeh:

VA?! kan man inte spela ackord på ett digital piano eller annat än vanliga pianon? Låter ju helknäppt... Fast jag fattar knappt nåt av vad du säger :S . Kan du förklara satt jag förstår? :p

Monofoniska klaviatur= du kan ej spela ackord

Polyfoniska klaviatur= du kan spela ackord.

Siggeeh:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=455619


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

My dreams are her:

.

Låter ju hemskt...


   
SvaraCitera

Musikinstrument är dyra. Du kommer få det jobbigt om du vill lära dig spela på en leksakskeyboard.

+ du klarar dig utan såna där kurser om du har motivation att lära dig.
Bättre att börja lite själv, gå igenom nån bok om du gillar sånt. Sen när du känner/kan investera lite, så är en privatlärare väldigt värdefullt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

aksustik:

Musikinstrument är dyra. Du kommer få det jobbigt om du vill lära dig spela på en leksakskeyboard.

Så du menar att jag måste lägga ut nåt i stil med 7k? Jag tycker det är jävligt dyrt om jag ska köpa ett första piano... Eller i vilken prisklass tycker du dom ska vara i då?


   
SvaraCitera

Absolut inte. Två-tre tusen får du nog lägga ut, däremot.
Jag har bland andra en Yamaha DGX 205 som har lite liknande funktioner som keyboarden ovan. Då, för 5-6 år sen kostade den runt 2500. Anslagskänslig, en hel massa rätt okej ljud, och den funkade att spela på i ett par år tills jag kände att jag behövde något bättre.
(Köpte då en midicontroller-keyboard med 88 vägda tangenter för runt 6000 och ett pianoprogram på datorn. >Omständligt om man vill spela mycket live!!!<)

Utan någon direkt research så tror jag att två-tre tusen är prisklassen du får ha i åtanke.

Sen ska jag inte säga vad man kan och inte kan göra. Jag har länge haft tillgång till akustiskt piano på min skola, och det har varit mycket värdefullt. Samtidigt känner jag flera pianister som lärt sig spela riktigt bra hemma på ett väldigt billigt instrument.

Köp nåt som du känner dig nöjd, och inte begränsad med.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

aksustik:

Sen ska jag inte säga vad man kan och inte kan göra. Jag har länge haft tillgång till akustiskt piano på min skola, och det har varit mycket värdefullt. Samtidigt känner jag flera pianister som lärt sig spela riktigt bra hemma på ett väldigt billigt instrument.

Ja. Vi har ett digital piano och ett vanligt piano på skolan. Kan gå dit på "ES" pass, när man får välja fritt på musiklektioner etc. Det låter som en bra prisklass tycker jag. För övrigt har jag hittat ett fint digital piano för ungefär 3000. Låter riktigt bra när dom spelar på det på youtube. Men jag hittar inte nån info om det är anslagskänsligt. Är det det? (Yamaha NP30)

EDIT: Såg att det inte var det... Får väl försöka hitta nåt annat :S


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tror jag ska köpa nåt billigt keyboard på hobbex för 1000kr (anslagskänsligt,61tangenter) att börja med. Sen om intresset kvarstår köper jag nånting dyrare och bättre. Kan ju som sagt spela på skolans akustiska piano också...

länk > http://www.hobbex.se/produkter/4697-meike-mk-931.html


   
SvaraCitera

Den där ser nååågot bättre ut. Kör på det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rätt knäppt att du tycker att den ser lite bättre ut. Den är billigare och skit men den får duga till att börja med.


   
SvaraCitera