Aviseringar
Rensa alla

Killar och grupptryck


Ämnesstartare

Faller killar extra hårt för grupptryck? Jag tycker det verkar som att killar alltid håller varandra om ryggen och inte vågar kritisera varandra. Är det nån slags oskriven lag eller har jag fått allt om bakfoten?

är killar kanske mer "lojala" (fega?) med varandra än tjejer?


   
Citera

exempel?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Budolicious:

exempel?

har tyvärr inget bra exempel, men jag har aldrig hört en kille säga ifrån till en killkompis när han blir illa behandlad t.ex!


   
SvaraCitera

Magnifying glass:

har tyvärr inget bra exempel, men jag har aldrig hört en kille säga ifrån till en killkompis när han blir illa behandlad t.ex!

Uhm, okej. skumt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Budolicious:

Uhm, okej. skumt.

ja.. du upplever alltså inte att det är så?


   
SvaraCitera

Magnifying glass:

är killar kanske mer "lojala" (fega?) med varandra än tjejer?

Uh, helt individuellt är det.

Man är feg om man inte vågar säga emot, eller kritisera sina vänner.


   
SvaraCitera
Åtta

Jag förstår inte riktigt frågan.


   
SvaraCitera

Magnifying glass:

ja.. du upplever alltså inte att det är så?

Nej, har upplevt detta massvis av gånger.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åtta:

Jag förstår inte riktigt frågan.

haha. Nämen jag tycker bara att killar ofta har en väldigt stark gemenskap med det egna könet och att den bygger på en sorts lojalitetskod som innebär att man aldrig kritiserar varandra offentligt.. och att man har en sorts "ledare" som alla har respekt för, som man aldrig sätter sig upp mot även om han beter sig som ett svin. jag undrar bara om ni tycker att det stämmer eller om det bara verkar så utåt sett.. ?

haha, medger att min fråga är lite ledande.. men wtf.

Budolicious:

Nej, har upplevt detta massvis av gånger.

att killar kritiserar varandra och säger ifrån? [blush]


   
SvaraCitera

Magnifying glass:

att killar kritiserar varandra och säger ifrån? [blush]

Ja, självklart.
Men kan tänka mig att du fortfarande är i typ högstadieåldern, där kanske det inte var så. Minns inte så noga.


   
SvaraCitera

va?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Budolicious:

Ja, självklart.
Men kan tänka mig att du fortfarande är i typ högstadieåldern, där kanske det inte var så. Minns inte så noga.

Nja jag tycker att många killar inte verkar ha lämnat högstadieåldern än [surprised] [shake] men jag kanske generaliserar lite.

Menar bara att jag tycker att killar ofta är ganska okritiska mot varandra i största allmänhet (behöver inte vara någonting negativt med det) och att de inte så ofta säger emot varandra, utan hellre drar elaka skämt för att trycka ner varandra, men eftersom det är "på skoj" så räknas det inte riktigt. Medan tjejer kanske oftare gör motstånd mot varandra och säger till när de tycker nån gör fel. Vilket å andra sidan gör att tjejer tjafsar mer.

ja resonemanget är lite vagt men jag hoppas ni fattar..

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Macktorsken:

Man är feg om man inte vågar säga emot, eller kritisera sina vänner.

mmm. [y]

kanske tänker på de fega killarna då.. [ops]

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 2 - - - - - - - - - - - - - - - - -

kosjka:

va?

haha. Har en känsla av att det här är så subtilt så att ni killar inte märker det xD


   
SvaraCitera

nej.


   
SvaraCitera
Åtta

Magnifying glass:

haha. Har en känsla av att det här är så subtilt så att ni killar inte märker det xD

Jag har en känsla av att du inte vet vad du pratar om.


   
SvaraCitera

Visst jag hade kompisar och en slags "ledare" i högstadiet, men grupptryck är lite att ta i. T.ex bara för att mina kompisar i "gruppen" jag var med i snusade så har jag aldrig rört skiten[crazy]

Den ända gruppen jag kan tänka mig det handlar om grupptryck är väl nynazister, och såna coola gäng när man är 13år typ bög test osv. xD


   
SvaraCitera