Aviseringar
Rensa alla

Killar som kallar killar tjejer för att stärka sin manlighet


Ämnesstartare

Tycker att det är väldigt omoget av killar att hålla på så, och t.ex inte vågar göra vissa saker för att de är så rädda att bli kallade bögiga.

Precis som du sa, så är de nog själva osäkra på sin sexuella läggning, eller typ sjukt rädda för att andra ska upptäcka att de i själva verket faktiskt är homo, så de försöker dölja det till alla medel. [y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Menar du inte "killar som kallar killar tjejer för att få kuk"?


   
SvaraCitera

Klart alla ska få vara som de är. Men det betyder inte att folk inte dömer en.
Jag är säker på att du dömer andra efter hur de ser ut lika fort själv. Man ger ett intryck i folks ögon efter hur man klär sig och hur man ser ut. Visst spelar samhällets normer roll men oftast vill du säga något med den stil du har. Det känns som du tar illa upp för att den stil du känner att du har missuppfattas av alla, men då kanske man ska ändra på stilen.


   
SvaraCitera

Observator:

Jag kan bara svara för mig själv, och om jag ser en kille som är transvestit klädd i kvinnokläder kommer jag förmodligen att se honom som feminin. Vare sig han har en penis eller ej.

TS ifrågasätter inte ifall dem ÄR manliga eller inte. Hon/han ifrågasätter varför killar så ofta måste ge onödiga och uppenbara kommentarer på dessa mindre "maskulina" killar.

Personligen tycker jag att man får ha vilka fördomar man vill, så länge man är medveten om att det är just en fördom och inte sanningen, och dessutom att man försöker undvika att såra andra med dem.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

NEMO:

är osäkra på sig själva, ogillar vissa sexualiteter, är främlingsfientliga, vill retas för att killen inte är mainstream utan sticker ut eller helt enkelt för att de själva är osäkra på sin sexualitet.

Lol, främlingsfientliga, hur kom vi in i bilden? [bigsmile]
Okej, jag ska fråga om fjollorna är jävla bögar istället [no-no]


   
SvaraCitera

Leverpastejmedgurka:

TS ifrågasätter inte ifall dem ÄR manliga eller inte. Hon/han ifrågasätter varför killar så ofta måste ge onödiga och uppenbara kommentarer på dessa mindre "maskulina" killar.

Och då är vi tillbaka på var vi drar gränsen. Är det fel att kalla en kille som är intresserad av mode tjej? Är det fel att kalla honom det om han sminkar sig? Är det fel att kalla honom tjej om han går i kvinnokläder? Vem vet, han kanske är transsexuell och faktiskt har som mål att bli så lik en kvinna som möjligt, och då vänds ju fördomen eller förolämpningen till en slags komplimang.
För att ta ett annat exempel: en person säger att majoriteten av alla fångar är afroamerikaner. Är han rasist? Om personen sedan säger att afroamerikaner har en högre benägenhet att begå brott än den övriga befolkningen, blir han en rasist då? Det blir ju en subjektiv bedömning!
Sedan är det ju väldigt intressant att man reagerar när en kille kallar en annan kille för just kvinnlig. Kan inte det vara en bra egenskap? Det måste ju nödvändigtvis inte vara en förolämpning eller skällsord, låt oss vända på det och få folk att sträcka på sig när de får benämningen kvinnlig!

Avslutningsvis håller jag med dig, man borde inte låta sina fördomar styra sitt beteende. Även om de i stor utsträckning tyvärr gör det.


   
SvaraCitera

Observator:

ör att ta ett annat exempel: en person säger att majoriteten av alla fångar är afroamerikaner. Är han rasist?

nej, om det är sant så är det fakta.

Observator:

Om personen sedan säger att afroamerikaner har en högre benägenhet att begå brott än den övriga befolkningen, blir han en rasist då?

ja, det skulle jag däremot påstå är en rasistisk kommentar, det är inte pga afroamerikanernas "ras" som gör dom brottsbenägna utan deras lägre plats i samhället. Då ska man inte beskylla ursprunget för kriminaliteten.

Observator:

Sedan är det ju väldigt intressant att man reagerar när en kille kallar en annan kille för just kvinnlig. Kan inte det vara en bra egenskap?

Jag hade inte blivit glad ifall jag blev tillfrågad ifall jag var en man. Om man är en transa vill man säkert höra att man är vacker, men det brukar också framgå vad man är för ngt på bilderna. Låt hjärncellen avgöra. När det kommer till utseende-kommentarer så får man hoppas att de som kommenterar har tillräckligt mycket mellan öronen för att bedöma ifall det som skrivs är förolämpande eller inte.

Observator:

Är det fel att kalla en kille som är intresserad av mode tjej?

det vore en ganska konstig kommentar tycker jag eftersom att det finns mode för både tjejer och killar.

Observator:

Är det fel att kalla honom det om han sminkar sig?

varför skulle man göra det? det finns många killar som sminkar sig för att eftersträva en viss look, och inte nödvändigtvis en feminin look. återigen får man använda skallen för att läsa situationen.

Observator:

låt oss vända på det och få folk att sträcka på sig när de får benämningen kvinnlig!

det beror ju helt på situationen. Om jag får höra: "du lyfter ju som en hel karl!" så tar jag det som en komplimang, men om en kille får höra "du är klen som en flicka" så är det en förolämpning, eftersom att det är ett faktum att tjejer är klenare än killar. Och klen är ju aldrig positivt att vara. Det finns positiva, markanta drag hos både kvinnligt och manligt, som båda könen kan ta som en komplimang, men också negativa markanta drag hos båda könen som ingen vill höra.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Observator:

Och då är vi tillbaka på var vi drar gränsen. Är det fel att kalla en kille som är intresserad av mode tjej? Är det fel att kalla honom det om han sminkar sig? Är det fel att kalla honom tjej om han går i kvinnokläder?

Men vad spelar det för roll? Det är ju inte transexuella hon/han(?) menar, utan killar som på annat sätt kan verka feminina. Varför ska man så tvunget måsta sätta ett märke på en person - och kalla dem det? Det känns ju helt oviktigt. Har sett många gånger hur killar kan se lite annorlunda ut på sin höjd och få frågan om de är tjej eller kille på ett jävligt ironiskt sätt, menat att vara nedsättande. Är en kille en kille, bör han väl kallas det? Han blir ju inte automatiskt tjej för att han ex. sminkar sig, utan han är självklart fortfarande en kille liksom. Folk måste börja acceptera att folk går ut ur ramarna för vad som förväntas av tjej och kille, utan att trycka ned dem.


   
SvaraCitera

Leverpastejmedgurka:

ja, det skulle jag däremot påstå är en rasistisk kommentar, det är inte pga afroamerikanernas "ras" som gör dom brottsbenägna utan deras lägre plats i samhället. Då ska man inte beskylla ursprunget för kriminaliteten.

Men om påståendet att majoriteten av alla fångar är afroamerikaner är sant, är det väl inte fel att säga att det är större risk att de begår brott, oberoende av rådande förutsättningar? Det är det här jag menar: allt beror på hur man tolkar saker och ting. Jag tycker inte att personen nödvändigtvis måste vara en rasist om han/hon säger en sådan sak, men det skulle kunna ligga rasistiska åsikter bakom meningen.

Leverpastejmedgurka:

varför skulle man göra det? det finns många killar som sminkar sig för att eftersträva en viss look, och inte nödvändigtvis en feminin look. återigen får man använda skallen för att läsa situationen.

Och kläd-exemplet? En kille som börjar klä sig i t ex kjol, är han kvinnlig? Precis som med rasist-exemplet kan man inte med säkerhet säga att killen vill vara en kvinna, bli kvinnlig, men man kan kanske ana det.

Leverpastejmedgurka:

det beror ju helt på situationen. Om jag får höra: "du lyfter ju som en hel karl!" så tar jag det som en komplimang, men om en kille får höra "du är klen som en flicka" så är det en förolämpning, eftersom att det är ett faktum att tjejer är klenare än killar.

Om jag går fram till vilken kille som helst och säger:"du är kvinnlig". Är det en förolämpning eller en komplimang? Neutralt kanske?

"Du är klen som en flicka" borde väl bli ganska neutralt? Du är ju de facto en flicka, och bör således vara lika stark som en. Eller finns det en viktgräns som talar om när man lyfter som en man och när man lyfter som en kvinna?

Återigen vill jag bara påpeka att jag inte tycker att man ska slänga ur sig dumma kommentarer baserade på förutfattade meningar.


   
SvaraCitera

mjölk:

Det är ju inte transexuella hon/han(?) menar, utan killar som på annat sätt kan verka feminina.

En transsexuell kille borde väl i rimlighetens namn sträva efter att vara så feminin som möjligt?

mjölk:

Varför ska man så tvunget måsta sätta ett märke på en person - och kalla dem det? Det känns ju helt oviktigt.

Jag tror att vi ser problemet från olika perspektiv.
Jag tycker inte heller att man borde sätta märken på personer, men det gör alla ändå. Det enda vi kan påverka är vad vi gör med våra förutfattade meningar, om vi väljer att bortse ifrån dem eller agera utefter dem.
Men nu är det ju så att det finns personer som väljer att säga sådana kommentarer. Vad är din lösning på det? Jag tycker att vi borde ändra på värdet och laddningen i ordet. Jag vill att en kille ska kunna känna sig stolt över att ha kvinnliga egenskaper.

mjölk:

Folk måste börja acceptera att folk går ut ur ramarna för vad som förväntas av tjej och kille, utan att trycka ned dem.

Självklart borde det vara så. Men nu ser verkligheten ut som den gör. Går man emot normen kommer folk att titta snett på en. Den smällen måste man vara beredd att ta, trots att man inte borde behöva det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jag brukar kallas kvinna pga att jag lider av migrän [y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Min avatar hjälper inte heller haha [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

tror du är en feminin man[crazy]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det är bra, då får de som kan acceptera sin manlighet mer tjejer som uppskattar dem för den de är, och inte för att man klär sig gay, pop/emo eller har andra femenina grejjor för sig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Observator:

Men var drar vi då gränsen?

Men det handlar inte om att dra någon gräns. Det är subjektivt. Du ser/vet att det är en kille antingen för att han duschar med killarna efter idrotten, du ser att han har en penis, han har mörk röst whatever. Men du ifrågasätter ändå hans kön bara för att han råkar ha feminina drag. En kille behöver inte se ut som en tjej bara för att han har feminina drag. Det kan ändå tydligt framgå att han är en kille.

wakajwaka:

För att killar med feminima drag har tveksamma kön.

Det behöver som sagt inte vara så och det är irrelevant för det handlar om när du ser att det är en kille men ändå ifrågasätter hans kön för att retas.

kebu12:

Men sluta vara så tjejig om du inte är tjej

Skapa en trolltråd dom du kan trolla i.

Kittieh:

Tycker att det är väldigt omoget av killar att hålla på så, och t.ex inte vågar göra vissa saker för att de är så rädda att bli kallade bögiga.

Visst, det är sorgligt att vi styrs så mycket av samhällets normer. Men det får de ändå vara. Det jag stör mig på, som är fel, är när de i det här fallet drar in andra i det hela och låter sin osäkerhet gå ut över andra.

kruxz:

enar du inte "killar som kallar killar tjejer för att få kuk"?

Jag förstår inte riktigt, du får gärna utveckla vad det är du menar om du är seriös.

GHurt:

Men det betyder inte att folk inte dömer en.

Nej, och det har jag inte heller påstått. Det handlar som sagt om de fallen där de hoppar på andra.

GHurt:

Jag är säker på att du dömer andra efter hur de ser ut lika fort själv.

Sure sure, men den stora skillnaden är att jag inte går fram till dem och säger det. Låt oss säg att jag är rasist. Det är inte okej enligt mig men alla har rätt till sina tankar och åsikter men det är absolut inte okej när jag uttrycker dessa rasistiska åsikterna så att någon blir sårad.

GHurt:

Det känns som du tar illa upp för att den stil du känner att du har missuppfattas av alla, men då kanske man ska ändra på stilen.

Jag är säker på att jag inte bara talar för mig själv och det är helt okej att de tycker att jag är feminin, men de vet att jag är man och ändå ifrågasätter de det för att det är "kul". Och tro mig, i mitt fall handlar det inte ens om kläder, jag har feminina ansiktsdrag och det framgår alltså ändå väldigt tydligt att jag är kille men ändå ska folk hacka.

Leverpastejmedgurka:

TS ifrågasätter inte ifall dem ÄR manliga eller inte. Hon/han ifrågasätter varför killar så ofta måste ge onödiga och uppenbara kommentarer på dessa mindre "maskulina" killar.

Tack.

Blade Runner:

Okej, jag ska fråga om fjollorna är jävla bögar istället

Tyvärr så finns det ju människor som du och jag kan antagligen inte göra något åt det. Men jag ber dig ändå, snälla tänk på att det kan vara jobbigt för personen som utsätts för det.

Observator:

Och då är vi tillbaka på var vi drar gränsen

Nej. Du ser/vet att det är en kille och ändå ifrågasätter du könet.
Visst, du kan påstå att detta skiftar från person till person om man ser att det är en kille eller tjej, men det är helt irrelevant för i det här fallet vet du att det är en kille men ger dig ändå på honom.

Observator:

Det blir ju en subjektiv bedömning!

Ja, äntligen.

Observator:

det måste ju nödvändigtvis inte vara en förolämpning eller skällsord

Det beror ju på i vilka kretsar man befinner sig. Umgås du med ett gäng transor, fine. Men det är en sak. Då kanske det kan tolkas som något positivt.
Men tänk dig in i situationen. Det framgår tydligt att du är man och människor vet om det och ändå ifrågasätter de ditt kön. Då handlar det om att retas för att killen har feminina drag.
Och allvarligt, tänk dig att du faktiskt är osäker på personen kön, skulle du inte tycka att det var lite känsligt? Skulle du inte fråga det på ett lite finare sätt då? Eller kanske inte fråga alls utan ta reda på det på ett annat sätt. Fråga någon annan lite diskret eller något. Du kan väl allvarligt inte tro att det är kul för någon att få sitt kön ifrågasatt högt och tydligt? Både i verkligheten och på internet.
Och om du mot förmodan tror att det är kul så kan jag berätta för dig att det är det inte.


   
SvaraCitera