Aviseringar
Rensa alla

Killars reaktion på otrohet biologisk?


Ämnesstartare

Eg borde inte killar reagera så grovt på om tjejer e otrogna. Precis samma sak som att tjejer oftast inte tar det lika allvarligt.

Men tror ni det kan vara biologiskt betingat att killar reagerar så starkt? För om en man tar hand om en annan mans barn("oäktingar") så är det ju biologiskt en katastrof.

En tjej å andra sidan vet vems barnen är, och är OK med allt sålänge mannen kommer tillbaka och tar hand om just henne.

Tror ni detta kan stämma? Själv ser jag t.ex. inget fel i att mina KKs knullar andra, men när jag är närvarande om vi t.ex. festar och dom raggar på andra killar, så kan jag inte hjälpa att känna mig avis etc.


   
Citera
Ämnesstartare

Greger_EFG:

Precis samma sak som att tjejer oftast inte tar det lika allvarligt.

[tard] trodde de var tvärtom


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Du måste ha befunnit dig ganska långt från verkligheten när du drog den slutsatsen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

vet inte vad jag ska säga


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

[rolleyes]


   
SvaraCitera

Greger_EFG:

Men tror ni det kan vara biologiskt betingat att killar reagerar så starkt? För om en man tar hand om en annan mans barn("oäktingar") så är det ju biologiskt en katastrof.

Kolla senaste Illustrerad Vetenskap, där beskrivs allt detta.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

TwiZtah:

Kolla senaste Illustrerad Vetenskap, där beskrivs allt detta.

Läser inte längre IV då det är så dåligt updaterat, men jag läser mycket evolutionär psykologi, väldigt populärt (ironiskt nog) på university of texas.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ricochet:

Du måste ha befunnit dig ganska långt från verkligheten när du drog den slutsatsen.

[y]


   
SvaraCitera

tror det kan vara en psykisks grej bara som beror på uppfostran och samhället? typ att det är ett misslyckande om nån annan får bruden 😛 typ äckligt att någon annan vart där å balbal sitter i hövvet typ


   
SvaraCitera

TwiZtah:

Kolla senaste Illustrerad Vetenskap, där beskrivs allt detta.

Sluta förnedra dig själv genom att referera till illustrerad låtsasvetenskap.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

tycker alla tjejer är jävla horor, oavsett om dom är otrogna eller inte[shake]


   
SvaraCitera

k1337oris:

Sluta förnedra dig själv genom att referera till illustrerad låtsasvetenskap.

Vad ska man isället få kunskapen ifrån?
IV är en bra tidning som ger bra svar på det mesta -.-


   
SvaraCitera

TwiZtah:

Vad ska man isället få kunskapen ifrån?

Vetenskapliga rapporter är ju en bra start? De är dock inte alltid helt enkla att få tag på. Ett tips: om du ser någon tidningsartikel (nyhetstidning) någonstans, kan man ofta hitta den vetenskapliga rapporten: googla på orden som nämns i artikeln (kanske i kombination med universitetet där studien gjordes) så brukar man ganska så enkelt hitta studien. T.om. en urusel aftonbladetartikel kan vara en bra start för detta: man blir snabbt chockerad över hur tidningsartikeln har vinklat rapporten (samtidigt som man nu får en ordentlig bild istället för tidningens lögner/vinklingar). Nivån/svårighetsgraden varierar stort, men om nyhetstidningarna lyckats förstå studien så lär den vara tillräckligt simpel för vem som helst att förstå.

Om du vill ha en populärvetenskaplig tidning likt IV men betydligt mer trovärdig och klart mer intressant, kolla in Forskning och Framsteg: http://www.fof.se

Ny teknik är väl inte den absolut mest trovärdiga källan, men den är betydligt bättre än IV. http://www.nyteknik.se/
(också en tidning med medföljande webbplats)

Om illustrationerna är så viktiga, kan du alltid kolla in några ted-videos. http://www.ted.com
Finns några riktigt intressanta videos där.

http://www.scientificamerican.com/ är också helt okej, ytterst seriös.

TwiZtah:

IV är en bra tidning som ger bra svar på det mesta -.-

Eh, nej och nej. Väldigt mycket av det som skrivs i IV är närmast lögner. Ofta överdriver de och misstolkar resultat för att det ska bli mer lockande (ofta slutar det dock med att de skippar de riktigt intressanta sakerna som händer/har hänt inom vetenskapen).

Då man kan hitta mindre vinklad och mer intressant vetenskap på andra ställen så finns det ingen anledning att läsa IV. Du kommer ändå inte att kunna använda information som du läst i IV i någon debatt exempelvis (sålänge debatten inte är på en riktigt låg nivå). Om något så finns det risk att du lär dig helt felaktiga saker, något som kan bli svårt att uppdatera senare i livet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera