Aviseringar
Rensa alla

Kille utan riktigt svar


Ämnesstartare

Jag är en kille på 20år som nyligen var på jobbet en kväll och jobbade då det kommer fram en kille (som jag misstänker tagit något) I alla fall frågar den här killen mig: " vad beror mobbing på? "

jag står där och tänker "eum.. jo det är väl, eller.. ???" slutar med att jag svarar att det kanske beror på att vi männsikor inte kan förstå varandra. Men det svaret kändes inte rätt riktigt. Så nu undrar jag vad beror mobbing på egentligen?

Finns ju ingen människa som förtjänas mobbas menar jag.


   
Citera

männishooRRRRR som

1. mår dålgit kanske
2. vill spela balla eller något
3. är osäkra
4. mår allmänt skitbra av att kränka andra, kanske gillar makten eller något FAN VET JAG

var aldrig någon mobbare var: mobbad


   
SvaraCitera

Vanliga anledningar:

- Mår bättre själv av att trycka ner andra. Framstår som mer awesome när det finns något riktigt dåligt att jämföra med. Lyfter fram andra människors brister eller kanske till och med skapar dem för att dölja sina egna.

- Brist på empati och medkänsla. Lite som att rycka benen av en spindel för underhållning.

- Vill stärka gruppkänsla genom att aktivt utesluta någon annan.

Tror i alla fall att detta är vanliga anledningar. Känns logiskt.


   
SvaraCitera

Älskar bakgroundstoryn[love]

Mobbning beror på osäkra individer samt är en reflektion av vårat förtryckarsamhälle.


   
SvaraCitera

xsaosinx:

.

du fann orden bättre än mig


   
SvaraCitera

för att människor behöver känna sig bättre än de verkligen är


   
SvaraCitera

Osäkra individer som möter andra osäkra individer.


   
SvaraCitera

Cut the crap. Mobbare mobbar inte för att de är mår dåligt eller rädda eller vad fan det nu är.

De mobbar för att det är kul.


   
SvaraCitera

Slumpartad:

Mobbare mobbar inte för att de är mår dåligt eller rädda eller vad fan det nu är.

Klart de kan göra. Det är ju logiskt på ett skevt sätt.

Slumpartad:

De mobbar för att det är kul.

Också en anledning.


   
SvaraCitera

Djur mobbar oxå, dom kan mobba ut den i kullen som är lite trög, så den alltid får äta sist av bytet och sånt. Det är naturligt att trycka ner defekta.


   
SvaraCitera

xsaosinx:

- Brist på empati och medkänsla. Lite som att rycka benen av en spindel för underhållning.

HELT rätt.


   
SvaraCitera

Viktigt att notera är att en mobbad inte alltid är en svag person som därför utses, att man inte blir superman av själva mobbningen är väl dock ganska självklart.

Varför follk mobbar andra förstår jag inte.
Människor är elaka jävlar.


   
SvaraCitera

Grupptrycket har en jävligt stor påverkan. I mellanstadiet umgicks jag med världens konstigaste gäng/klass. Åh det var så konstigt, drama hela tiden. Det var alltid någon som var utstött, ibland var man den utstötte och ibland stötte man ut andra.

Sen tror jag att många gör det för att det är enkelt, hur svårt är det att vräka ur sig "fetto" "fuling" etc? Plus att konsekvenserna är typ.. ingenting, så man fortsätter bara.

Jag tror konsekvenserna är viktiga. Jag minns den första och sista gången jag, som en del av det gänget, mobbade en tjej och fick värsta utskällningen framför hela klassen, så jag blev typ "oj vad hemsk jag är, vad har jag gjort". Men hon var konstig och taskig ibland, och blev ofta utstött = det var enkelt.


   
SvaraCitera

Svaga människor mobbar de starka för att känna sig överlägsna.

Det fick i alla fall jag höra när jag blev mobbad, och jag tycker det stämmer överens väldigt bra. Om man ser på de som mobbar är de inte direkt de problemfria änglarna, snarare de rebelliska bråkmakarna.


   
SvaraCitera

Zymbaline:

Om man ser på de som mobbar är de inte direkt de problemfria änglarna, snarare de rebelliska bråkmakarna.

Ge inte oss rebelliska bråkmakare ett dyligt rykte nu! Man kan vara rebellisk bråkmakare utan att vara elak!


   
SvaraCitera