Aviseringar
Rensa alla

Killkompis som är sjuk?


Ämnesstartare

Hejsan!
Det är såhär att en av mina killkompisar har blivit sjuk i en ätstörning. Han berättade det i ett sms. Vad säger man egentligen till en kompis som har blivit sjuk?
är det så vanligt bland killar? jag har fått för mig att det är vanligare bland tjejer. Men det kanske det inte är?
Om du har haft en ätstörning eller eventuellt har en; Vad önskar du att omgivningen gjort/sagt då?
eller om du ser tillbaka; Vad önskar du att någon sagt/gjort?
som en vän alltså.

Skulle bli riktigt tacksam för svar.


   
Citera
Ämnesstartare

typ 99% av alla killar som drabbas av ätstörningar är bodybuilders


   
SvaraCitera
Jeay_L

Det är vanligare att tjejer får det, men det finns ju såklart oxå killar med det..

Har/haft UNS och det värsta omgivningen kunde göra var att överhuvudtaget kommentera mitt ätande oavsett om jag åt eller inte..


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jo fast han är inte bodybuilder.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

är kille och har äs


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Men killidealet är ju att vara smal nuförtiden. [y]


   
SvaraCitera
smisk

Hade en vän som hade ätstörningar. Visste inte om det. Ångrar att jag inte försökte ta reda på det, då jag visste att hon inte mådde tip-top.

Försök bara finnas där för honom, oavsett. Och bli inte arg för att du inte förstår. Det är nästan det värsta man kan göra, eftersom vissa saker är helt omöjliga att förstå.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

smisk:

Försök bara finnas där för honom, oavsett. Och bli inte arg för att du inte förstår. Det är nästan det värsta man kan göra, eftersom vissa saker är helt omöjliga att förstå.

Självklart blir man inte arg. Att han är sjuk kan han inte rå för.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Milton:

är kille och har äs

okej, vad önskar du att dina vänner kan göra för dig? 🙂


   
SvaraCitera
smisk

Flore:

Självklart blir man inte arg. Att han är sjuk kan han inte rå för.

Det är inte helt självklart för alla. Många tycker att de med ätstörningar får skylla sig själv. Men det är bra att du ser det på rätt sätt 🙂


   
SvaraCitera

Bry dig massor, tala framtid. Prata absolut inte om andra som du tycker har blivit alldeles för smala, prata inte mat.

Det hade jag önskat att mina "vänner" gjorde.


   
SvaraCitera

Inte hota med att du slutar äta om han inte äter.
Det är nog det mest korkade mina kompisar har gjort mot mig. Inte tjata en massa heller på att man ska äta eller ens säga "vad bra att du äter" när han väl gör det.
Man kan nästan inte säga någonting till en ätstörd, de lyckas förvrida allting till helt sjuka saker.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Saro:

Bry dig massor, tala framtid. Prata absolut inte om andra som du tycker har blivit alldeles för smala, prata inte mat.

Det hade jag önskat att mina "vänner" gjorde.

Prata framtid låter väldigt bra tycker jag. Om han inte mår så bra så kan man ju peppa att det måste vara förjävligt för att det ska bli bättre.

Inte hota med att du slutar äta om han inte äter.
Det är nog det mest korkade mina kompisar har gjort mot mig. Inte tjata en massa heller på att man ska äta eller ens säga "vad bra att du äter" när han väl gör det.
Man kan nästan inte säga någonting till en ätstörd, de lyckas förvrida allting till helt sjuka saker.

Det låter även urkorkat att hota med att sluta äta. Låter som om man inte har fattat speciellt mycket om vad själva sjukdomen går ut på.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera