Aviseringar
Rensa alla

kina, Kina, KINA


Ämnesstartare

Kina bygger sig stort. Skogar och berg plattas med marken för att industrier, städer och bostadsområden ska kunna resas. Detta sker kontinuerligt. Och kort och gott gör de vad de vill, när de vill.
Så frågan lyder: Vad tycker ni om Kina?


   
Citera

Jag tycker synd om Kinas minoritets folk. Men inte om själva kineserna då dem är fett stolta över sitt land och deras äckel politik. [confused]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

De är iallafall handlingskraftiga. Fast den snabba utvecklingen kommer nog lugna ner sig inom kort, och sluta med en gigantisk halvfungerande halvdemokrati.


   
SvaraCitera

Anklever:

Fast den snabba utvecklingen kommer nog lugna ner sig inom kort,

Haha ja, kanske för att det inte finns mycket med land kvar att bygga på?

Anklever:

och sluta med en gigantisk halvfungerande halvdemokrati.

Är det inte så just nu? [shake]


   
SvaraCitera

Folkrepubliken Kina är en nation med ökad ekonomisk stabilitet vid kusten och en liten mängd/ingen vid inlandet. Dock så har landet stora problem med att genomföra stora reformer. Te.x Mänskliga rättigheter för minoriteter såsom för den stora befolkningen i sin helhet.

Kina behöver ge mer frihet till sina medborgare om landet ska kunna ha en chans att överleva.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Repe_sorsa:

Så frågan lyder: Vad tycker ni om Kina?

Att deras ekonomi går så bra är positivt. Vad som är betydligt sämre är sättet det sker på. De vet inte vad demokrati heter och landet styrs på liknande sätt som sovjetunionen gjorde.


   
SvaraCitera

Repe_sorsa:

Så frågan lyder: Vad tycker ni om Kina?

Om du med Kina menar den kinesiska staten så kan jag säga att jag inte har så mkt till övers för den. Jag tror inte att Kinas ekonomiska utveckling kommer att sluta snart, historiskt har Kina haft en väldigt stark ekonomi, det finns ingen anledning till att den skulle stagnera.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Pepparkaksgubbe:

Är det inte så just nu? [shake]

Med bara ett parti är det nog inte ens en halvdemokrati.

Min amatörgissning som jag baserar på ingenting är att kineserna kommer ges mer frihet och rättigheter på papper sakta men säkert.
Men att den makt som staten nu har i samma takt kommer hamna hos internationella företag i som då kommer använda den för att korrumpera staten istället för att höja levnadsstandarden för befolkningen.


   
SvaraCitera

Repe_sorsa:

Så frågan lyder: Vad tycker ni om Kina?

Jag gillar oxå Kina lite för att de är gula o har snea ögon där, det ser väldigt roligt ut[y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kinesiska kulturen är trevlig. De gör bra filmer också. Deras politik däremot, ledarna påstår att Kina är en demokrati [confused] Bullshit! Men jag tror att politiken är på rätt väg. Man får som sagt starta privata företag nu för tiden osv.


   
SvaraCitera
Emmy95

Avskyr kina och hade helst sett varenda kinesjävel dö på fläcken.
Det jag hatar med dom är att deras skabbiga pissland är helt synonymt med billiga skitkopior av ALLT västvärlden gör.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Deras miljöutsläpp är verkligen helt otroligt, deras ekonomi växer men för miljön går det bakåt.


   
SvaraCitera

Anklever:

sluta med en gigantisk halvfungerande halvdemokrati.

USA?

Dold text: Sorry, kunde inte låta bli


   
SvaraCitera

Repe_sorsa:

Så frågan lyder: Vad tycker ni om Kina?

lol


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Emmy95:

Det jag hatar med dom är att deras skabbiga pissland är helt synonymt med billiga skitkopior av ALLT västvärlden gör.

Intressant nog är detta ett stadium varje land som upplever en industrialisering går igenom. Exempel;

Efter det andra världskriget byggdes Japans industri relativt snabbt upp igen. Man hade gott om arbetskraft men (relativt) ont om kunnande och avancerat maskineri. Man kunde därmed enbart konkurrera med den Amerikanska och europeiska industrin (den del som inte var sönderbombad det vill säga [ops]) på ett sätt; genom att tillverka varorna superbilligt.

Japanerna producerade billiga kopior av amerikanska och europeiska produkter och japanska varor blev snabbt kända som billiga skitprodukter. Men vad hände? Japanerna blev duktigare och duktigare på att producera kopiorna och började sakta men säkert med egna designer och innovationer.
Idag anses produkter producerade i Japan vara kvalitetsprodukter, ingen skulle idag kalla en kamera eller en bil tillverkad i Japan för en skitprodukt. Istället anses Japanska bilar vara överlägsna tex. amerikanska bilar (Toyota är världens största bilproducent).

Vart vill jag komma med detta? Kina är idag 1950-talets Japan. Man tillverkar kopior (och original, jag kan nästan garantera att 90% av det du har omkring dig precis nu, även märkesvaror är tillverkade i Kina) och man gör det billigt. Men man rör sig snabbt mot 2000-talets Japan. Om 20 år är något annat land 1950-talets Japan och "Made in China" ses som en kvalitetsstämpel.

TL/DR:
Tiderna förändras.


   
SvaraCitera