Aviseringar
Rensa alla

Kineserna har förstört hela 2020


Ämnesstartare

widediaper:
nja det är snarare kommunismens fel. 

Ja att det har börjat spridas här i Sverige kan vi ju tacka Svetsarmongot för. Som vägrar ta ansvar. Samtidigt som han snackar så mycket om ansvar själv. Men ursprungligen är det Kinas fel. Det är alla seriösa debattörer överens om.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

spearmint:
Det startade i Kina, ja. Men uppenbarligen har det ju kommit till Europa och ända hit till Sverige på något vis. Är det kineser som kommit hem på semester? Nej, det är svenskar som tar sig hem från norra Italien exempelvis. Var inte så jävla trångsynt istället

Och hur kom det till Italien då? Gick det dit själv på två ben?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tjingtjongkines: Fast nu är det fakta och inte bara mina åsikter. Sen kan jag inte minnas att jag bett om dina förslag.

Nej, fakta är att det bröt ut i Kina. Kina försökte hantera det in house och läkare som ville varna omvärlden hotades till tystnad och förbjöds att ens prata om det, för som du kanske vet så är Kina en kommuniststat med extrem censur och övervakning av sina invånare (ex. great firewall of china). Man misslyckades i att hantera det, och på det förlorade man... 3 veckor om jag inte missminner mig. 

Tjingtjongkines:

Ja att det har börjat spridas här i Sverige kan vi ju tacka Svetsarmongot för. Som vägrar ta ansvar. Samtidigt som han snackar så mycket om ansvar själv. 

Detta är också fel.
1. Sverige har hanterat situationen helt rätt. Titta på hur det gått i USA trots att dom panikstängde gränsen - experter sa att det var för sent och att det skulle ha mycket liten eller ingen effekt, och så blev det.
2. Många hävdar att Sverige skötte situationen uselt jämfört med Norge och Danmark, men titta på hur det ser ut i dessa länder - Sverige Norge och Danmark ligger ungefär lika - trots att Norge och Danmark vidtagit panikåtgärder.
3. Italien - Italien har Europas äldsta befolkning. Nästan var fjärde invånare är över 65. Dessutom bor hela familjer ihop - äldre och yngre - både i Italien och Kina. I Italien så fick man in corona I sjukvården i ett ganska tidigt skede. Det finns även påståenden om att hygienen både rent allmänt men även i vården i Italien ska vara sämre än i ex. norden, men jag låter detta vara obekräftade påståenden tills någon annan kan komma med något som bekräftar detta.
4. Det enda som går att göra mot fortsatt spridning är att TA ANSVAR och stanna hemma - iafl om man har symptom. Det är så djävla idiotiskt och onödigt att springa till äldreboenden eller springa till vården för man har snuva och/eller hosta. Låt vården få vårda dom som verkligen behöver det.

Du gör fel i att hetsa till hat mot Kina och kineser. Tänk därför på hur du uttrycker dig.

Hjärta 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tjingtjongkines:

Vad har jag gjort dig?

Inget vad jag vet. Vad har hela Kina gjort dig?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Storchen84: Nej, fakta är att det bröt ut i Kina. Kina försökte hantera det in house och läkare som ville varna omvärlden hotades till tystnad och förbjöds att ens prata om det, för som du kanske vet så är Kina en kommuniststat med extrem censur och övervakning av sina invånare (ex. great firewall of china). Man misslyckades i att hantera det, och på det förlorade man... 3 veckor om jag inte missminner mig.

Ja och det säger ju också en del om vad Kina är för typ av land. Du bara förstärker det faktum att det är Kinas fel. Virus uppstår dock inte av sig själv out of the blue. Det uppstod pga Kinas matkultur. För att man äter fladdermöss, ormar, råttor, myrslokar och fan vet vad mer. Det är samma typ av virus som SARS som var fladdermusrelaterat, men sedan har det muterat. Man har hittat ormgener i det.

Storchen84:

Nej, fakta är att det bröt ut i Kina. Kina försökte hantera det in house och läkare som ville varna omvärlden hotades till tystnad och förbjöds att ens prata om det, för som du kanske vet så är Kina en kommuniststat med extrem censur och övervakning av sina invånare (ex. great firewall of china). Man misslyckades i att hantera det, och på det förlorade man... 3 veckor om jag inte missminner mig. 
Detta är också fel.
1. Sverige har hanterat situationen helt rätt. Titta på hur det gått i USA trots att dom panikstängde gränsen - experter sa att det var för sent och att det skulle ha mycket liten eller ingen effekt, och så blev det.
2. Många hävdar att Sverige skötte situationen uselt jämfört med Norge och Danmark, men titta på hur det ser ut i dessa länder - Sverige Norge och Danmark ligger ungefär lika - trots att Norge och Danmark vidtagit panikåtgärder.
3. Italien - Italien har Europas äldsta befolkning. Nästan var fjärde invånare är över 65. Dessutom bor hela familjer ihop - äldre och yngre - både i Italien och Kina. I Italien så fick man in corona I sjukvården i ett ganska tidigt skede. Det finns även påståenden om att hygienen både rent allmänt men även i vården i Italien ska vara sämre än i ex. norden, men jag låter detta vara obekräftade påståenden tills någon annan kan komma med något som bekräftar detta.
4. Det enda som går att göra mot fortsatt spridning är att TA ANSVAR och stanna hemma - iafl om man har symptom. Det är så djävla idiotiskt och onödigt att springa till äldreboenden eller springa till vården för man har snuva och/eller hosta. Låt vården få vårda dom som verkligen behöver det.

Du gör fel i att hetsa till hat mot Kina och kineser. Tänk därför på hur du uttrycker dig.

Hjärta 

1. Det kan inte ha sämre effekt än att låta gränsen vara helt öppen så alla som vill kan komma hit utan någon karantän eller hälsokontroll. Man lät flygplan fullproppade med kineser och iranier få komma in i Sverige utan någon kontroll alls. FHM med Tegnell i spetsen sa att det var osannolikt att viruset skulle få någon spridning i Sverige. De har inte haft rätt i någonting hittills. Vidare vägrar Löfven stänga skolorna trots att alla andra länder i Europa har gjort det. Det underlättar ju jävligt mycket för att preventera smitta...not.

2. Sverige hade sist jag kollade 25 dödsfall. Norge och Finland bara någon enstaka. Danmark hade 13.

3. Hur kom det till Italien från första början? Promenerade det dit kanske?

4. Alla fattar att man inte ska gå till jobbet om man har symptom. Han behöver inte ägna 5 minuter i TV åt att påpeka det. Vidare så vet man ju inte  längre om man har corona eller om det bara är en vanlig förkylning. Därför kan folk tvingas stanna hemma i onödan och förlora pengar i onödan.

Åter igen. Vill jag ha dina råd/tips/förslag whatever så ber jag om dem.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Asstriid:

Inget vad jag vet. Vad har hela Kina gjort dig?

De har med sina äckliga matvanor gjort så att allt man sett fram emot i år har ställts in, att samhället har förlorat miljarder kronor etc etc.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tjingtjongkines:

De har med sina äckliga matvanor gjort så att allt man sett fram emot i år har ställts in, att samhället har förlorat miljarder kronor etc etc.

Det var en som åt en fladdermus eller vad det nu var... Ska hela Kina sprängas för det?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Asstriid:

Det var en som åt en fladdermus eller vad det nu var... Ska hela Kina sprängas för det?

En? Lägg till några miljoner så är du nog närmare sanningen. De har inte lärt sig ett skit sedan SARS för 17 år sedan.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tjingtjongkines:

En? Lägg till några miljoner så är du nog närmare sanningen. De har inte lärt sig ett skit sedan SARS för 17 år sedan.

Skeptisk


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

vincebruh:

Skeptisk

Kan du inte bidra med något annat än en smiley behöver du inte svara öht.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tjingtjongkines:

Kan du inte bidra med något annat än en smiley behöver du inte svara öht.

är du rasist eller? varför hata på kineserna? Skeptisk


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tjingtjongkines:

Ja och det säger ju också en del om vad Kina är för typ av land. Du bara förstärker det faktum att det är Kinas fel. Virus uppstår dock inte av sig själv out of the blue. Det uppstod pga Kinas matkultur. För att man äter fladdermöss, ormar, råttor, myrslokar och fan vet vad mer. Det är samma typ av virus som SARS som var fladdermusrelaterat, men sedan har det muterat. Man har hittat ormgener i det.

Du angrep dock Kina och dess befolkning utan fakta. Jag tog upp sådant som cirkulerat flera varv i olika medier nu och som dom flesta vet om vid det här laget. Förstår du skillnaden? Ska du dessutom angripa Kina kan du ju angripa Kina som kommuniststat istället för befolkningen. Befolkningen är trots allt oskyldig. 

Tjingtjongkines: 1. Det kan inte ha sämre effekt än att låta gränsen vara helt öppen så alla som vill kan komma hit utan någon karantän eller hälsokontroll. Man lät flygplan fullproppade med kineser och iranier få komma in i Sverige utan någon kontroll alls. FHM med Tegnell i spetsen sa att det var osannolikt att viruset skulle få någon spridning i Sverige. De har inte haft rätt i någonting hittills. Vidare vägrar Löfven stänga skolorna trots att alla andra länder i Europa har gjort det. Det underlättar ju jävligt mycket för att preventera smitta...not.

2. Sverige hade sist jag kollade 25 dödsfall. Norge och Finland bara någon enstaka. Danmark hade 13.

3. Hur kom det till Italien från första början? Promenerade det dit kanske?

4. Alla fattar att man inte ska gå till jobbet om man har symptom. Han behöver inte ägna 5 minuter i TV åt att påpeka det. Vidare så vet man ju inte  längre om man har corona eller om det bara är en vanlig förkylning. Därför kan folk tvingas stanna hemma i onödan och förlora pengar i onödan.

Åter igen. Vill jag ha dina råd/tips/förslag whatever så ber jag om dem.

1. Jo, det kan det fakdiskt. Om inte nästan alla länder reagerat i panik hade ekonomin bromsat in ordentligt istället för att fullkomligt krascha. Detta betyder mindre vinstbortfall för företag, färre konkurser, färre som förlorat sina jobb, etc etc. Det vi ser är nu är resultatet av att överreagera och panikstänga ALLT.

2. Titta på antalet smittade istället för döda. Du kan inte jämföra antalet döda för titta bara på antalet döda i förhållande till smittade i Tyskland jämfört med Italien. 

3. Hur corona kom till Italien eller något annat land är mindre relevant än spridningen. Istället för att fråga hur corona kom till ett visst land, fråga dig själv istället varför länder som Italien, Spanien och Kina har så mycket mer dödsfall än exempelvis Tyskland och sydkorea.

4. Nej, alla gör inte det. Faktiskt, så gör väldigt många inte det. Många biter under normala omständigheter och går till jobbet även med förkylningssymptom. När det nu är masshysteri som råder så behöver folk dels påminnas om vilket ansvar dom har för spridningen, och dels förberedas för hårdare åtgärder, just för att masshysterin har fått så många att bli av med sitt sunda förnuft. Jag menar ta något så simpelt som detta med toapapper. Har du slut på toapapper kan du liksom ta till duschen - eller en rad andra alternativ. Perfekt exempel på brist på sunt förnuft. 

Vidare så går det bara att spekulera i om sjukdomen fått global spridning om Kina informerat världen från början. Men trots det är jag helt säker på att även om alla var medvetna från början hade vi fortfarande fått en global spridning. Skillnaden är att den hade varit mer begränsad. Hur begränsad går dock återigen bara att spekulera i. 

Hjärta


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

vincebruh:

är du rasist eller? varför hata på kineserna? Skeptisk

Har inget med rasism att göra. Faktum är att det är pga kineserna vi fått detta skitviruset.

Storchen84: Du angrep dock Kina och dess befolkning utan fakta. Jag tog upp sådant som cirkulerat flera varv i olika medier nu och som dom flesta vet om vid det här laget. Förstår du skillnaden? Ska du dessutom angripa Kina kan du ju angripa Kina som kommuniststat istället för befolkningen. Befolkningen är trots allt oskyldig.

Ingen tvingar befolkningen att äta ormar, råttor och fladdermöss. Det gör de av fri vilja.

Storchen84: 1. Jo, det kan det fakdiskt. Om inte nästan alla länder reagerat i panik hade ekonomin bromsat in ordentligt istället för att fullkomligt krascha. Detta betyder mindre vinstbortfall för företag, färre konkurser, färre som förlorat sina jobb, etc etc. Det vi ser är nu är resultatet av att överreagera och panikstänga ALLT.

Nej, för viruset hade spritt sig betydligt  mer. Då fler människor hade varit i rörelse. Sen är det möjligt att det hade behövts göra tidigare. Typ redan i januari när det först kom till Europa.

Storchen84: 3. Hur corona kom till Italien eller något annat land är mindre relevant än spridningen. Istället för att fråga hur corona kom till ett visst land, fråga dig själv istället varför länder som Italien, Spanien och Kina har så mycket mer dödsfall än exempelvis Tyskland och sydkorea.

Klart det inte är. Hade det inte kommit dit från början hade det inte kunnat spridas.

Storchen84: 4. Nej, alla gör inte det. Faktiskt, så gör väldigt många inte det. Många biter under normala omständigheter och går till jobbet även med förkylningssymptom.

För att man förlorar alldeles för mycket pengar för att vara hemma för lite snuva ja och för att kollegorna får en orimlig börda om de ska göra ens eget jobb plus sitt eget. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tjingtjongkines: Har inget med rasism att göra. Faktum är att det är pga kineserna vi fått detta skitviruset.

Nej. Eller så kan vi vända på det och ta i lista alla länder eller snarare deras befolkning som bär ansvaret för diverse olika negativa saker. Det vore lika fel. Poängen är att klandrar man ett land för något så klandrar man inte dess befolkning. 

Tjingtjongkines: Ingen tvingar befolkningen att äta ormar, råttor och fladdermöss. Det gör de av fri vilja

Precis som man även äter hundar, katter och hästar. Om vi nu tar något som hästar som anses en delikatess till och med i Sverige av vissa men där många andra tycker att man är dum i huvudet för att man äter hästar. Eller hur man inte kan förstå att så många länder öht äter kor.

Du har ingen poäng att hämta med detta, för att I olika delar av världen äter man olika saker och har olika syn om vad som är ok att äta och inte.

Tjingtjongkines: Nej, för viruset hade spritt sig betydligt  mer. Då fler människor hade varit i rörelse. Sen är det möjligt att det hade behövts göra tidigare. Typ redan i januari när det först kom till Europa.

Fast nu spekulerar du bara. Detta gjorde jag också - skillnaden är bara att jag är medveten om att jag spekulerar och påpekar också att det är spekulation eller gissning.

Tjingtjongkines: Klart det inte är. Hade det inte kommit dit från början hade det inte kunnat spridas.

"Hade inte"... "shoulda woulda coulda" Blink

Tjingtjongkines: För att man förlorar alldeles för mycket pengar för att vara hemma för lite snuva ja och för att kollegorna får en orimlig börda om de ska göra ens eget jobb plus sitt eget. 

Alltså hur gammal är du egentligen? Jag undrar dels pga du verkar brista i konsekvenstänk, dels för att du verkar tro att man förlorar enorma summor pengar om man är hemma sjukskriven i några dagar? 

Hur går det om någon "biter ihop", går till jobbet och smittar flera andra? Varav säg exempelvis två som kanske blir för sjuka för att "bita ihop" och då är det helt plötsligt två som är borta i stället för bara en. Man ska inte gå till jobbet. Punkt. Man ska inte söka vård för en vanligt förkylning. Punkt. Och jag syftar inte på nu, utan rent allmänt är det onödigt att söka vård för en förkylning.

Hjärta


   
SvaraCitera

Lägger hellre skulden till dem som rest till Kina. Lixom, av alla ställen man kan resa till??


   
SvaraCitera