Aviseringar
Rensa alla

Kinesisk musik


Ämnesstartare

Är det någon mer än jag på forumet som är helt förälskad i kinesisk musik, traditionella toner, militärmarcher som pop?
Jag har fastnat så för Teresa Teng, eller Deng Li Jun (fö. den vackra kvinnan på min bild) som sjöng in på både mandarin, kantonesiska, engelska och japanska. De japanska versionerna är dock mindre bra måste jag säga.

Dela gärna med er av kinesisk musik ni gillar.
Bortsett ifrån popmusik så är jag helt kär i Gula Flodens pianoverk, det är nog det vackraste verk inom klassisk musik som någonsin skrivits och komponerats.

The Yellow River - Tredje (och finaste) akten ur verket

Teresa Teng - Tianya Genu

Teresa Teng - Jun zai qianshao

Teresa Teng - Xiaocheng gushi

Och såklart - den coolaste militärmarschen som någonsin skrivits!

Three Rules of Discipline and Eight Points for Attention


   
Citera

gillar kinesiska barnsånger. speciellt:


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

tevepro:

gillar kinesiska barnsånger. speciellt:

Den var ju rolig!


   
SvaraCitera

finns en bättre version med tecknat nånstans. alltid så fint tecknat i kinesiska barnsånger. [blush]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

tevepro:

finns en bättre version med tecknat nånstans. alltid så fint tecknat i kinesiska barnsånger.

Jag vet inte riktigt, jag tycker det är ganska fult för att vara ärlig med sk. manhua.
Ser ganska ofta musikvideor ifrån Kina som använder dessa animeringar (nyare dock), jag förstår inte... varför?!

När dem använder dessa animeringar är det oftast till en extremt dålig låt. [rolleyes]


   
SvaraCitera

ZHUCHENG-SHANDONG:

Jag vet inte riktigt, jag tycker det är ganska fult för att vara ärlig med sk. manhua.
Ser ganska ofta musikvideor ifrån Kina som använder dessa animeringar (nyare dock), jag förstår inte... varför?!

det är oftast ljusa färger och väldigt idylliskt framställt. Nästan alltid är barnen glada och allt är ser ut som det gör för att se "fint" ut. Jag gillar det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

tevepro:

det är oftast ljusa färger och väldigt idylliskt framställt. Nästan alltid är barnen glada och allt är ser ut som det gör för att se "fint" ut. Jag gillar det.

Länka en musikvideo.


   
SvaraCitera

Älskar väldigt mycket med Kina


   
SvaraCitera

Speciellt 水煮牛肉


   
SvaraCitera

ZHUCHENG-SHANDONG:

Länka en musikvideo.

lite dålig kvalle men den här är jättefin och stilen är lite tacky jag vet. men helt klart en guilty pleasure den där art-stylen.


   
SvaraCitera

det var samma låt som förut också [bigsmile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Chi Huang Ti:

Älskar väldigt mycket med Kina
水煮牛肉

Vad tycker du om Li Caixia?

Den är lite gladare än andra kinesiska sånger som ofta går i moll. Melodin är inte särskilt kinesisk, men jag tycker språket är så härligt tillsammans med melodin.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

tevepro:

lite dålig kvalle men den här är jättefin och stilen är lite tacky jag vet. men helt klart en guilty pleasure den där art-stylen.

Haha, sådär var filmerna som jag såg på när jag försökte lära mig mandarin. [wink]


   
SvaraCitera

ZHUCHENG-SHANDONG:

Haha, sådär var filmerna som jag såg på när jag försökte lära mig mandarin.

Jag kan inte så mycket. Kan mest för att syrran är adopterad från kina och hon är intresserad av att lära sig. kan mest bara små ord som typ hamburgare, glass, citron osv. [blush]


   
SvaraCitera

Jay Chou
Kinas svar på Michael Jackson, eller det är vad kineserna säger iaf..

Väldigt populär, spelas typ jämt på radion..


   
SvaraCitera