Aviseringar
Rensa alla

Kinesögon och evolutionen


Ämnesstartare

enhimmelskdrog:

åååååååh jag hade tyyyp rätt från början [blush] tror iofs jag har läst om det någon annanstans innan :c

fuskis!


   
SvaraCitera

honolulu:

Vadå, är det då en slump att vi människor faktiskt är vackra estetiskt? Jag menar, om man jämför med vissa riktigt fula djur som myrslok osv 😛 (tack för tankeställaren)

nej det är klart att man väljer partner efter hur snygg den är det gör alla djur se på fåglar till exempel klart det inte är riktigt nödvändigt för kvinnor att ha jättestora bröst men är det dom som får reproducera sig så kommer det ju selektera


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

qazedctgb:

nej det är klart att man väljer partner efter hur snygg den är det gör alla djur se på fåglar till exempel klart det inte är riktigt nödvändigt för kvinnor att ha jättestora bröst men är det dom som får reproducera sig så kommer det ju selektera

men jag menar hur utvecklades denna skönhet evolutionärt? om vi är vackra för att attrahera partners för reproduktion tycker jag att det låter lite för komplicerat för att en naturlig process (som evolutionen, som endast baseras på anpassning efter miljön) ska stå bakom det..


   
SvaraCitera

honolulu:

(som evolutionen, som endast baseras på anpassning efter miljön) ska stå bakom det..

nej evolutionen anpassas inte bara efter miljö utan om man är jättebra på att överleva på grund av jättebra kamouflage men ingen hittar en för parning så för man ju inga gener vidare.

hur skulle detta kunna komma av miljöanpassning?
Image


   
SvaraCitera

honolulu:

tycker jag att det låter lite för komplicerat för att en naturlig process (som evolutionen, som endast baseras på anpassning efter miljön) ska stå bakom det..

Snygga får knulla mer. Hur komplicerat är det?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

qazedctgb:

nej evolutionen anpassas inte bara efter miljö utan om man är jättebra på att överleva på grund av jättebra kamouflage men ingen hittar en för parning så för man ju inga gener vidare.

Men evolutionen är ingen tänkande process, det är lixom ingen tanke bakom den "nu ska jag göra dem fina så att dem kan förökas".

Och eftersom jag utgår från att evolutionen är en naturlig process så tror jag verkligen inte att skönheten uppstod för att vi behövde föröka oss och därmed attraheras till varandra för att det ska gå, det är snarare tvärtom, att vi attraheras till varandra för att vi är vackra 😛

qazedctgb:

hur skulle detta kunna komma av miljöanpassning?

Jag vet inte ens vad det där är. Eller alltså.. Jag tror inte ens jag ser vad det är :s

Isåfall skulle skönheten kunna vara något som uppstod av en slump, t.ex. genetisk mutation och sen poff, blev vi så (eftersom vi alla ursprungligen härstammar från simpla encelliga varelser som leve i havet och det egentligen finns miljarders miljarder olika kombinationer).


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nachac:

Snygga får knulla mer. Hur komplicerat är det?

Vad babblar du om, läs mitt resonemang.


   
SvaraCitera

honolulu:

Men evolutionen är ingen tänkande process, det är lixom ingen tanke bakom den "nu ska jag göra dem fina så att dem kan förökas".

suck

honolulu:

evolutionen är en naturlig process så tror jag verkligen inte att skönheten uppstod för att vi behövde föröka oss

eftersom evolutionen är en naturlig process så är det för mig självklart att skönhet har kommit ur att det är en evolutionär fördel alltså att man f¨r föröka sig mer om man är attraktiv...


   
SvaraCitera

honolulu:

inte att skönheten uppstod för att vi behövde föröka oss och därmed attraheras till varandra för att det ska gå, det är snarare tvärtom, att vi attraheras till varandra för att vi är vackra 😛

Skönhet är knappast objektiv.

Det vi uppfattar som skönhet är en partner som det är gynnsamt att skaffa barn med. Breda höfter, smal midja och stora bröst på tjejer till exempel. I övrigt har ju det vi föredrar reproducerats vidare, eftersom vi föredrar det och därför har de anlagen förts vidare till nästa generation.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

qazedctgb:

eftersom evolutionen är en naturlig process så är det för mig självklart att skönhet har kommit ur att det är en evolutionär fördel alltså att man f¨r föröka sig mer om man är attraktiv...

okej inte för mig, därför vi diskuterar här. men okej whatever.

Nachac:

Skönhet är knappast objektiv.

Men det är inte den skönheten jag pratar om egentligen, jag syftar på den estetiska skönheten människan öht har. Lite svårt att förklara. Men om man jämför med andra djur så är ju människan som varelse estetisk fin. Visst är all typ av skönhet subjektiv (du kanske tycker myrslokar är de vackraste varelserna på jorden).

Sen attraheras ju alla arter till varandra mer eller mindre, tror inte någon art har dött ut för att parterna inte velat ha sex :p


   
SvaraCitera

honolulu:

djur så är ju människan som varelse estetisk fin

Tycker du ja. Om en myrslok kunde tänka så långt tror jag den inte skulle hålla med dig.


   
SvaraCitera

Nachac:

Skönhet är knappast objektiv.

klart att skönhet i stora drag är objektivt...


   
SvaraCitera

qazedctgb:

klart att skönhet i stora drag är objektivt...

Ne?


   
SvaraCitera

Nachac:

Ne?

jo du som kille "ska" tycka att kvinnor som ser fertila ut är attraktiva


   
SvaraCitera

qazedctgb:

jo du som kille "ska" tycka att kvinnor som ser fertila ut är attraktiva

Ja? Det fortsätter vara subjektivt, oavsett hur många som är överens.


   
SvaraCitera