Aviseringar
Rensa alla

Kinsey-skalan - Dina sexuella tendenser (test)


Ämnesstartare

Halloj,

Om ni inte hört talas om Kinsey-skalan så är det en skala över människors sexuella tendenser, utan att utgå från att det existerar sexuella läggningar i traditionell mening. Den fastslår snarare hur ens sexuella tendenser ser ut för tillfället och utgår från att sexualiteten är föränderlig och under ständig utveckling. 

Skalan går från 0-6 (+ X som står för asexualitet) och ser ut som ni ser i pollen. Som ni ser används termer som homosexualitet och heterosexualitet, men skalan utgår från att det finns flera olika grader av dessa läggningar för att visa på att människan inte nödvändigtvis är uteslutande hetero- eller homosexuell, utan att sexualiteten är mer komplex än så.

Ni kan testa er och se var ni hamnar på Kinsey-skalan här, rösta på det ni fick i pollen och sedan diskutera vidare. Hur ser ni på sexualitet och sexuella läggningar? Hur väl stämmer resultatet in på hur du upplever din sexualitet? Föds man som antingen hetero-, homo- eller bisexuell, eller är sexualitet snarare ett flytande begrepp som förändras övertid som Kinsey-skalan antyder?


   
Citera
Ämnesstartare

Jag fick: "1. Predominantly heterosexual, only incidentally homosexual"

Det stämmer nog ganska bra. Jag kan bli attraherad av kvinnor och utesluter inte tanken på att jag i framtiden eventuellt kan ha en sexuell/romantisk relation med en kvinna. I dagsläget dras jag dock huvudsakligen till män.


   
SvaraCitera

usch tvåkönsnorm1 Tumme ned


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

loquor: 0. Exclusively heterosexual

Har alltid känt mig väldigt hetero.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ouppfostrad:
usch tvåkönsnorm1 Tumme ned

Ledsen 

Håller med om att det är dumt. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

loquor: 0. Exclusively heterosexual

Ganska kassa och intetsägande frågor dock. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

loquor: 0. Exclusively heterosexual

Stämmer inte riktigt, men frågorna var ganska dåliga.


   
SvaraCitera

svårt att svara på frågorna, tycker dom var väldigt snäva. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ja, rätt intetsägande frågor. Men hur ser ni på sexualitet då?

Personligen har jag svårt för att tro att vi föds med en sexuell läggning. Även om jag kallar mig själv för heterosexuell och känner att jag identifierar mig mest med heterosexualitet, så är jag fortfarande öppen för att det kan förändras. På så sätt håller jag med Kinseyskalan om att sexuella läggningar inte nödvändigtvis behöver vara skrivna i sten, utan att ens sexualitet förändras precis som allt annat kan förändras.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Trams, utvecklar senare.


   
SvaraCitera

jag tänker mycket väl att sexualitet är flytande, men samtidigt så kan tron att sexualitet utvecklas efter miljö antyda på att sexualitet är ett val, vilket de katolska prästerna och wbc-bonnarna gärna går igång på.


   
SvaraCitera
Kudhos

0.

where dem girls at?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ouppfostrad: men samtidigt så kan tron att sexualitet utvecklas efter miljö antyda på att sexualitet är ett val,

Mja. Alltså det är ju ungefär som "min traumatiska uppväxt är bakgrunden till att jag blivit aggressiv och våldsam". Det är ju inte nödvändigtvis ett val bara för att man påverkas av yttre faktorer.

Jag identifierar mig främst som heterosexuell för tillfället men om jag träffar "rätt person" kan jag mycket väl vara med en kvinna, liksom. Beroende på vad som händer runt omkring, vilka människor man möter osv så förändras en ju.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

loquor: 0. Exclusively heterosexua

Tack Gud 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

rulltorta :

Tack Gud 

Varför är du tacksam över det?


   
SvaraCitera