Aviseringar
Rensa alla

Klåda vid svansroten? (Hund)


Ämnesstartare

Hej,
jag har en underbar border collie på snart 7 år. Hon är en omplacering och kom till mig för ungefär ett halvår sen, något mer kanske. Enda sedan hon kom har hon "gnagt" på svansroten, som att det kliar. Vet inte om problemet har blivit värre, men jag såg igår att hon fått bort lite päls där nu. Känns ju inte alls speciellt bra. Har tittat på bajset men har inte sett någon mask eller annat onormalt. Vi trodde att det kunde vara analsäckarna som behövde tömmas, men vi har gjort det nu och det har inte givit något resultat. Kan inte hitta någon exem, men det är ju lite svårt att se pga pälsen. Någon som vet vad det här kan vara?


   
Citera

Hoppas att du inte är så dum att du inte har tagit henne till veterinären på hela den här tiden?
Beställ tid. Bums.


   
SvaraCitera

isola:

Hoppas att du inte är så dum att du inte har tagit henne till veterinären på hela den här tiden?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Hoppas att du inte är så dum att du inte har tagit henne till veterinären på hela den här tiden?

Och det tyckte jag var så obvious att jag inte ens behöver skriva det... Hon var hos veterinären precis innan jag tog hem henne på hälsokontroll. De hittade inget. De kollade henne i höstas också när vi var in för uppföljande vaccination. Inte heller då hittade dem något. Skulle inte vara så dum att jag förbisåg veterinären när min hund inte mår bra...

Vi tror att det kan vara mental understimulering. Vi går ut och går 2 timmar om dagen och har utöver det minst en halvtimmes mental träning. Men hon kan alltså behöva mer av det sistnämnda, eftersom hon kan vara sexuellt understimulerad (deprimerad över att inget hände vid förra löpet kan man säga) och behöver annat att tänka på. Vi tränar också agility, lydnad, spår, sök och freestyle när vi är på skolan (går hundgymnasium) och då håller hon inte på alls, vilket jag inte ens har tänkt på. Så vi tror att vi kan ha hittat da problem.


   
SvaraCitera

Eller så kastrerar ni henne

Image


   
SvaraCitera

Honey:

Vi tror att det kan vara mental understimulering.

Det tror jag också.
Visst har du tidigare skrivit för länge sedan om din hund som jagar sin svans, där understimulering kom att diskuteras i tråden?

Jag blir tyvärr lite näsvis, men jag behöver få påpeka att hon inte behöver utökad mental träning pga sexuell frustration och behov av "annat att tänka på" (även om hon kanske är sexuellt frustrerad också, det vet inte jag), utan hon behöver utökad mental träning för att hon är av en ras som avlats fram till att vara en hårt arbetande hund. Det är ett ofrånkomligt behov i sådana raser och de lider ofta om de inte får använda sin förmåga. Det ligger i hennes ras och hennes genetiska ursprung, inte i hennes individ. Bland arbetande hundar kan det arbete de avlats till att utföra i sig vara ett behov. Jakthundar har behov av att jaga, schäfrar har behov av att följa instruktioner från sin förare, huskies behöver dra och border collies behöver valla - det sitter i deras blod, det är vad de tänder på att göra. Detta är utöver den fysiska och psykiska stimulans som hunden behöver i egenskap av att vara av djuret "hund", vilket är det enda du idag verkar tillfredsställa.

Border collies är väldigt krävande och smarta hundar och de är avlade för att valla. Om du absolut inte är intresserad eller har möjlighet att valla så kan du ju testa att utöka den mentala stimulansen och se om du märker någon förbättring. Om du fortfarande uppfattar henne som understimulerad så kan det vara för att du inte tillfredsställer hennes djupaste ursprungsdrift i arbetarsynpunkt vilket är just vallning.
Du kanske ska försöka få kontakt med andra som har border collies för att få tips om hur man tillfredsställer deras behov. Det finns ju en hel del som har border collies utan att valla med dem och jag tror inte att alla border collies som inte får valla är instabila hundar (men många är)
Med kraftigt utökad mental träning kanske du kan kommma till rätta med problemen hon har.

Vad är det för mental träning du spenderar en halvtimme med i dagsläget?
Är det något hon tänder på lite extra, använd det och gör det till en naturlig del av er vardagsrutin.


   
SvaraCitera