Aviseringar
Rensa alla

Kläder eller förtryck?


Ämnesstartare

I Sverige går debatten hög om kvinnor med burka eller niqab blivit diskriminerade på arbetsmarknaden. Är burka ett klädesplagg eller en symbol för kvinnoförtryck? Vem ska bestämma vad man får ha på sig?

Svenska politiker och feminister är naiva när de tror sig respektera andra kulturer. I själva verket bidrar de till kvinnoförtryck. Det menar Sara Mohammad, ordförande i riksföreningen Glöm aldrig Pela och Fadime.

"I en demokrati ska staten inte diktera för individen hur hon ska klä sig. Den rätten går före min övertygelse om att heltäckande niqab och burka är en kvinnoförtryckande symbol. För även om jag tycker att kvinnor som bär burka gör ett olyckligt val kan det fortfarande vara ett fritt val. Men lika lite som jag kan åberopa rätten att gå i moskén i bikini kan någon hävda rätten att gå i niqab till arbetet."

Läs Dilsa Demirbag-Stens text

Hur skulle reaktionerna bli om aktivisterna i Antifascistisk aktion, AFA, bytte sina rånarluvor mot burka? Dan Jönsson ställer frågan.

Image


   
Citera

Staten skall ge fan i att bestämma hur man skall klä sig. Enough said.


   
SvaraCitera
Åtta

Jag tycker att det är årtiondets största icke-fråga. Hur många kan det vara som bär burka i Sverige? 200?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åtta:

Jag tycker att det är årtiondets största icke-fråga. Hur många kan det vara som bär burka i Sverige? 200?

I Danmark pågår en intensiv debatt om det kroppstäckande klädesplagget burka, sedan den konservative politikern Naser Khader föreslagit ett förbud. I Frankrike diskuterar en parlamentarisk kommission om slöjor som täcker ansiktet ska förbjudas.


   
SvaraCitera
Åtta

Debattmannen:

I Danmark pågår en intensiv debatt om det kroppstäckande klädesplagget burka, sedan den konservative politikern Naser Khader föreslagit ett förbud. I Frankrike diskuterar en parlamentarisk kommission om slöjor som täcker ansiktet ska förbjudas.

Jag är fullt medveten om det, men jag anser det endast vara en icke-fråga. Populism är enda anledningen till att den är aktuell ö.h.t.


   
SvaraCitera

ser niqab som ett klädesplagg. dock betyder inte det att jag skulle tala med människan.

Debattmannen:

I Frankrike diskuterar en parlamentarisk kommission om slöjor som täcker ansiktet ska förbjudas.

Fel i Frankrike handlar debatten om att det skall bli förbjudet att på allmänplats täcka ansiktet. vad man täcker ansiktet med spelar ingen roll.


   
SvaraCitera

Vad spelar det för roll om det är ett klädesplagg eller en symbol?
De vill ha det på sig, för deras religion säger att de ska det - låt dem då göra det?
Om en person med dåligt självförtroende och dålig självkänsla döljer hela kroppen med stora, dylsiga, mörka kläder är det ingen som vill förbjuda det. Det kan väl vara en symbol lika mycket som en burka kan vara det.

Åh. Varför skriver jag ens? Tycker det är idiotiskt ändå att försöka förbjuda burka/sjal/whatever.


   
SvaraCitera

OF 5:

Fel i Frankrike handlar debatten om att det skall bli förbjudet att på allmänplats täcka ansiktet. vad man täcker ansiktet med spelar ingen roll.

Fel. Dom har börjat snacka om ett överlag förbud nu också.

​ http://politisktinkorrekt.info/2010/10/07/niqab-och-burqa-kan-forbjudas-i-frankrike/

Ibland går det så snabbt att man inte hinner med [crazy]


   
SvaraCitera

sötnos:

Åh. Varför skriver jag ens? Tycker det är idiotiskt ändå att försöka förbjuda burka/sjal/whatever.

Antagligen skriver du för att du är intresserad av att uttrycka din åsikt. Vore ju väldigt dumt att ha en åsikt om man ändå inte tänker yttra den.

OnT: Det jag inte förstår är varför man diskuterar burqa och niqab så mycket, och anser att det är ett förtyck, men aldrig, eller sällan, utmanande kläder som visar mer än vad de täcker?! Utmanande kläder är det inte en kvinna som kommit på att man "ska" ha, på samma sätt som burqa/niqab. Det är samhället, männen, som tycker om att ha så mycket att se på som möjligt men samtidigt väljer man att förlöjliga de kvinnor som bär dessa mini-kläder.

Jag tror inte en sekund på att kvinnor skulle ha minikjolar, urringade tröjor, tajta, korta klänningar, tangatrosor och så vidare om det inte var sådant som förväntades. Är burqa ett förtryck så är mini-kläder det minst lika mycket.


   
SvaraCitera

Så det är inte kvinnoförtryck och/eller kvinnoförnedrande att ha halvnakna kvinnor i knappa underkläder på reklam? Eller att unga kvinnor går i tunna linnen och shorts som knappt täcker röven på allmänna platser? Om man påstår att kvinnorna själva väljer att vara halvnakna/klä sig i lite kläder, så gäller detsamma med burkan, oavsett hur deras samhälle påverkar de. Allt är relativt, västvärlden tycker att Saudiarabien/Afghanistan/etc har fel, och vice versa.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Handlar väl inte om huruvida det är förtryck eller inte, snarare om det är diskriminerande att vägra anställa en person som ser ut som spökplumpen eller inte.

Alla som drar paralleller med kvinnor som går runt halvnakna är en helt annan sak, ingen skulle tycka att man blev diskriminerad om man inte blev anställd för att man krävde att få ha underkläder på jobbet. Självklart bör man få ha på sig vad man vill men man kan inte kräva att bli respekterad/tagen på allvar/få samma förutsättningar om man klär sig på ett sätt som inte alls passar in i sammanhanget.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Burkan kommer alltid vara en symbol för kvinnoförtryck, påhittad av män som är för osäkra på sin egen sexualitet för att tillåta kvinnor att visa upp sin... dock så funkar det inte att förbjuda burkan. Att förbjuda ett klädesplagg är bara idiotiskt.


   
SvaraCitera

Att man talar om kvinnoförtryck i samband med Burkan och Niqaben ser jag som inget annat än populistiskt. Det är naturligtvis enklare att föra fram sin sak när man gör något för kvinnornas sak. För mig så spelar det ingen roll om man valt att ha på dig den, eller om någon gjort det åt dig. Burkan är något som dom allra flesta av oss i Sverige finner väldigt främmande och Burkan har kommit att bli den yttersta symbolen för radikal islam.

Det ska inte få vara ett individuellt val man ska få kunna göra när det innebär att man gör sig väldigt otymplig för övriga samhället samtidigt som man lever utav den. Skattebetalare som betalar för främlingar som sedan inte vill ha något att göra med en att göra. Detta är höjden på orättvisor.

Det är inte många som går i Burka i dagens Sverige. Men ett förbud skulle innebära så mycket mer än att bara ett par hundra individer behöver göra rätt för sig, den höjer ett varningens finger gentemot muslimer vilka det är man ska rätta sig efter.


   
SvaraCitera

passaro:

Staten skall ge fan i att bestämma hur man skall klä sig. Enough said.

Åtta:

Populism är enda anledningen till att den är aktuell ö.h.t.


   
SvaraCitera

pumanJessica:

Burkan kommer alltid vara en symbol för kvinnoförtryck, påhittad av män som är för osäkra på sin egen sexualitet för att tillåta kvinnor att visa upp sin... dock så funkar det inte att förbjuda burkan. Att förbjuda ett klädesplagg är bara idiotiskt.

Allt som kan sägas är att det spelar ju egentligen ingen roll vem som bestämmer om slöjan. Det går bra att ha slöja i skolan och runt det området. Men vidare kan det uppstå problem. Det är inte alla som klarar av den hårda utmaning som ligger i att acceptera kvinnor i deras roll som medbärare. Många gånger måste vi ta till åtgärder för att få dem ur rollen och kunna spela vidare på det kortet.

Kort sagt: Visst du har ditt sätt att se på saken men det leder ingenstans.

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Åtta:

Jag är fullt medveten om det, men jag anser det endast vara en icke-fråga. Populism är enda anledningen till att den är aktuell ö.h.t.

Stringburka:

Populism är enda anledningen till att den är aktuell ö.h.t.

Ni som pratar om populism i detta sammanhang. Jag vill inte att ni tar upp det. Populism är ofta en viktig del av samhällsutvecklingen.

Jag använder mig av en annan angripspunkt.


   
SvaraCitera