Aviseringar
Rensa alla

Kläder eller förtryck?


Debattmannen:

Hur skulle reaktionerna bli om aktivisterna i Antifascistisk aktion, AFA, bytte sina rånarluvor mot burka? Dan Jönsson ställer frågan.

Alltså, va? Förstår ej vad du vill ha sagt här. Varför i hela fridens namn skulle AFA ta på sig burka? [confused]


   
SvaraCitera

Åtta:

Jag tycker att det är årtiondets största icke-fråga. Hur många kan det vara som bär burka i Sverige? 200?

Runt 150 tror jag till och med att det är. Så precis som du så tycker jag att den frågan känns väldigt inaktuell för oss. Energin borde läggas på andra frågor.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Horrorshow:

Självklart bör man få ha på sig vad man vill men man kan inte kräva att bli respekterad/tagen på allvar/få samma förutsättningar om man klär sig på ett sätt som inte alls passar in i sammanhanget.

+1


   
SvaraCitera

Bullshitmannen:

Jag vill inte att ni tar upp det. Populism är ofta en viktig del av samhällsutvecklingen.

Image


   
SvaraCitera

Sming:

Det är inte många som går i Burka i dagens Sverige. Men ett förbud skulle innebära så mycket mer än att bara ett par hundra individer behöver göra rätt för sig, den höjer ett varningens finger gentemot muslimer vilka det är man ska rätta sig efter.

Du behöver inte rätta dig efter om 100 kvinnor i Sverige har burka på sig. Du behöver inte bry dig ett dugg. Du kommer antagligen aldrig komma i kontakt med en sådan människa så du behöver inte höja några fingrar!!!!!!11one


   
SvaraCitera

Debattmannen:

I Sverige går debatten hög om kvinnor med burka eller niqab blivit diskriminerade på arbetsmarknaden. Är burka ett klädesplagg eller en symbol för kvinnoförtryck? Vem ska bestämma vad man får ha på sig?

Man kan såklart bära plagget av olika anledningar. I t.ex. Saudiarabien så förekommer uppenbarligen ett starkt förtryck där kvinnor tvingas att bära dessa plagg. Men i Sverige så är jag rätt säker på att de flesta gör det av fri vilja.

Jag kan se varför man skulle vilja göra det. Det kan säkert vara befriande för en del att inte visa sitt utseende, jag kan tänka mig att det kan ge en rätt stark religiös känsla att gömma undan sin kropp på det viset. Jag kan tänka mig att flesta endast bär plagget under ett skede i livet.

Att det skulle ses som diskriminering att inte anställa någon i burka eller niqab tycker jag dock är orimligt. Sådan tolerans kan man inte kräva av arbetsköpare. Det samma gäller för extrema subkulturer, nudister och andra som valt att se ut på ett väldigt anmärkningsvärt sätt.

Personligen så skulle jag dock inte ha något emot att anställa en person med niqab eller en punkare med röd tuppkam och säkerhetsnål i kinden. Och det är fler som tänker så. Men som sagt så är det orimligt att lagstifta om att sådana ska ha samma chans till anställning som andra. Det är skillnad om det t.ex. är en transa eller en dvärg eller så, eller om det är en person med vanlig hijab-slöja eller måttligt punkig stil.

Åtta:

Jag tycker att det är årtiondets största icke-fråga. Hur många kan det vara som bär burka i Sverige? 200?

Om vi med burka menar ett plagg där även ögonen är täckta så knappast fler än ett tiotal. Inkl. niqab kanske 200 ja. Varav gissningsvis hälften är etniska svenskar som konverterat till islam.


   
SvaraCitera

Jävla ointressant fråga, finns knappt några niqaber i Sverige, men att ersätta ett förtryck med ett annat och förbjuda dom är ju så klart efterblivet, dock är det en dryg fråga som bara finns till för att distrahera från verkliga problem.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

passaro:

Staten skall ge fan i att bestämma hur man skall klä sig. Enough said.


   
SvaraCitera

Burka är så ovanligt i Sverige, att det känns meningslöst att diskutera om det ska förbjudas eller inte. Jag tycker att alla ska få klä sig precis som de vill, det är ju upp till var och en.

Samtidigt är det självklart ganska jobbigt om man inte kan se den man pratar med i ögonen, osv. Det är ju där själva grundproblemet börjar. Eller är det kanske tidigare än så? Bara att den västerländska kulturen är "bättre" än de andra, och därmed ska inget österländskt finnas i vårt samhälle?

Det här är en ganska komplicerad fråga i allmänhet. Men vi kan ju jämföra med hur det hade varit att själv vara i en sådan här situation. Hade en svensk lättklädd tjej flyttat till Irak och gått runt i korta shorts och urringat linne en sommardag hade hon inte fått gå så, för det går emot deras kultur fullständigt. Vi kanske tycker att det är idiotiskt att de inte låter oss gå runt som vi vill, att vi ska följa DERAS dresscode, som om vi inte har en egen vilja och får bestämma över våra egna kroppar.

Tänk om de i burka känner likadant? Låter kanske dumt, men.. Anledningen till att man som svensk lättklädd tjej inte accepteras i ett islamistiskt samhälle är just för att det inte grundas i demokrati. Vill vi inte vara demokratiska?

Åh.. Jag är kluven till den här frågan. Ville bara skriva ner mina funderingar och försöka komma fram till något men det känns ganska tomt än så länge. Postar detta ändå, kanske är någon som har nån åsikt.


   
SvaraCitera
KSENIA

Det är ett klädesplagg, ja. Vad gäller diskriminering på arbetsmarknaden skulle inte jag heller anställa någon som jag anser klär sig överdrivet fult (och det gäller verkligen inte bara kvinnor med burka...)


   
SvaraCitera

Åtta:

200

39 typ


   
SvaraCitera