Aviseringar
Rensa alla

Klamydia, smittoskyddslagen


Ämnesstartare

Om man har någon könssjukdom som ingår i smittoskyddslagen, låt oss säga klamydia. Om man har testat sig för det innan och inte haft det, behöver man då berätta när man fått det för personerna man hade sex med innan man testade sig och det visade negativt eller bara efteråt? Och isåfall, hur långt tillbaka?

Lite nyfiken bara, funderade på detta för ett tag sen och nu kom det upp i huvudet igen.

Om man tex. först har sex med Thomas, Albin och Bert, sedan testar man sig för klamydia och det visar att man inte har det. Sedan har man sex med August, Robert, Simon, Alexander och Sven, sen testar man sig igen och har fortfarande ingenting. Sedan har man sex med Oskar och testar sig igen, då visar det att man har klamydia.

Behöver man då bara berätta för Oskar?
Eller för allihop?

OBS! Alla namn är tagna ur luften, detta är bara ett exempel.


   
Citera
Ämnesstartare

Hmm bra fråga[confused]


   
SvaraCitera

För allihop, du måste leta rätt på dina tidigare ligg, annars får du böter och sånt!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

The Weapons Dude:

För allihop, du måste leta rätt på dina tidigare ligg, annars får du böter och sånt!

Riktigt så är det väl inte.. menade mest hur man skulle göra enligt lagen. Det är ju knappast så att de kan veta vilka (eller hur många) man haft sex med xD


   
SvaraCitera

porrgroda:

Riktigt så är det väl inte.. menade mest hur man skulle göra enligt lagen. Det är ju knappast så att de kan veta vilka (eller hur många) man haft sex med xD

Jag var mindre seriös.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

The Weapons Dude:

Jag var mindre seriös.

Jag insåg detta också, jag var inte speciellt seriös heller. Fast.. att få sånt att framgå i text är inte min starka sida. Sry [zzz]


   
SvaraCitera

bara dom som man har haft sex med sen man fick smittan såklart. hur tänker du egentligen, tänk alla som e typ 40 och har haft sex med folk i sin ungdom, skulle dom ringa upp dom då eller?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tilda1988:

bara dom som man har haft sex med sen man fick smittan såklart. hur tänker du egentligen, tänk alla som e typ 40 och har haft sex med folk i sin ungdom, skulle dom ringa upp dom då eller?

Nej , men enligt smittoskyddslagen så är det personer man har haft sex med inom en viss tid (kommer inte ihåg hur länge). Min fråga var ifall man behövde berätta för alla man haft sex med under den tiden eller bara för dem man haft sex med sedan testet visade positivt?


   
SvaraCitera

porrgroda:

Fast.. att få sånt att framgå i text är inte min starka sida. Sry [zzz]

Np. [zzz][zzz][zzz]


   
SvaraCitera

The Weapons Dude:

Np. [zzz][zzz][zzz]

Sluta ragga!


   
SvaraCitera

passaro:

Sluta ragga!

På smittad person? Jag vill för fan införa armbindlar på dessa! 🙁


   
SvaraCitera

The Weapons Dude:

På smittad person? Jag vill för fan införa armbindlar på dessa! 🙁

Ja, that's your thing, liksom.


   
SvaraCitera

passaro:

Ja, that's your thing, liksom.

Kommunist.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

The Weapons Dude:

På smittad person

Vill bara snabbt påpeka att jag faktiskt inte är smittad, utan bara var lite nyfiken. Tro inget annat xD


   
SvaraCitera

The Weapons Dude:

Kommunist.

Tar det inte som en förolämpning precis 😀

porrgroda:

Vill bara snabbt påpeka att jag faktiskt inte är smittad, utan bara var lite nyfiken. Tro inget annat xD

Yeah, right.


   
SvaraCitera