Aviseringar
Rensa alla

Klarar inte av min häst


Ämnesstartare

Jag har ett stort problem. Jag har en 12 årig haflingervalack som jag älskar över allt annat men inte klarar av. Han kastar av mig, sticker, trampar mig, sparkas osv. Har verkligen ingen kontroll, han vägrar kommunicera med mig. Jag har haft honom i två år nu och det har inte funkat någon gång men nu eskalerar det och blir värre och värre. Det är min första häst men jag har ridit i tio år.
Han var hingst tills han var 10. Jag får inte byta häst för min mamma och egentligen vill jag inte byta heller, jag vill att det ska funka. Jag har två alternativ, ge bort honom till folk som inte har tid att rida honom alls eller behålla honom. Jag vill ju som sagt helst behålla honom men som det går nu funkar det inte, jag kan inte lägga ut så mycket pengar på något som bara får mig att känna mig misslyckad, jag mår psykiskt dåligt pga att det inte alls fungerar.

Kan någon hjälpa mig snälla! Finns det några kurser eller något i västerbotten jag kan gå med honom eller har någon tid att komma och hjälpa mig. Jag är beredd att lägga både pengar och tid på att det ska funka.

/My

0jagochhubbe.jpg


   
Citera
Ämnesetiketter

Rider du för lärare?
Annars kan du ju kontakta någon bra "privatlärare" som hjälper dig, ger tips osv.


   
SvaraCitera

Sälj honom till ett bra och kunnigt hem, som du noga kollar upp .
Innan det så kan du ju få honom veterinärundersökt för att utesluta att han har ont någonstans el så.


   
SvaraCitera

k2punk:

Jag har två alternativ, ge bort honom till folk som inte har tid att rida honom alls eller behålla honom.

Det är klart att dessa människor inte ska ha honom, det vore vidrigt av dig att ge bort honom till dem. Det finns fler folk som vill ha häst, och KAN någonting om hästar. Okunniga, utfattiga, och folk med lite tid ska inte ha djur.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jojje:

Rider du för lärare?
Annars kan du ju kontakta någon bra "privatlärare" som hjälper dig, ger tips osv.

Nej tyvärr inte, jag har inte haft någon möjlighet till det...


   
SvaraCitera

k2punk:

kastar av mig, sticker, trampar mig, sparkas osv

k2punk:

vägrar kommunicera med mig

[bigsmile]


   
SvaraCitera

k2punk:

Nej tyvärr inte, jag har inte haft någon möjlighet till det...

Varför inte?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jojje:

Varför inte?

Det enda i tränarväg som finns är typ 2 hopptränare och en körtränare och alla tre tar hutlösa summor dessutom


   
SvaraCitera

Alltså sluta tramsa nu, du ska inte ha någon häst. Gör stackarn en tjänst och låt honom få komma till någon kunnig människa som har råd med honom.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

du ska inte ha någon häst


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Alltså sluta tramsa nu, du ska inte ha någon häst. Gör stackarn en tjänst och låt honom få komma till någon kunnig människa som har råd med honom.

Det är skillnad att ha råd med en häst och att kunna lägga ut flera tusen i månaden på en tränare.


   
SvaraCitera

skaffa en annan då


   
SvaraCitera

k2punk:

Det är skillnad att ha råd med en häst och att kunna lägga ut flera tusen i månaden på en tränare.

Hitta nån kunnig människa som kan hjälpa dig/sälj hästen till kunniga människor... ?
[confused]


   
SvaraCitera

Jag tycker först och främst du ska reda ut varför han är som han är?
Är han vild för att han har ont, är det något med sättet du rider honom som besvärar honom eller är han helt enkelt bara jävligt ettrig och envis? Om du inte har en lärare tycker jag du ska anlita en sådan som kan ge dig bra tips osv.
Annars tycker jag du säljer/ger bort honom.
Dock då till ett hem med människor som kan rida honom och ger honom det omsorg han behöver.
Lycka till!


   
SvaraCitera

k2punk:

Det är skillnad att ha råd med en häst och att kunna lägga ut flera tusen i månaden på en tränare.

Det är sådant man får räkna med när man har djur. Har du inte råd med tränare så har du säkerligen inte råd med medicinska behandlingar heller. Gör häststackarn en tjänst och sälj honom till kunniga människor där han blir uppskattad, han trivs ju uppenbarligen inte hos dig.


   
SvaraCitera