Aviseringar
Rensa alla

Klardrömmar


Ämnesstartare

Ber om ursäkt om det här är fel forum, men hittade inget närmare.

Jag vill bara fortsätta informera om klardrömmar (vissa kanske känner bättre igen det engelska namnet lucid dreams).

Det är faktiskt inte så konstigt som det låter. Det är att man, när man sover, inser att drömmen bara är en dröm. Detta kan sedan leda till man kan kontrollera drömmen, eller välja att vakna upp.

Det är jättekul 🙂

De flesta människor lägger inte ner mycket tid på sina nattliga drömmar. Vi glömmer bort dem snabbt och även om vi minns dem, så lägger vi ingen uppmärksamhet på dem. De flesta inser inte vilken resurs våra nattliga tankar är.

Vanligt är att man, under tiden man drömmer, inte kan skilja drömmen från verklighet. Detta har blivit ett faktum bland de flesta, men sanningen är den att alla kan (med lite träning) inse när de drömmer, och sluta lura sig själva.
Vore det inte trevligt att sluta bli rädd för mardrömmar? Eller att istället för att slösa tid och frustration på den där sega drömmen om att leta efter toaletten, göra vad du vill i drömmen?
Eftersom drömmar bara pågår i ditt eget huvud kan du, ifall du inser att du drömmer, sluta oroa dig och göra vad du vill.
Enkla steg för att ta kontrollen över drömmarna:

1. Träna upp minnet. Lättast genom att skriva ner drömmarna du minns så fort du vaknat. Efter hand minns du mer och mer, och glömmer mindre.

2. Var skeptisk. Ifall något verkar konstigt, fråga dig själv: drömmer jag? Visst, det är inte helt omöjligt att du går till skolan naken, men visst känns det lite konstigt? Testa verkligheten.

3. Sätt upp mål. Vad vill du göra i drömmen som du inte kan göra i verkligheten? Flyga, förvandla dig till en drake eller kanske umgås med döda släktingar?

För mer tips och information, gå in på dessa sidor:
http://www.ld4all.com/forum/
http://www.dreamviews.com/
(båda är på engelska)


   
Citera
Ämnesstartare

Lanina:

Ja (Du röstade på detta alternativ)
100.0%

asläskigt, jag kan inte vakna fast jag vet att det bara är en dröm och vill vakna... slutar med att jag i panik hamnar på golvet, så jag vaknar väl tillsist iaf


   
SvaraCitera

Lanina:

Ja (Du röstade på detta alternativ)

Lanina:

De flesta människor lägger inte ner mycket tid på sina nattliga drömmar. Vi glömmer bort dem snabbt och även om vi minns dem, så lägger vi ingen uppmärksamhet på dem. De flesta inser inte vilken resurs våra nattliga tankar är.

Jag tror det är lättare att minnas dem om man värderar drömmarna och sömnen mera. Inte bara sover för att man måste..


   
SvaraCitera

Lanina:

Ja (Du röstade på detta alternativ)

Får panik och vill vakna.


   
SvaraCitera

Lanina:

Nej (Du röstade på detta alternativ)

Jag har aldrig kommit ihåg någon dröm ens.


   
SvaraCitera

Har haft en del klardrömmar - det är intressant.

Håll käft idiot:

Jag har aldrig kommit ihåg någon dröm ens.

Seriöst... only NOT?


   
SvaraCitera

Lars_S_Davidsson:

Seriöst... only NOT?

Nej aldrig. [sad] Det verkar kul att komma ihåg dem.

Men jag har sömnproblem, sover extremt lite och dåligt så det kanske kan bero på det.


   
SvaraCitera

Lanina:

Nej (Du röstade på detta alternativ)

Aldrig någonsin, det har alltid varit hemskt. Speciellt när jag drömde inatt att min kompis slogs medvetslös och ramlade ner för ett stup ner isen och drunknade. Och jag var på en annan sida av jorden och kunde inte göra någonting. Jag mådde psykiskt dåligt hela dagen idag efter det, speciellt efter det att hon inte brydde sig om mig.


   
SvaraCitera

Lanina:

Ja (Du röstade på detta alternativ)

Hatar det! Och hur man försöker ta sig ur den, utan att lyckas. Bluärgh.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kotoko:

Hatar det! Och hur man försöker ta sig ur den, utan att lyckas. Bluärgh.

Mahks:

Får panik och vill vakna.

Milka:

asläskigt, jag kan inte vakna fast jag vet att det bara är en dröm och vill vakna

Varför vill man vakna direkt ifall man vet att det är en dröm? Då kan man ju ta det lugnt och göra vad man vill istället. Ingen kommer ju skälla ut en för att man gör något man inte får, ifall man aldrig gör det på riktigt. Haha.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lanina:

Ja (Du röstade på detta alternativ)

Fyra gånger, en speciellt stark. Kommer aldrig att glömma någon av dem.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

hur ska man tolka frågen? Man vet ju hela tiden att det är en dröm ju??


   
SvaraCitera

Lanina:

Ja (Du röstade på detta alternativ)

[love]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jaag_91_:

r ska man tolka frågen? Man vet ju hela tiden att det är en dröm ju??

Faktiskt, så brukar de flesta inte det. Självklart inser man det när man vaknar, men väldigt många tvivlar t o m på att det är möjligt att styra sin dröm, etc.

Vissa kan det naturligt, och tror därför att alla kan det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jaag_91_:

Man vet ju hela tiden att det är en dröm ju??

Men en klardröm är så här:

OMFG! Det här är ju bara en dröm, jag kan flyga wiieayaaa!!!


   
SvaraCitera