Aviseringar
Rensa alla

Klimathotet "how dare you"


Ämnesstartare

Klimathotet känns inte relevant för mig längre, jag har typ accepterat att jorden ska gå under. Jag tänker knappt på det längre. För några månader sedan var jag jätteinsatt och var vegetarian ett tag och försökte att inte köpa plastförpackningar och sånt. Nu skiter jag i det helt. Skiter i allt. Har inga mål. Orkar inte ta tag i mitt liv. Varför ska jag kämpa för den här jorden när jag egentligen tycker att det vore rätt åt människan att den gick under. Synd för allt annat liv, visst. Vore bäst om alla människor dog ut istället. Vi är ett virus. YEp..
BTW vad tycker ni om Greta thunberg?


   
Citera

Jag hatar Greta Thunberg.

när jag gick i nian, skrev jag en kommentar på ett inlägg av Thunberg; jag skrev "Du är inte frisk!". Boden i min klass hittade min kommentar och visade den i klassens Snapchatgrupp; de tyckte att den var rolig.

Dagen därpå, kommer Johanna till mig på rasten och konfronterar mig, skrattande som alltid, om kommentaren jag skrev. Vi debatterade om om min kommentar var fel.

Sedan kom engelskläraren och talade med oss. Engelskläraren nämnde att hon har autism, vilket jag hade glömt. Då inser jag att Johanna kanske trodde att det var det jag syftade på med min kommentar "Du är inte frisk!". Men det var det inte. Jag tyckte bara att Thunberg var galen.

Jag har autism.


Jag gillar inte att Thunberg uppmärksammas som om hon är expert.


   
SvaraCitera

Har inga åsikter om Greta.

Förutom att jag tycker synd om henne


   
SvaraCitera

jag tycker verkligen synd om Greta hon håller på att kollapsa psykiskt men allt det hon gör är fel  


   
SvaraCitera
theooz

Samma här. Var mycket insatt i klimatdiskussionen när jag var yngre och hade nog "klimatångest" innan det ens blev en grej. Bryr mig numera inte alls om miljön och jordens framtid på samma sätt, kanske för att jag anammat en mer nihilistisk livssyn än vad lill-ooz hade, men också för att jag insett hur lite jag egentligen kan göra åt saken. Betyder ju inte att jag skiter fullständigt i mitt ekologiska fotavtryck, sopsorterar fortfarande och så ändåGalen

Angående Greta så tycker jag väl inget speciellt. Kul med engagemanget hon startat hos många, absolut, men förstår väl ändå några av hennes kritikers poänger.


   
SvaraCitera

jag har berättat det här förut på ungdomar.se: när jag gick i nian, när de satte på Greta Thunbergs TEDx talk på engelsklektionen, gick jag ut ur klassrummet för att jag blev så arg.


   
SvaraCitera

Problemet är att individuella val inte kan stoppa en kris skapad av systemet

Om du vill stoppa klimatkrisen måste du stoppa kapitalismen som slukar jordens resurser för profit.

Sörj inte, Organisera!


   
SvaraCitera

Skåneärbäst:
jag tycker verkligen synd om Greta hon håller på att kollapsa psykiskt men allt det hon gör är fel  

Hon må stödja kapitalismen men hon visar ju ändå att klimatet är en kris och har populariserat krisen. 


   
SvaraCitera

Håller med, är försent att stoppa samhällsutvecklingen.


   
SvaraCitera

123fendas: Jag gillar inte att Thunberg uppmärksammas som om hon är expert.

Det är inte så hon uppmärksammas.
Snarare att det är en ung person som faktiskt bryr sig om planetens och på så sätt människans framtid.

Visst att jag kan tycka att diverse media och företag utnyttjar detta men det är inte hennes fel.


   
SvaraCitera

Rafael25:
Problemet är att individuella val inte kan stoppa en kris skapad av systemet

Om du vill stoppa klimatkrisen måste du stoppa kapitalismen som slukar jordens resurser för profit.

Sörj inte, Organisera!

Kommunister be like


   
SvaraCitera

Hon har blivit hjärntvättad av hennes föräldrar och öppet stödjer ANTIFA, blir inte mycket sorgligare än så.
Innan så ogillade jag inte heller lika mycket men efter vad hon och 15 andra gjorde efter FN talet ändrade allt x)


   
SvaraCitera

Jag tycker att det är en superbra grej att hon försöker ge uppmärksamhet till klimatet och försöker få världens ledare att 'vakna' och kanske till och med försöka att göra en förändring som kan hjälpa klimatet. ^^

Hon vet vad hon pratar om angående klimatutsläpp och fakta bakom det, ingen tvekan alls. Ifall hennes mamma är känd eller inte spelar egentligen ingen roll. Att vara känd som en klimataktivist är inget man tjänar pengar på, har jag någon gång hört någon klaga på att Bianca ingrosso är känd trots att hon inte har någon talang alls? På grund av hennes mamma? Nej.

Greta är en klimat aktivist, ingen diktator, hon har egentligen ingen makt. Det enda hon kan påverka med är sina egna ord. Hon gör en bra grej för klimatet och kanske till och med få sin vilja igenom. Hur bra är inte det? Vad är dåligt med det? Som någon nämnde ovan så utnyttjar median förstås henne, men det är bra! Nu hennes budskap spridits över hela världen. 

Folk säger att hon är ful, beter sig konstigt, psykiskt ostabil och vissa jämfört till och med henne med HITLER. Hon.... är en klimat aktivist, 15 årig tjej som vill kämpa för klimatet. Sedan när var det en dålig grej? Det hon pratar om och försvarar är ren FAKTA. Hon kan förändra världen. Det är inte alls dåligt?

Ifall någon fortfarande tycker att hon verkar 'ostabil' vill jag gärna diskutera om det. 🙂


   
SvaraCitera

Maymay:

Kommunister be like

Kom med ett riktigt argument


   
SvaraCitera

Maymay:
Hon har blivit hjärntvättad av hennes föräldrar och öppet stödjer ANTIFA, blir inte mycket sorgligare än så.
Innan så ogillade jag inte heller lika mycket men efter vad hon och 15 andra gjorde efter FN talet ändrade allt x)

Om du vill ha en seriös insikt i den antifascistiska rörelsen rekommenderar jag den här videon


   
SvaraCitera