Aviseringar
Rensa alla

Knivhot - eventuella påföljder för 14 åring?


Rexly
Ämnesstartare

Hej.

Jag är 14 år och har fuckat up rejält. Var i ett slagsmål och blev grovt misshandlad, ja, GROVT. Har en stukad handled pga att han slängde mig i marken plus en enorm blåtira och några blåmärken här och där. Efter fighten tog jag en kniv för att skrämma honom, då kom hans kompis bakom mig och slängde mig i marken så jag tappade kniven han sparkade mig då också. Jag tänkte givetvis inte knivhugga någon, bara skrämma honom.

Nu är detta polisanmält, jag för olaga hot och han för grov misshandel. Min fråga är; vad har detta för eventuella påföljder på min sida? Prick i registret? Registrerad i polisens databas? Svårt att hitta jobb/komma in på skolor? Kan inte få körkort tills 25?

Jag är en relativt smart person, och fuckade helt enkelt upp en gång. Behöver bara lite vägledning - har jag förstört min framtid?


   
Citera
Exinon

Om man känner det svenska rättsväsendet rätt så får du väl inte göra något alls för att försvara dig, händer det igen så ligg snällt ner på marken och be dem snällt att sluta.
Jag tror dock bara att du ska säga att det enbart var för att försvara dig och få honom att sluta, stå på dig.


   
SvaraCitera

Hur kan man vara smart samtidigt som man hamnar i slagsmål och går runt med kniv?Skeptisk


   
SvaraCitera

Äh det e lugnt. Eftersom du är under 15 år kan du inte bli dömd i domstol och inget hamnar därför i brottsregistret. Du får i värsta fall snacka med nån från socialtjänsten.


   
SvaraCitera
Rexly
Ämnesstartare

Plejadisk Panda:
Äh det e lugnt. Eftersom du är under 15 år kan du inte bli dömd i domstol och inget hamnar därför i brottsregistret. Du får i värsta fall snacka med nån från socialtjänsten.

Min mamma säger att jag ska gå på polisförhör...

whtpwr:
Hur kan man vara smart samtidigt som man hamnar i slagsmål och går runt med kniv?Skeptisk

Exakt, "Ja, denna specifika dagen kände jag för att gå runt med en kniv..."

Exinon:
Om man känner det svenska rättsväsendet rätt så får du väl inte göra något alls för att försvara dig, händer det igen så ligg snällt ner på marken och be dem snällt att sluta.
Jag tror dock bara att du ska säga att det enbart var för att försvara dig och få honom att sluta, stå på dig.

De var 5 personer, tror de litar mer på dem. Men är det säkert att jag inte hamnar i brottsregistret?


   
SvaraCitera
Rexly
Ämnesstartare

whtpwr:
Hur kan man vara smart samtidigt som man hamnar i slagsmål och går runt med kniv?Skeptisk

Efter att jag blev nerslagen hämtade jag kniven. Not my finest moment.


   
SvaraCitera

Rexly: Min mamma säger att jag ska gå på polisförhör...

Ja, det är polisens uppgift att reda ut vad som hänt. De kommer snacka med dig å låta dig berätta din sida av historien och sedan ställa frågor på det. Inget att vara rädd för. De kommer inte sitta och grilla dig. Var ärlig, du har ändå inget att vara rädd för.'
Kommer de fram till att du fuckat upp forslas du vidare till socialtjänsten, då du är under 15 och inte straffmyndig än. Olaga hot från en annars skötsam kille är inget socialtjänsten kommer orka bry sig om. Du får i värsta fall sitta på nåt möta och prata med nån om varför du gjorde som du gjorde och varför det var fel.


   
SvaraCitera

Soc


   
SvaraCitera
Rexly
Ämnesstartare

Plejadisk Panda:

Ja, det är polisens uppgift att reda ut vad som hänt. De kommer snacka med dig å låta dig berätta din sida av historien och sedan ställa frågor på det. Inget att vara rädd för. De kommer inte sitta och grilla dig. Var ärlig, du har ändå inget att vara rädd för.'
Kommer de fram till att du fuckat upp forslas du vidare till socialtjänsten, då du är under 15 och inte straffmyndig än. Olaga hot från en annars skötsam kille är inget socialtjänsten kommer orka bry sig om. Du får i värsta fall sitta på nåt möta och prata med nån om varför du gjorde som du gjorde och varför det var fel.

Tack så sjukt mycket! Gjorde mig lite lugnare...


   
SvaraCitera
sies
 sies

Det bästa försvaret är att springa. Du är också 14 år, om det händer något kommer det inte ha några stora följder. 


   
SvaraCitera

du kommer kunna ta körkort när du är 18 sen är det väl bara en text i ditt brottsregister där det står olagliga hot det är väl bara det du kan fortfarande komma in på vilken skola du vill likså jobb 


   
SvaraCitera
Rexly
Ämnesstartare

Skåneärbäst:
du kommer kunna ta körkort när du är 18 sen är det väl bara en text i ditt brottsregister där det står olagliga hot det är väl bara det du kan fortfarande komma in på vilken skola du vill likså jobb 

Va. Kommer jag finnas i brottsregistret?!!!???


   
SvaraCitera

Rexly:

Min mamma säger att jag ska gå på polisförhör...

Du kan alltid hävda att du tog upp kniven i självförsvar och att du hotade för att försöka komma ur situationen.
Tips till nästa gång du hamnar i en fight, se till och vara tränad så klarar du dig enormt mycket bättre. Inte för att man ska försöka hamna i slagsmål men i fall om att man hamnar i slagsmål, är man stark så är chansen dessutom liten att man ens hamnar i slagsmål.


   
SvaraCitera
Ice
 Ice

Skåneärbäst: sen är det väl bara en text i ditt brottsregister där det står olagliga hot

Rexly:

Va. Kommer jag finnas i brottsregistret?!!!???

Man blir straffmyndig i Sverige när blir 15 år = det kommer inte stå något där!


   
SvaraCitera

Ice:

Man blir straffmyndig i Sverige när blir 15 år = det kommer inte stå något där!

Det var något nytt 


   
SvaraCitera