Aviseringar
Rensa alla

Kodomo no Jikan - tecknad barnporr eller missförstått mästerverk?


Ämnesstartare

Tja.

Den här mangan/animen har blivit lite av symbol för den senaste tidens debatt angående den svenska barnporrlagen. Ni vet den att tecknade barn klassas på exakt samma sätt som riktiga.

Vet inte om detta är rätt plats för tråden, kanske skulle den hör till "samhällsdebatt" istället?

Kodomo no Jikan handlar om tre flickor (nio år gamla och går i trean när mangan/animen startar) samt deras 23-årige lärare Aoki och några biroller (tre andra lärare).

En av flickorna, Rin, blir kär i Aoki och ett mycket komplicerat förhållande om förbjuden kärlek tar sin början. Rin anser sig ha vuxna tankar och känslor, även om hennes kropp ännu inte är vuxen. Aoki å sin sida försöker avvärja Rins ständiga försök att charma honom, men har problem att möta hennes känslor på rätt sätt utan att såra henne (vilket han gör i alla fall vid ett par tillfällen).

En av de andra flickorna, Kuro, är lesbisk och försöker hålla Aoki och Rin så frånskiljda som det går. Slutligen har vi även Mimi vars kropp utvecklats ovanligt tidigt, vilket gör att hon blir mobbad och har problem på idrottslektionerna.

Det var en snabb summering. Serien anklagas ofta för att vara "pedo fodder" bara för att den innehåller många sexuellt suggestiva scener med barn. Enligt min mening glömmer dock kritikerna att barn faktiskt också har sexuella tankar och fantasier, men att de tystas ned omedelbart av vuxna så fort de kommer upp till ytan.

Jag kan serien väldigt bra och ser inga som helst problem med den. Den skildrar helt enkelt förbjuden kärlek mellan en 9-åring och en 23-åring, där barnet hela tiden försöker bevisa att hon är vuxen medan läraren tvärtom försöker få henne att förstå att hon måste vänta på kärleken i några år. Men hon vill inte vänta, och massor av bisarra situationer uppstår.

Att en del kallar den för tecknad barnporr tror jag också beror på att många bar ser enskilda bilder tagna ur sitt sammanhang - då kan det vara lätt att tro att det rör sig om barnporr.

Den här bilden symboliserar hela serien väldigt bra:

Image

Flickan vill ha sex med läraren, men han tvekar hur han ska bemöta henne samtidigt som han undrar hur vuxen en så liten flicka egentligen kan vara i sina tankar och fantasier.


   
Citera
Ämnesetiketter
Ämnesstartare

Varken eller [crazy]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Inget jag skulle titta på, men löjligt att det klassas som barnporr.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag tycker att det är en bra serie. Brukar vanligtvis gilla mer brutal actionmanga, men denna är underhållande och rolig så jag kan inte låta bli att läsa den.

Löjligt om den skulle klassas som barnporr. Inga tecknade bilder borde göra det egentligen.


   
SvaraCitera

Vet inte


   
SvaraCitera